تبیان، دستیار زندگی
ابزارك‌‌ها این امكان را فراهم می‌كنند كه بتوانیم برخی اطلاعات و ابزارهای مورد نیازمان را روی دسكتاپ و در معرض دید و دسترس قرار دهیم بدون آن كه در روال جاری كارهایمان مشكلی ایجاد شود. ممكن است از آن دسته آدم‌هایی باشید كه به زمان، اهمیت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جعبه ابزار ویندوز


ابزارك‌‌ها این امكان را فراهم می‌كنند كه بتوانیم برخی اطلاعات و ابزارهای مورد نیازمان را روی دسكتاپ و در معرض دید و دسترس قرار دهیم بدون آن كه در روال جاری كارهایمان مشكلی ایجاد شود. ممكن است از آن دسته آدم‌هایی باشید كه به زمان، اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهید و بخواهید همیشه ساعت جلوی چشمتان باشد. ممكن است بخواهید عكس‌های مورد علاقه‌تان را در حین كار با رایانه بارها و بارها مشاهده كنید یا این كه بخواهید اطلاعات سخت‌افزاری سیستم‌تان به صورت زنده در معرض دیدتان باشد یا.... برای تمامی این موارد، ابزارك هایی چه از سوی مایكروسافت در قالب ابزارهای ویندوز 7 و چه از سوی دیگران ایجاد شده، كافی است به سایت مایكروسافت و دیگر سایت‌های معتبر بروید و برحسب نیاز، ابزارك مورد نظرتان را دانلود و نصب كنید.

جعبه ابزار ویندوز

در ویندوز ویستا ابزارك‌ ‌ها در Sidebar محصور بودند، اما در ویندوز 7 می‌توانند در همه‌جای Desktop قرار گیرند. برای جا به جا كردن گجت‌ها در دسكتاپ می‌توانید بسادگی از ماوس استفاده كنید!

روی Desktop كلیك راست كرده و گزینه‌ Gadget را انتخاب كنید تا پنجره Desktop Gadget Gallery باز شود. در این پنجره تمامی ابزارك‌‌های نصب شده را مشاهده می‌كنید؛ چه‌ آنهایی كه به صورت پیشفرض روی ویندوز 7 وجود دارند و چه آنهایی كه خودتان نصب كرده‌اید. برای مشاهده هر یك از آنها روی Desktop كافی است كه بر آیكون موردنظر Double click كنید. به ازای هر بار كلیك شما، یك Gadget جدید روی دسكتاپ ظاهر خواهد شد!

روی گزینه‌ Show Details در پایین و سمت چپ پنجره‌ Desktop Gadget Gallery كلیك كرده تا بتوانید اطلاعات مربوط به هر ابزارك را مشاهده كنید؛ اطلاعاتی نظیر ورژن، توضیحات مربوط و سازنده آن. با كلیك روی گزینه‌ Get more gadgets online به صفحه‌ Desktop and slideshow gadget سایت مایكروسافت هدایت می‌شوید كه مناسب‌ترین منبع برای دانلود ابزارك‌هاست. در صفحه‌ ابتدایی، 8 گجتی كه بیشترین تعداد دانلود را داشته‌اند و نیز 8 گجتی كه بالاترین رتبه را در میان تمامی گجت‌ها در اختیار دارند، قابل مشاهده است.

شاید این ابزارك‌ها مورد نیاز شما هم باشند، اما اگر ابزار مورد نیاز خود را در این صفحه نمی‌بینید، گزینه‌ Get more desktop gadget را برگزینید تا به گالری گجت‌ها هدایت شوید. در این گالری بیش از 5 هزار ابزارك در دسته‌بندی‌های مختلف آماده دانلود است كه شاید جذاب‌ترین آنها Tools and Utilities باشد! كافی است روی گزینه‌ دانلود ذیل، گجت مورد نظرتان را كلیك، آن ‌را دانلود و سپس نصب كنید تا روی دسكتاپ‌تان ظاهر شود.

پیشنهاد می‌شود از سایت‌های غیرمعتبر و ناشناس به هیچ عنوان ابزارك دانلود و نصب نكنید!

هر یك از ابزارك‌ها با توجه به نوع استفاده و عملكرد، قابلیت اعمال تنظیمات مختلف را دارند. برای این كار نشانگر ماوس را روی ابزارك مورد نظر نگه دارید تا كنار آن آیكون ضربدر و آچار ظاهر شود! اگر ضربدر را انتخاب كنید، آن ابزارك از روی دسكتاپ حذف خواهد شد. با انتخاب آیكون آچار، صفحه‌ تنظیمات مربوط به آن ابزارك باز می‌شود. این صفحه برای هر ابزارك گزینه‌ها و قسمت‌های متفاوتی دارد و می‌توانید براحتی و بدون نگرانی، با آزمون و خطا، تنظیمات دلخواهتان را روی ابزارك‌ها اعمال كنید!

به عنوان مثال می‌توانید شكل ساعت ویندوز را تغییر دهید، در گجتی كه وضعیت آب و هوا و درجه دما را نشان می‌دهد، شهر خودتان را انتخاب كنید و....

ممكن است بخواهید یك یا چند ابزارك مورد نیازتان در همه حال قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال می‌خواهید در حین استفاده از نرم‌افزار Word، گجت ساعت را مشاهده كنید تا زیر صفحه‌ نرم‌افزار قرار نگیرد! برای این منظور روی گجت كلیك راست كرده و گزینه‌ Always on top را انتخاب كنید. در این صورت گجت مورد نظر همیشه در تمام صفحات قرار خواهد گرفت. همچنین می‌توانید گجت مورد نظرتان را كمرنگ كنید. برای این منظور روی گجت، كلیك راست كرده و از منوی كشویی Opacity درصد وضوح موردنظرتان را برای آن گجت انتخاب كنید. به این ترتیب می‌توانید یك ساعت را همیشه روی صفحه‌ نمایشتان مشاهده كنید.

