تبیان، دستیار زندگی
شباهت زیادی که بین این دو کلمه اختصاری وجود دارد باعث شده عده ی زیادی تفاوت میان این دو سیستم را تشخیص ندهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت GPS با GPRS در چیست؟

شباهت زیادی که بین این دو کلمه اختصاری وجود دارد باعث شده عده ی زیادی تفاوت میان این دو سیستم را تشخیص ندهند.

GPS(جی پی اس) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی ست در حالی که GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی ست.

GPS(جی پی اس) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی ست در حالی که GPRS (جی پی آر اس) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی ست.

می بینید، دو عبارت حتی در یک کلمه هم شبیه هم نیستند!

در دو مقاله "دیگر بهانه ای برای گم شدن و گم کردن نیست" و "GPS در دسترس عموم" به طور مفصل در مورد GPS صحبت کردیم. سال قبل هم در مطلبی با عنوان "GPRS چیست؟" این سیستم را شرح دادیم.

در اینجا به طور مختصر اشاره ای به این دو تکنولوژی می کنیم...

GPS چیست ؟

تفاوت gps با gprs در چیست؟

GPS از یك شبكه 24 ماهواره ای در مدار زمین كه توسط وزارت دفاع دولت آمریكا پشتیبانی می شود تشکیل شده است.

هـدف اصـلی و اولـیـه از طـراحـی GPS ، اهـداف نـظامـی بـوده امـا از ســال 1980 به بـعــد بـرای اسـتـفاده های غــیر نـــــظامی نیز در دسترس قرار گرفت.

GPS در تمام شرایط بصورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می باشد . و هیچ گونه بهائی بابت این خدمات اخذ نمی شود.

GPRS چیست ؟

تفاوت gps با gprs در چیست؟

با بکارگیری زیر ساخت شبکه GSM امکان خدماتی نظیر مرور اینترنت، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه ای و خدمات مبتنی بر مبدا را فراهم می کند. این سرویس به شبکه ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دایمی و بدون وقفه به مشترکان ارایه دهد.

استاندارد سازی GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST انجام شد و پس از سال 1997 مجموعه مشخصات آن توسط SMG مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکمیل گردید.

GPRS یا نسل 5/2 تلفن های همراه ، یک سرویس رادیویی بی سیم ، جهت ارسال دیتا است که نوعی یک مرحله میانی بین GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه های مخابرات سیار است که امکان ارسال دیتا را با سرعت 2/171 کیلیو بیت بر ثانیه، امکان پذیر می سازد.

سیستم GPRS ، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری در اختیار مشترکین قرار می دهد تا ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام شود ، که این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می توانند از شبکه های تلفن ثابت،اطلاعات دریافت کنند و تقریبا بیش از 10 برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است.

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی