تبیان، دستیار زندگی
فیلم های سینمایی ژانر علمی تخیلی در اواخر دهه نود میلادی و اوایل قرن بیست و یکم، پر بود از گجت های عجیب و غریب. مانند ابزارهای هوشمند تماما لمسی، ارتباط های راه دور، کامپیوترهای باریک و کوچک و دوربین های فوق پیشرفته که...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واقعیت مجازی، واقعی ا‌ست


فیلم های سینمایی ژانر علمی تخیلی در اواخر دهه نود میلادی و اوایل قرن بیست و یکم، پر بود از گجت های عجیب و غریب. مانند ابزارهای هوشمند تماما لمسی، ارتباط های راه دور، کامپیوترهای باریک و کوچک و دوربین های فوق پیشرفته که توسط انسان هایی که در آینده زندگی می کردند، فضانوردان و یا مسافران زمان استفاده می شد.

تنها کافی ست به فیلم های علمی تخیلی آن دوران نگاه دوباره ای بیندازید تا ببینید خیلی از ابزارهای نشان داده شده در آن فیلم ها اکنون با قیمتی کمتر از 1000 دلار قابل خرید است. حتی خیلی از گجت هایی که امروزه استفاده می کنید از آن ابزارها پیشرفته تر هستند.

یکی از این گجت ها که فصل مشترک خیلی از فیلم ها بود تحت عنوان "واقعیت مجازی" شناخته میشد. نوعی نیم کلاه دیجیتالی که کاربران با سر کردن آن وارد فضاهای دیجیتالی می شدند و در آن فضاها به فعالیت می پرداختند.

واقعیت مجازی، واقعی‌ست

حالا سونی با خلاقیتی جدید و مثال زدنی این ابزار تخیلی را به واقعیت تبدیل کرده است. سونی در نمایشگاه CESخبر از ساخت این محصول را داده بود ولی برنامه ای برای ارائه آن به بازار و اطلاعاتی نظیر قیمت و زمان فروش مطرح نکرده بود.

در ساخت این نیم کلاه دیجیتالی از دو پنل OLED با رزولوشن HD 720p استفاده شده است. هر کدام از این پنل ها رو به روی یکی از چشم ها قرار می گیرند در نتیجه وقتی کل نیم کلاه را بپوشید، احساس می کنید صفحه ای 750 اینچی با کیفیت سه بعدی در فاصله بیست متری تان قرار دارد.

واقعیت مجازی، واقعی‌ست

سونی این محصول را با نام تجاری HMZ-T1 به فروش خواهد رساند و زمان عرضه آن در بازار ژاپن یازده نوامبر اعلام شده است.

این محصول علاوه بر تولید یک صفحه مجازی 750 اینچی، صدای فوق العاده با کیفیتی را برای کاربران فراهم می کند. با داشتن صدای 5.1 کاناله دالبی احساس واقعی بودن تصاویر بیشتر خواهد شد و از تماشای فیلم با این نیم کلاه لذت بیشتری خواهید برد. سونی قصد دارد HMZ-T1 را دوباره در نمایشگاه IFA 2011  رونمایی کند. قیمت اعلام شده برای این محصول تا امروز 60 هزار ین معادل 783 دلار ارزش گذاری شده است.

واقعیت مجازی، واقعی‌ست

تصور کنید این محصول با ابزارهای جانبی کنسول های بازی، مانند کینکت ترکیب شود. وقتی علاوه بر آنکه خودتان مهره بازی هستید در درون فضاهای بازی حضور داشته باشید قطعا لذت بازی بسیار بیشتر خواهد شد. همچنین می توان از این نیم کلاه ها در شبیه سازی عملیات های پیچیده و مختلف مانند خلبانی، رانندگی در فضاهای سخت، عملیات نظامی مجازی، تمرین تیر اندازی و... استفاده کرد.

شما دوست دارید این وسیله را به کدام یک از فعالیت های روزانه تان ترکیب کنید؟

الهام گرفتن شرکت های بزرگ از فیلم ها خیلی جدید نیست. اکثر محصولات امروزه در واقع تخیلاتی بودند که سالها قبل در قالب فیلم های سینمایی به تصویر کشیده شده بودند. یکی از اخبار جنجالی این روزها، شکایت شرکت اپل از شرکت سامسونگ است که به دنباله آن فروش محصولات سامسونگ در اروپا ممنوع شد. در این شکایت، شرکت اپل مدعی شده است که سامسونگ، طراحی و ایده ساخت تبلت خود، با نام تجاری گلکسی، را از روی تبلت شرکت اپل، با نام تجاری آی ‌پد، دزدیده است.

واقعیت مجازی، واقعی‌ست

جالب است بدانید تیم حقوقی شرکت سامسونگ در اقدامی جالب برای دفاع از این شرکت تصویر بالا را به دادگاه ارائه داده اند. این تصویر صحنه ای از فیلم 2001: A Space Odyssey به کارگردانی Stanley Kubrick محصول سال 1968 میلادی است. همان طور که می بینید در این تصویر دو فضانورد هنگام غذا خوردن از وسیله ای شبیه آی پد استفاده می کنند. تیم حقوقی شرکت سامسونگ مدعی شده است که اگر اپل آنها را متهم به کپی برداری از روی آی پد می کند، می توان ادعا کرد که این خود این شرکت ایده ساخت آی پد را از روی این فیلم دزدیده است. و در واقع ایده تبلت مربوط به 43 سال قبل است!

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: Engadget, WSJ, gizmodo