تبیان، دستیار زندگی
دیدگاه های افراد بدون شک نقش مهمی را در موفقیت ها و شکست هایشان ایفا می کنند. شاید بتوان گفت دیدگاه ها سیستم عامل های ما هستند! ما بر مبنای آن ها فکر میکنیم، تصمیم می گیریم و عمل می کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کناره‌گیری استیو جابز از مدیریت اپل


دیدگاه های افراد بدون شک نقش مهمی را در موفقیت ها و شکست هایشان ایفا می کنند. شاید بتوان گفت دیدگاه ها سیستم عامل های ما هستند! ما بر مبنای آن ها فکر میکنیم، تصمیم می گیریم و عمل می کنیم. اول بیایید به سال 1996 برگردیم و ببینیم استیو جابز در مورد وب چه فکر میکرد؟

کناره‌گیری استیو جابز از مدیریت اپل

وقتی از استیو پرسیدند که وب چگونه می خواهد جوامع ما را تحت تاثیر قرار دهد، پاسخ او اینگونه بود: « ما در اقتصادی زندگی می کنیم که مبتنی بر اطلاعات است. اما من باور نمی کنم که جوامع ما هم اطلاعاتی باشند. مردم کمتر از آنچه باید فکر می کنند. این اساسا به خاطر تلویزیون است. مردم کمتر مطالعه می کنند. پس قطعا کمتر هم فکر می کنند. پس، من فکر نمی کنم بیشتر مردم از وب بخاطر اطلاعاتش استفاده کنند. در عین حال ما تحت اضافه بار اطلاعاتی هستیم. مساله این نیست که چه مقدار اطلاعات در وب جای می گیرد. مساله این است که بعضی افراد عملا خیلی بیشتر از آنچه نیاز دارند، اطلاعات دریافت می کنند.»

در عین حال استیو معتقد بود که وب به دو دلیل هیجان انگیز است. اول این که در همه جا در دسترس است و دوم این که مایکروسافت تصمیمی برای سلطه بر آن نگرفته! (توجه داشته باشید که سال 96 اوایل سلطه ویندوز بر کامپیوتر های شخصی بود) استیو جابز معتقد بود ویندوز با تعداد کمی نو آوری این سلطه را به دست آورده. او معتقد بود که نو آوری های تحت وب بسیاربیشتر خواهند بود. جابز عقیده داشت وب مکانی خواهد بود که گرفتار ابر سیاه سلطه نخواهد شد.

وقتی از استیو پرسیده شد که برندگان اصلی وب چه کسانی خواهند بود؛ او جواب داد: «افرادی که چیزی برای فروش داشته باشند. مردم می خواهند از وب چیز بخرند. آنها دوست دارند رفتن به فروشگاه های مختلف برای خرید را متوقف کنند.

مکینتاش از دیگر محصولات برتر این شرکت بود. رابط کاربری گرافیکی با موس، نقطه برتری این کامپیوتر بر رقبایش به شمار می رفت. شاید لازم نباشد بیش از این درباره این کامپیوتر چیزی بگوییم. آن هم وقتی که همه با آن آشنایی دارند.

سیستم عامل Mac OSX هم از محصولات دیگری بود که در زمان زمام داری استیو جابز بنیاد نهاده شد. این سیستم عامل به ادعای اپل، امن ترین و قوی ترین سیستم عامل جهان است. مک او اس ایکس، ریشه ای کاملا متفاوت با اجدادش حتی مک او اس 9 دارد. این سیستم عامل بر مبنای یونیکس ساخته شده و اولین زیر بنا هایش در شرکت NeXT Step پایه گذاری شده است.

کناره‌گیری استیو جابز از مدیریت اپل

آیپاد و آیفون و آیپد هم محصولاتی هستند که همه با آن آشنایی دارند. این سه برادر، هر یک به ترتیب دنیای موسیقی، تلفن های همراه و تبلت ها را دچار تحول کردند. بسیاری از افراد، این سه محصول را شاخص ترین محصولات این شرکت می دانند. اپل نیز خودش آنها محصولات فرا PC می نامد.

واقعیت این است که استیو جابز از سال 2004 به نوعی از سرطان پانکراس مبتلا شده بود. او با این سرطان مبارزه کرده و می کند. در عین حال از همان زمانی که خبر بیماری اش منتشر شده بود، بسیاری از سهام داران و همچنین طرفداران این شرکت نسبت به او ابراز نگرانی می کردند. هر بار که جابز به دلیل مشکلات پزشکی اپل را ترک می کرد، اینترنت از حدس ها و گمانه زنی ها سرشار می شد و هر گاه او به روی صحنه می رفت، سهام ها بالارفته و امیدواری ها شروع می شد. اما سر انجام این روند صعود و نزول با اعلام کنار رفتن استیو جابز از مقام مدیر عاملی، پایان یافت.

جابز در ماه ژانویه اعلام کرد که او به گرفتن مرخصی استعلاجی نامحدود از اپل است. او در مورد کارکنان خود در ماه ژانویه به خبرنگاران گفت : ”من عاشق اپل هستم و بسیار امیدواریم که به محض اینکه بتوانم به اپل برخواهم گشت.

در ژانویه 2009 جابز گفت که او از عدم تعادل هورمونی که مانع توانایی بدنش برای جذب پروتئین های خاصی است رنج می برد. در ماه آوریل همان سال، جابز تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار گرفت و به اپل بازگشت و در اوایل ماه ژوئیه به کار مشغول شد.

در ماه آگوست سال 2004 جابز تحت عمل جراحی موفقیت آمیز برای درمان یک نوع نادر از سرطان لوزالمعده قرار گرفت، که او مجبور شد تا ماه سپتامبر همان سال از اپل فاصله بگیرد.

در یک یادداشت جداگانه ای که به اعضای هیئت مدیره اپل و جامعه اپل منتشر شد، جابز گفت که او دیگر در سمت مدیر عامل نخواهد ماند و استعفا خود را از این پست اعلام میکند

بلومبرگ حالا گزارش کرده که استیو جابز در چند هفته اخیر خانه نشین شده بود. اما او برای آخرین روز کاری اش، یک روز کامل در اپل سر کار رفت. همچنین اعلام شده که استعفای او به دلیل بد شدن ناگهانی حالش نبوده است. حالا مساله این است که اپل از این به بعد روند نزولی پیدا خواهد کرد یا صعودی؟ خیلی از صاحب نظران، روی صعودی بودن این روند؛ دستکم برای 2 یا 4 سال آینده خوشبین هستند. گرچه بعضی هم به نزولی بودن آن اعتقاد دارند.

کناره‌گیری استیو جابز از مدیریت اپل

وی در آخرین یادداشت خود نوشته است:

من همیشه گفته ام اگر روزی فرا برسد که دیگر قادر به انجام وظایف ام به عنوان مدیرعامل اپل نباشم. اولین فردی خواهم بود که شما را مطلع خواهم کرد. متاسفانه این روز فرا رسیده است.

من از مدیرعاملی اپل استعفا می دهم و در صورتی که هیات مدیره صلاح بداند به عنوان رئیس هیات مدیره و مسوول کارمندان خواهم بود.

من شدیدا توصیه می کنم که به موفقیت هایمان با اسم تیم کوک به عنوان مدیرعامل جدید اپل ادامه دهیم. و معتقدم روشن ترین و بهترین روزهای اپل هنوز در مقابل اش قرار دارد.

من بهترین دوستان دوران زندگی ام را در اپل ملاقات کرده و از شما به خاطر سال ها کار مشترک در کنارتان تشکر می کنم.

استیو..

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

نارنجی، گویا