تبیان، دستیار زندگی
مشتاقان سرسخت اپل و دوست داران محصولات متنوع این شرکت منتظر بودند تا در WWDC 2011، دوباره استیو جابز بیاید و جدید‌ترین محصولات اپل را معرفی کند. انتظاری که بسیاری از کاربران داشتند و به نوعی آن را سوپرایز اپل می‌دانستند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنفرانس سیب سفید فناوری


مشتاقان سرسخت اپل و دوست داران محصولات متنوع این شرکت منتظر بودند تا در WWDC 2011، دوباره استیو جابز بیاید و جدید‌ترین محصولات اپل را معرفی کند. انتظاری که بسیاری از کاربران داشتند و به نوعی آن را سوپرایز اپل می‌دانستند، محصول جدید سخت افزاری این شرکت بود که به حقیقت نپیوست و استیو جابز گجت جدید و یا نسل جدید آیفون را معرفی نکرد تا از اشتیاق طرفداران کاسته شود، اما محصولات و نسخه‌های جدید پلت فرم‌های اپل، می‌توانست آن‌ها را تا حدی راضی نگه دارد.


کنفرانس سیب سفید فناوری

در ابتدای مراسم شب گذشته استیو جابز چهره پرطرفدار اپل روی صحنه آمد و از تمامی افرادی که نتوانسته بودند به علت نبود بلیط به سالن کنفرانس راه پیدا کنند، عذرخواهی کرد. جابز مدعی شد که این سالن بزرگترین جایی بوده است که شرکت اپل توانسته برای این کنفرانس دست و پا کند. او در ادامه معرفی مهمترین نوآوری‌ها را در OS X Lion و iOS 5 در مراسم امسال نوید داد.

اولین معرفی؛ Mac X Lion

در‌‌ همان ابتدای کنفرانس، بعد از توضیحات استیو جابز و صحبت‌های او، معرفی نسخه جدید مک توسط همکاران وی شروع شد که مشخص کردند بیش از ??? قابلیت در این پلت فرم تغییر کرده است و به نوعی امکانات جدید به آن اضافه شده است که شاخص‌ترین آن‌ها عبارتند از: قابلیت مالتی تاچ با ترک پد و سازگاری کامل آن، دسترسی سریع به محتوا‌ها، بهبود کارایی برخی از برنامه، قابلیت نمایش تمام صحفه، ذخیره خودکار، امکان جدید با نام AirDrop برای اشتراک فایل‌ها با کسانی که این اکانت را دارند، امکان از سرگیری برنامه ها، ‌هنگامی که آن‌ها را می‌بندید، ‌ ایجاد حالت گفتگو در ایمیل‌ها (که قابلیت چندان جدیدی نباشد) و بسیاری از قابلیت‌های ریز و درشت دیگر که به آن اضافه شده است. آخرین نکته قابل توجه در این نسخه مک، حجم آپدیت آن است که چیزی حدود 4 گیگ است و فقط می‌توان آن را دانلود کرد و دیگر بر روی DVD عرضه نمی‌شود، همچنین این آپدیت 30 دلار قیمت دارد و پس از اجرا و نصب، نیاز به بوت کردن دستگاه نخواهد بود.

کنفرانس سیب سفید فناوری

دومین معرفی؛ iOS5

شاید یکی از ویژه‌ترین بخش‌های کنفرانس اپل را بتوان در معرفی نسخه جدید iOS دانست، اپل نسخه جدید این پلت فرم را با ویژگی‌های جدید آن معرفی کرد تا کاربران خود را بیش از پیش خوشنود نماید. در ابتدای معرفی این نسخه، اعداد و ارقامی درباره پیش تازی این پلت فرم در بین اسمارت فون‌ها و همچنین گستردگی استفاده از مرورگر سافاری و بازی‌های نصب شده مطرح شد که اپل با این کار خود، محبوبیت پلت فرم خود را به رخ سایرین کشید. ویژگی‌های بازر مطرح شده در iOS 5 نیز شامل؛ تغییر و بهبود قسمت اطلاع رسانی یا‌‌ همان Notification بوده است که در آن به صورت لحظه‌ای، آخرین تماس و پیامک‌ها و دیگر قسمت‌ها کنترل می‌شود و به صورت عددی در کنار آیکون برنامه‌ها، نمایش داده می‌شود، همچنین اگر در حین کار با برنامه یا بازی، پیغامی دریافت شود، در قسمت بالایی گوشی، منوی اطلاع رسانی بدون ایجاد مزاحمت در کار شما، ظاهر می‌شود. از دیگر قابلیت‌های جدید می‌توان به بهبود اپلیکیشن توییتر اشاره کرد که در نسخه جدید می‌توانید در هر قسمتی که باشید، توییت‌های خود با محتواهای گوناگون را توییت کنید. در بخش مرورگر‌ها و سافاری بهبودهایی صورت گرفته است و در کنار این امکانات، قسمت استند نیوز یا‌‌ همان قسمت خبری مجلات اضافه شده است که می‌توان آخرین مجلات در زمینه‌های گوناگون را در کتابخانه خود دریافت کرد و به صورت آفلاین آن‌ها را مشاهده نمود و در بین همه این‌ها، ویژگی‌های دیگری همانند: Reminder برای یادآوری قرار بر حسب زمان و مکان، آپدیت به نسخه جدید بدون نیاز به کابل و با اتصال به اینترنت، نمایش محتوای صفحات تنها به صورت متن و بدون تصاویر، دو قسمت شدن کیبورد برای تایپ راحت‌تر با دو دست (در آی‌پد) و امکاناتی نطیر آی مسیج (iMessage) که یک امکان ویژه در نوع خود به حساب می‌آید که با اتصال به شبکه وای-فای و یا 3G، می‌توانید به کاربران اپل، پیام و تصویر ارسال کنید! این نسخه از پاییز عرضه می‌شود.

کنفرانس سیب سفید فناوری

سرویس Icloud

شرکت اپل نهایتا در این کنفرانس سرویس Icloud خود را معرفی کرد که تبلیغات بسیاری در خصوص آن به راه انداخته بود. یک سرویس مبتنی بر ابرهای دیجیتال که کاربران می‌توانند به صورت نامحدود فایل‌های خود را بر روی این سرورها ذخیره کنند و اپل بدین منظور سومین سرور عظیم خود را نیز در دست افتتاح دارد که راه‌اندازی آزمایشی این سرویس رایگان از روز گذشته صورت گرفته و راه‌اندازی رسمی آن در پاییز خواهد بود.

متاسفانه همانطور که انتظار می‌رفت استفاده از این سرویس در کشور عزیز ما به دلیل تحریم‌های بی‌معنای شرکت اپل و البته سرعت پایین اینترنت مهیا نخواهد بود و در واقع این سرویس برای کاربران ایرانی به مانند بسیاری دیگر از این دست سرویس‌ها معنایی نخواهد داشت.

گفتنی است پس از برگزاری این کنفرانس سالانه گزارش‌ها حاکی از آن بود که در پی عدم معرفی آیفون جدید در کنفرانس سالانه اپل، سهام این شرکت دچار افت و کاهش ارزش خود در بازار بورس آمریکا شد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

وبلاگینا، فارنت