تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب به ویژگی های خودروی مفهومی A کلاس پرداخته شده است. مدلی که نوید دهنده ی ظهور یک نسل جدید در کمپانی مرسدس بنز می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودروی مفهومی A کلاس، ظهور ستاره ای جدید در آسمان مرسدس بنز


در این مطلب به ویژگی های خودروی مفهومی A کلاس پرداخته شده است. مدلی که نوید دهنده ی ظهور یک نسل جدید در کمپانی مرسدس بنز می باشد.

در سال 1993 کمپانی مرسدس بنز در اقدامی جسورانه یک کلاس کاملا جدید خودرو را با مدل مفهومی A 93رونمایی کرد. اکنون این کمپانی مجددا خودرویی را رونمایی کرد که ممکن است از سیاره ای دیگر آمده باشد.

مدل مفهومی A ؛ اولین تپش قلب یک نسل جدید که حاکی از طراحی متمرکز بر پویایی و تحرک است

خودروی مفهومی a کلاس

مرسدس بنز A کلاس مفهومی نخستین رونمایی خود را در نمایشگاه "اتوشانگهای شو" جشن گرفت. چراغهای جلو با طراحی متفاوت و جدید، موتور 4 سیلندر بنزینی توربوشارژردار با قدرت 210 اسب بخار، سیستم کلاچ دوگانه (DCT) که راننده را در رانندگی با گیربکس اتوماتیک یا دنده ای مختار می سازد و سیستم راداری هشدار دهنده ی تصادف قابل تطبیق با ترمزها، همگی بخشی از قابلیت های این خودرو می باشند.

تناسبات موجود در طراحی بدنه مدل مفهومی A تاکید بر پویایی و تحرک دارند. ظاهر اسپرت این خودرو بواسطه ی اثرات متقابل خطوط و صفحات بدنه، عمق ویژه ای گرفته است. مدل مفهومی A معرفی زبان جدید طراحی کمپانی مرسدس بنز در طراحی کلاس Compact بصورت یک مجسمه است. پروفسور گوردن واگنر، سرپرست طراحی کمپانی بنز دراین باره می گوید: من از اصطلاح "اسیر کردن انرژی" برای بیان خلوص پویای و تحرک طراحی مدل مفهومی A استفاده می کنم. منابع الهام ما در طراحی این خودرو همانند مهندسین پرواز، باد و موج ها هستند که نتیجه آن ظاهر زیبایی است که می بینید.

خودروی مفهومی a کلاس
خودروی مفهومی a کلاس
خودروی مفهومی a کلاس

اما علاوه بر نوآوری های این خودرو در طراحی، در بحث تکنولوژی هم این خودرو راهنمای درخشانی برای دوره ی جدید خودروهای Compact مرسدس بنز است. این خودروی دیفرانسیل جلو مجهز به موتور 4 سیلندر بنزینی از سری جدید M270 می باشد. از دیگر نکات موتور این خودرو تمام آلومینیومی بودن و سیستم انژکتوری ویژه ی این خودرو می باشد که نتیجه ی آن حد اقل آلایندگی و مصرف سوخت می باشد.

طراحی بدنه ی خوردو با خطوط لبه دار معین و فعل و انفعالات و درگیری صفحات خود را نشان می دهد. این ایده ی طراحی مجسمه وار ابتدا در مدل مفهومی F800 به دنیا معرفی شد. نمای جانبی خودرو بواسطه ی  سه خط برجسته شکل گرفته است. این خطوط از بالای گلگیر جلو حالت گرفته و در انتها به حالت منحنی روی بدنه در قسمت عقب تمام می شود. حالت عضلانی بدنه روی محور عقب خودرو، ویژگی ظاهری خودروهای کوپه را پدید آورده است.

از نکات جالب توجه دیگر در طراحی این خودرو ظاهر بالی شکل آینه های جانبی خودرو است که به پویایی طراحی این خودرو کمک کرده است. خطوط حاصل از برخورد صفحات درنمای جانبی خودرو باعث ایجاد تاثیر متقابل و زیبای نور و سایه شده است

رینگ های 20 اینچی توربینی شکل این خودرو اشاره به این دارند که مدل مفهومی A توسط بادها شکل گرفته است.

جلو پنجره ی این خودروی مفهومی واقعا چشم نواز است. نشان سه پر خودرو در آسمانی پر ستاره خود را نشان می دهد و این به مدد نقاط نقره ای متالیک ریزی است که جلو پنجره ی خودرو را تشکیل داده اند. این حرکت به نوعی در ظاهر رینگ های خودرو هم تکرار شده است.

خودروی مفهومی a کلاس

طراحی داخلی این خودرو در نوع خود بی نظیر است.

بسیاری از خصوصیات ظاهری عجیب و جدید داخل این خودرو، از مهندسی هواپیما الهام گرفته اند.

خودروی مفهومی a کلاس
خودروی مفهومی a کلاس

داخل خودرو ظاهر شلوغی ندارد و به اصلی ترین المان ها اکتفا نموده است. جلو داشبورد و کنسول وسط خودرو تنها از آلومینیم پرداخت شده شکل گرفته اند که نتیجه ی آن ظاهری شفاف، روشن و متاثر از طراحی بیونیک می باشد. طراحی شفاف در برخی قطعات، امکان دیدن داخل آن ها را فراهم کرده است. از نکات جالب طراحی داخل، شباهت داشبورد با بال هواپیما است. خطوط داشبورد به داخل درها امتداد می یابند مشابه بخار و خطی که در امتداد بال های یک جت نمایان می شوند. طرح دریچه های سیستم تهویه ی روی داشبورد، مانند دهنه ی موتور یک جت می باشد. هنگامی که از دریچه ها هوای گرم خارج می شود، حاشیه ی آن به رنگ قرمز در می آید و هنگامی که هوای سرد از دریچه بیرون می آید، حاشیه ی دریچه به رنگ آبی در می آید.

چراغ های کیلومتر شمار خودرو پس از روشن شدن، حالت پس سوز موتور هواپیماهای جنگی را شبیه سازی می کنند. سیستم کنترل مرکزی خودرو و دنده ی خودرو نیز، مشابه اجزای اتاق هدایت یک جت می باشند

صندلی ها طوری طراحی شده اند که راننده ی خودرو با نشستن در خودرو، تداعی کند هدایت یک جت را به عهده گرفته است.

تمامی سیستم های مدرن امروزی با سیستم انلاین مدیریت اطلاعات داخل داشبورد سازگاری دارند.

خودروی مفهومی a کلاس
خودروی مفهومی a کلاس
خودروی مفهومی a کلاس
خودروی مفهومی a کلاس

فرآوری:محمدجواد تابش

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

netcarshow