تبیان، دستیار زندگی
وب‌سایت forbes به تازگی فهرستی از مدیران و موسسان شركت‌های بزرگ ICT با بیشترین دستمزد دریافتی را منتشر و اعلام كرده است. در این فهرست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پردرآمدترین مدیران IT دنیا

تكنولوژی و صنایع وابسته به آن در سال‌های اخیر تجارتی پررونق را رقم زده‌اند.شركت‌های بزرگ فعال در عرصه ICT با این تجارت پررونق همراه شده و هر سال سود قابل توجهی را به دست می‌آورند. به این ترتیب بسیاری از موسسان و مدیران این شركت‌ها در دسته ثروتمندترین افراد دنیا قرار دارند. وب‌سایت forbes به تازگی فهرستی از مدیران و موسسان شركت‌های بزرگ ICT با بیشترین دستمزد دریافتی را منتشر و اعلام كرده است. در این فهرست حتی نام شركت‌هایی نه‌چندان آشنا هم دیده می‌شود. حضور چنین نام‌های نه‌چندان مشهوری. گواه خوبی بر رونق صنعت ICT و بازار سودآور آن است. فهرست 12 مدیر ICT با بیشترین حقوق دریافتی و سال 2007 در زیر آمده است:

لری الیسون مدیرعامل شركت Oracle: پردرآمدترین مدیر IT دنیا، سرپرستی یكی از بزرگترین شركت‌های نرم‌افزاری دنیا را به عهده دارد. «الیسون» كه در روز 17 ماه آگوست سال 1944 در نیویورك به دنیا آمده، شركت Oracle را در سال 1977 تاسیس و راه‌اندازی كرده است. موسس شركت Oracle كه چهاردهمین مرد ثروتمند دنیا در سال 2007 است، در‌حال‌حاضر با درآمد سالانه 9/192میلیون دلاری، پردرآمدترین مدیر IT جهان است. شركت Oracle هم با درآمد خالص 274/4میلیارد دلاری در سال 2007، دارای 3/36 درصد سرمایه برگشتی در سال است.

لری الیسون مدیرعامل شركت Oracle

نابیل گاریب مدیرعامل شركت MEMC Electronic Materials:دومین مدیرعامل IT پردرآمد دنیا در طول یك سال جمعا 6/79میلیون دلار از شركت MEMC Electronic Materials كه تولیدكننده قطعات و محصولات الكترونیكی است، دریافت می‌كند. این شركت در سال مالی گذشته 1/126 درصد سرمایه برگشتی داشته است.

جان چامبرز مدیرعامل شركت Cisco Systems: سومین مدیرعامل پردرآمد صنعت IT جهان رییس شركت بزرگ Cisco است. این شركت كه درآمد خالص آن در سال 2007 برابر 332/7میلیارد دلار بوده، دارای سرمایه برگشتی 7/61 درصدی در این سال است. این شركت در زمینه تكنولوژی‌های ارتباطات و شبكه فعالیت می‌كند و تا پایان فصل اول سال 2008 در حدود 63هزار و 50 نفر كارمند داشته است. چامبرز با درآمد سالانه 8/54میلیون دلار حالا چهارمین مدیر پردرآمد IT دنیاست.

جان چامبرز مدیرعامل شركت Cisco Systems

مارك هارد مدیرعامل شركت HP: مدیرعامل پرفروش‌ترین شركت تولیدكننده كامپیوترهای شخصی دنیا با درآمد سالانه 6/27میلیون دلار، چهارمین مدیر پردرآمد صنعت تكنولوژی است. HP توانست تا پایان سال گذشته میلادی به درآمد خالصی برابر 3/7میلیارد دلار دست پیدا كند؛ در حالی كه تعداد كاركنان آن در این سال 156000 نفر بوده است. مارك هارد متولد اول ژانویه 1956 در شهر نیویورك است.

جن سان‌هاونگ مدیرعامل شركت NVIDIA: مدیرعامل تایوانی یكی از بزرگترین تولیدكنندگان كارت گرافیك و مادربورد جهان این روزها جایگاه پنجم در میان فهرست پردرآمدترین مدیران IT دنیا را در اختیار دارد. هاونگ با درآمد سالانه 6/24میلیون دلار این جایگاه را به دست آورده است. NVIDIA كه در سال 1993 توسط هاونگ تاسیس و راه‌اندازی شد تا پایان سال 2007 درآمد خالصی برابر 2/704میلیون دلار داشته است.

ساموئل پالمیسانو، مدیرعامل شركت IBM: مدیرعامل یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های IT دنیا با درآمد سالانه 3/24میلیون دلار در جایگاه ششم پردرآمدترین مدیران صنعت تكنولوژی جهان قرار گرفته است. پالمیسانو كه در 29 جولای سال 1951 متولد شده حالا شصت و سومین مدیرعامل پردرآمد دنیا هم هست. IBM تا پایان سال 2007 حدود 386558 نفر كارمند داشته و درآمد خالص آن در این سال به 8/10میلیارد دلار رسیده است.

ساموئل پالمیسانو، مدیرعامل شركت IBM

وندل ویكز مدیرعامل شركت Corning: ویكز با درآمد سالانه 6/22میلیون دلار این روزها جایگاه هفتم را در فهرست اخیر Forbes از پردرآمدترین مدیران IT دنیا به خودش اختصاص داده است. ویكز، مدیرعامل یكی از شركت‌های فعال در طراحی و تولید مواد اولیه، شیشه، كابل‌های فیبر نوری و بعضی قطعات سخت‌افزاری است كه در سال 2007 درآمد خالصی برابر 150/2میلیارد دلار داشته.

جوزف تاچی مدیرعامل شركت EMC: تاچی با درآمد سالانه 20میلیون دلار، هشتمین مدیرعامل پردرآمد IT و هشتاد و هفتمین مدیر پردرآمد جهان است.

ویلیام سولیوان مدیرعامل شركتAgilent Technologies: سولیوان توانسته در طول یك سال دستمزدی برابر 4/17میلیون دلار كسب كند و این درآمد او را به جایگاه نهم در میان مدیران IT پردرآمد جهان رسانده است. او در حال حاضر صد و دومین مدیر پردرآمد دنیا هم هست.

پاول اوتلینی مدیرعامل شركت Intel: بزرگ‌ترین شركت تولیدكننده پردازنده‌های رسانا و نیمه‌رسانا، حافظه‌های فلش، چیپ‌ست‌های بلوتوث و مادربورد این روزها دهمین مدیرعامل پردرآمد جهان IT را در اختیار دارد. Intel كه در سال 1968 راه‌اندازی و تاسیس شده تا پایان سال 2007 درآمد خالصی برابر 7میلیارد دلار داشته و تعداد كاركنانش به 86300 نفر رسیده است. اوتلینی كه در روز 12 ماه اكتبر سال 1950 متولد شده در حال حاضر صد و نهمین مدیر پردرآمد دنیا است.

استیو جابز مدیرعامل شركت Apple

استیو جابز مدیرعامل شركت Apple: یكی از خبرسازترین مردان IT حالا یازدهمین مدیرعامل پردرآمد این عرصه است. جابز با درآمد سالانه 6/14میلیون دلاری این جایگاه را به دست آورده است. رهبری و مدیریت یكی از بزرگ‌ترین، معتبرترین و پردرآمدترین شركت‌های IT دنیا همچنین توانسته به جایگاه صد و بیستمین مدیر پردرآمد جهان هم دست پیدا كند. سیب گاز خورد دنیای تكنولوژی تا پایان سال 2007 درآمد خالصی برابر 50/3میلیارد دلار داشته است.

جاناتان شوارتز مدیرعامل شركت Sun Microsystems: مدیرعامل یكی از فعال‌ترین شركت‌های نرم‌افزاری و ارائه‌دهنده خدمات شبكه دنیا حالا دوازدهمین مدیرعامل پردرآمد صنعت IT است. شوارتز با درآمد سالانه 5/13میلیون دلار علاوه بر این به جایگاه صد و سی‌امین مدیر پردرآمد دنیا هم رسیده است. Sun Microsystems تا پایان سال 2007 درآمد خالصی برابر 473میلیون دلار داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد