تبیان، دستیار زندگی
مشترکان تلفن همراه می‌توانند با استفاده از سرویس پیام هوشمند (OTA) گوشی‌های تلفن همراه خود را برای استفاده از سرویس‌های مخابراتی مانند GPRS ، WAP، Internet Access Point Settings ، SMS، Email به صورت خودکار تنظیم کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنظیم گوشی با پیام هوشمند

مشترکان تلفن همراه می‌توانند با استفاده از سرویس پیام هوشمند (OTA) گوشی‌های تلفن همراه خود را برای استفاده از سرویس‌های مخابراتی مانند GPRS ، WAP، Internet Access Point Settings ، SMS، Email به صورت خودکار تنظیم کنند.

دکتر مهدی نیامنش مجری طرح OTA در گفتگو با خبرنگار مهر، OTA را پیام هوشمندی دانست که با ارسال آن، مشترکان قادر هستند Setting مربوط به GPRS را در گوشی تلفن همراه خود تنظیم کنند.

ارتباط gprs

وی افزود: سرویس OTA امکان مدیریت گوشی کاربران و اعمال تنظیمات روی آنها را از راه دور فراهم می‌کند ضمن آن که اپراتورهای شبکه تلفن همراه نیز هنگام ارائه سرویس‌های جدید که نیازمند تنظیمات خاص دارند با استفاده از این سرویس می‌توانند پارامترهای مربوط را بدون درگیر کردن کاربر و از راه دور در اختیار گوشی کاربر قرار دهند.

نیامنش با بیان اینکه تنظیمات GPRS بر روی گوشی‌ها، تنظیمات راحت و ساده‌ای نیست، اظهار داشت: این سیستم برای سهولت تنظیم گوشی‌های همراه برای استفاده از سرویس GPRS طراحی شده است که علاوه بر این سرویس امکان اعمال تنظیم برای سرویس‌هایی چون GPRS ، WAP، Internet Access Point Settings ، SMS، Email را نیز دارد.

مجری طرح به بیان نحوه عملکرد سرویس OTA پرداخت و خاطر نشان کرد: مشترکین با ثبت نام در سایت یک درخواست ارسال می‌کنند و پس از آن سیستم OTA اقدام به ساخت پیام تنظیم در قالب SMS و ارسال آن به کاربران می‌کند. کاربران نیز با دریافت این پیام و تایید آن می‌توانند نسبت به نصب تنظیمات بر روی گوشی تلفن همراه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: این سیستم با توجه به دارا بودن امکان اتصال به برخی نودهای شبکه، امکان شناسایی خودکار گوشی‌های کاربران و ارسال تنظیمات متناسب با هر نوع گوشی را دارا است.

نیامنش با تاکید بر اینکه اطلاعات تنظیم از طریق پیام کوتاه و با توجه به مشخصات گوشی و منطبق بر استانداردهای مرتبط با گوشی همراه مشترک ارسال می‌شود، اضافه کرد: استاندارد کنونی مورد استفاده در خدمات OTA پروتکل OMA Client Provisioning محصول مشترک شرکت‌های نوکیا و اریکسون است که در سال 2002 استانداردی به نام OMA CP به وجود آمد و تمام سازندگان گوشی‌ها موظفند تا این استاندارد را در گوشی‌های خود پشتیبانی کنند.