همچنین اگر بخواهید در حین استفاده از نرم‌افزارها، تمامی گجت‌ها را یكباره روی دیگر صفحات قرار دهید، كافی است از كلید تركیبی WinLogo+G استفاده كنید. كلید تركیبی WinLogo+Space نیز تمامی صفحات فعال را به صورت موقت مخفی می‌كند تا Gadget‌ها قابل مشاهده شوند

همان‌طور كه عنوان شد با كلیك روی آیكون ضربدر در كنار هر كدام از گجت‌ها، می‌توان آن‌ را موقتا از روی دسكتاپ حذف كرد، اما این به معنای حذف آن از سیستم نیست! برای حذف گجت مورد نظر از سیستم ‌باید در صفحه‌ Desktop Gadget Gallery روی آن كلیك راست كرده و گزینه‌ Uninstall را انتخاب كنید. همچنین برای مدیریت بهتر گجت‌ها می‌توانید از پنجره‌ View Gadgets استفاده كنید. در منوی استارت و در Search box عبارت Gadget را بنویسید و گزینه‌ View list of running gadget را انتخاب كنید تا صفحه‌ View Gadgets باز شود. در این صفحه تمامی گجت‌های فعال سیستم‌تان، فهرست شده‌اند كه می‌توانید هركدام را از طریق دكمه‌ Remove از روی دسكتاپ حذف كنید.

10 گجت پركاربرد

ممكن است با توجه به شرایط كاری‌تان به گجت‌های متنوع‌تری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال اگر مدیر یك شبكه هستید، گجت‌هایی كه امكان پینگ سرورهای مختلف را به صورت همزمان فراهم می‌كند، می‌تواند كارایی فراوانی برایتان داشته باشد.

برخی گجت‌ها نیز نیاز به ارتباط با اینترنت دارند. به عنوان مثال ابزار جستجوی گوگل یا ابزار ترجمه و... در صورتی قابل استفاده خواهند بود كه سیستم‌تان به اینترنت متصل باشد. به هر حال می‌توانید اطمینان داشته باشید كه برای تمامی كارهای متداول‌تان، یك Gadget وجود دارد!

 Computer Status: در این گجت شما می‌توانید میزان استفاده از CPU و RAM سیستم و همچنین اطلاعات مربوط به درایوهای مختلف هارددیسك‌تان اعم از فضای استفاده شده و فضای خالی را مشاهده كنید. همچنین وضعیت باتری لپ‌تاپ و نیز وضعیت RecycleBin در این گجت قابل مشاهده است.

WeatherBug: در این گجت اطلاعات آب و هوایی شهر یا منطقه‌ مورد نظر شما نمایش داده می‌شود. به طور مثال می‌توانید شهر تهران را در تنظیمات این گجت انتخاب كنید تا وضعیت آب و هوا و بیشترین و كمترین درجه دمای تهران را به صورت زنده مشاهده كنید!

جستجوی اینترنتی را از طریق موتور جستجوی موردنظرتان براحتی انجام دهید. موتور جستجوی پیشفرض این گجت، گوگل است كه می‌توانید آن را از منوی كشویی موجود، تغییر دهید. می‌توانید برای جستجو در اینترنت گجت All Search را هم مورد استفاده قرار دهید

Language Translate: این گجت قابلیت ترجمه كلمات و جملات بیش از 40 زبان را به یكدیگر داراست. برای ترجمه زبان‌ها به فارسی، كافی است در قسمت سمت راست و بالای گجت و از منوی كشویی گزینه‌ Persian را انتخاب كنید!

Clipboard Manager: این گجت تمامی اطلاعاتی را كه به Clipboard منتقل كرده‌اید در خود نگه می‌دارد و می‌توانید بر حسب نیاز، آنها را بازخوانی كنید. گفتن این نكته لازم است كه با زدن كلید تركیبی Ctrl+C اطلاعات به Clipboard منتقل می‌شوند!

Slide Show: مسیر فولدر عكس‌ها و زمان تغییر آنها را در تنظیمات این گجت مشخص كنید تا به صورت پی‌درپی برایتان نمایش داده شوند!

 MultisearchIt: جستجوی اینترنتی را از طریق موتور جستجوی موردنظرتان براحتی انجام دهید. موتور جستجوی پیشفرض این گجت، گوگل است كه می‌توانید آن را از منوی كشویی موجود، تغییر دهید. می‌توانید برای جستجو در اینترنت گجت All Search را هم مورد استفاده قرار دهید.

Network Monitor: از طریق این گجت می‌توانید تا شصت Device را به صورت همزمان در شبكه یا اینترنت پینگ كنید.

Network Meter: برخی اطلاعات اینترفیس‌های شبكه سیستم‌تان را می‌توانید در این گجت مشاهده كنید.

تقویم هجری شمسی: این گجت را می‌توانید از سایت Gita.ir دانلود و از امكانات آن استفاده كنید.

AppLauncher: می‌توانید Shortcut نرم‌افزارهای مورد نیازتان را در این گجت قرار دهید تا دسكتاپ‌تان شلوغ نشود!

اكثر این ابزارك‌ها را می‌توانید از اینجا پیدا كنید.

برای مخفی شدن ابزارك‌ها از روی دسكتاپ، روی دسكتاپ كلیك راست كرده و از منوی كشویی View گزینه‌ Show Desktop Gadget را از حالت انتخاب خارج كنید.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: روزنامه جام جم