تبیان، دستیار زندگی
زمانی آرزوی بشر ثبت لحظه های زندگی بود. وقتی این آرزو به تحقق پیوست به دنباله آن چاپ این لحظات نیز کم کم لازم شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظات زندگی را چگونه ثبت می کنید؟


زمانی آرزوی بشر ثبت لحظه های زندگی بود. وقتی این آرزو به تحقق پیوست به دنباله آن چاپ این لحظات نیز کم کم لازم شد.

لحظات زندگی را چگونه ثبت می کنید؟

از آن زمان ها بسیار می گذرد و در عرصه چاپ با توجه به تغییرات فناوری، دستگاههای چاپ نیز تغییرات فراوانی کرده اند. همچنین برای انتخاب این دستگاهها معیارهای متفاوتی چون کارایی، کیفیت، ابعاد ، کم هزینه بودن و .... اهمیت پیدا کرد.

جالب است بدانید اولین چاپگر جوهرافشان در سال 1980 ساخته شد و به علت قیمت مناسب آن به سرعت متداول شد اگر بخواهیم بر اساس نوع مصرف و كارایی، چاپگرها را دسته بندی کنیم به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

1 - چاپگرهای جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)

2 - چاپگرهای لیزری سیاه و سفید‌‌‌‌(monochrome printer)

3 - چاپگرهای لیزری رنگی ‌‌‌‌(Laser color)

4 - چاپگرهای چند كاره(Multifunction)

5 - چاپگرهای قابل حمل ‌‌ (Portable Printer)

جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet):

این نوع چاپگر به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یك صفحه كاغذ از طریق منافذ ریزی كه در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی می‌شود. رنگ‌های اصلی این نوع چاپگر، به سه رنگ اصلی آبی و قرمز و زرد تقسیم می شود که البته یک رنگ سیاه نیز وجود دارد كه برای تولید تصویر با رنگ مشكی به كار می‌رود.

بعضی از چاپگرهای جوهرافشان ، از تركیب سه رنگ اصلی، رنگ مشكیِ مركبی به وجود می‌آورند كه برای نوشتن متن چندان مناسب نیست و رنگ آن به صورت مشكی متمایل به سبز یا آبی می‌باشد .

اگرچه این نوع چاپگر به درد مصارف حرفه ای نمی خورد اما برای مصارف خانگی مناسب است

سرعت چاپ در آنها در حدود 6/2 صفحه در دقیقه برای چاپ و در حدود 3/2 صفحه در دقیقه در چاپ تصاویر، می باشد.

شما کارایی این چاپگر لیزری سیاه و سفید (تك رنگ)را زمانی که قصد چاپ صفحات متنی با فونت پایین تر از 10 را دارید خواهید دید زیرا آنها تفاوت فاحش خود را در متن ریز به نمایش می گذارند

لیزری سیاه و سفید (تك رنگ)

این نوع همانند سیستم الكتروستاتیكی دستگاه فتوكپی کار می کند و سرعت و کارایی بالای خود را مدیون این نوع عملکرد است زیرا سبب می گردد تا صفحات متنی را با كیفیت بسیار مناسب در مدت زمان كوتاه به چاپ رساند

سرعت آنها در چاپ متون در حدود 6 تا 8 صفحه در دقیقه در حالت تمام صفحه است و در حدود 2 تا 5 صفحه در دقیقه سرعت چاپ تصاویر گرافیكی سیاه و سفید است.

البته شما کارایی این نوع چاپگر را زمانی که قصد چاپ صفحات متنی با فونت پایین تر از 10 دارید خواهید دید زیرا آنها تفاوت فاحش خود را در متن ریز به نمایش می گذارند ، قیمت پایین آن در زمان تعویض زنگ و کارتریج آنها را مناسب تر می نماید این انتخاب افراد جهت دفاتر کار است که به تعداد زیاد در روز به چاپ متن‌های طولانی احتیاج دارند.

لحظات زندگی را چگونه ثبت می کنید؟

برای نمونه سامسونگ هم محصول جدیدی به پرینترهای لیزری تک رنگ خود با مصرف پایین و کارائی بالا افزوده است. به نام مدل ML-2545 که نسبت به انواع قبل تغییراتی داشته است:

مثلا در این نمونه هم مانند همه انواع پرینترها سعی شده تا مدت زمان پرینت گرفتن کم شده و کیفیت بالا رود همچنین از لحاظ ظاهر و کارایی ساده تر گردد

مثلا در این نمونه جهت کاهش زمان کلیدی تعبیه شده به نام "One-touch Print Screen" که به محض فشردن آن بدون معطلی هر آنچه بر روی صفحه نمایش وجود دارد به خزوجی فرستاده می شود.

زمان اجرا هم تغییر کرده زمان اجرای اولین پرینت پس از روشن شدن دستگاه در حالت Ready Mode نیز به کمتر از 9 ثانیه تغییر یافته است.

شما کارایی این چاپگر لیزری سیاه و سفید (تك رنگ)را زمانی که قصد چاپ صفحات متنی با فونت پایین تر از 10 را دارید خواهید دید زیرا آنها تفاوت فاحش خود را در متن ریز به نمایش می گذارند.همچنین این نو چاپگر می تواند 24 برگ به دو فرم A4 و Letter را در یک دقیقه چاپ کند.

وضوح پرینت این مدل به 1200أ—1200 نقطه در هر اینچ رسیده است .

همانطور که در بالا آمده سرعت و وضوح چاپ افزایش یافته است که یکی از دلایل آن استفاده از پردازنده 300 مگاهرتزی است توان مصرفی هم پایین آمده حدود 18 درصد!!!

مصرف کمتر انرژی خیال کاربران را در مورد هزینه های برق راحت تر می کند همچنین در این دستگاه نیز مانند دستگاه های دیگر تلاش شده تا نویز هم در آنها کم شود در حقیقت آلودگی صوتی ایجاد نکنند.

این نمونه ای است که نشان می دهد که در چاپگر ها بر روی چه پارامترهایی کار می شود تا در رقابت با یکدیگر پیشی گیرند

یکی دیگر از پارامترهای مورد توجه در چاپگرها حافظه داخلی آنهاست که در این مدل حدود 8 مگابایت است همچنین پشتیبانی از سیستم عامل های گوناگون هم حائز اهمیت است.

     ادامه دارد...

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

HP PRINTING EFFICIENCY: Helping Customers save Ink and Money

samsung

"History of Computer Printers" By Mary Bellis