تبیان، دستیار زندگی
وقتی یک لپ تاپ جدید می خرید به چه مشخصاتی دقت می کنید؟ سرعت پردازشگر؟ هارد؟ رم؟ شکل ظاهری؟ هیچ وقت تاچ پد لپ تاپ برایتان مهم بوده است؟ شاید شما بیشتر از موس استفاده کنید اما همیشه و در همه ی شرایط نمی توان یک موس به همراه داشت و در هر صورت ناگزیر به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید لپ‌تاپ؛ تاچ‌پد


وقتی یک لپ تاپ جدید می خرید به چه مشخصاتی دقت می کنید؟ سرعت پردازشگر؟ هارد؟ رم؟ شکل ظاهری؟ هیچ وقت تاچ پد لپ تاپ برایتان مهم بوده است؟ شاید شما بیشتر از موس استفاده کنید اما همیشه و در همه ی شرایط نمی توان یک موس به همراه داشت و در هر صورت ناگزیر به استفاده از تاچ پد هستید.

در آن شرایط اگر لپ تاپ شما دارای تاچ پد خوبی نباشد احتمالا با یکی از بزرگ ترین عذاب های زندگی تان ملاقات می کنید. تاچ پد کوچکی که حرکات را به خوبی تشخیص نمی دهد و حتی یک کلیک درست و حسابی هم روی آن نمی توانید انجام بدهید و کارهایتان روی زمین مانده است.

تقریبا هیچ راهی هم برای جایگزین کردن تاچ پد لپ تاپ ها وجود ندارد مگر اینکه یک لپ تاپ دیگر بخرید! بنابراین با وجود اینکه بسیاری از کاربران هنگام خرید لپ تاپ جدید به تاچ پد هیچ توجه ای ندارد لازم است با وسواس زیاد لپ تاپی انتخاب کنید که دارای تاچ پد مناسبی باشد. چرا که این روزها تقریبا همه لپ تاپ ها دارای سخت افرار نسبتا قدرتمند هستند و چیزی که یک لپ تاپ معمولی را از یک محصول خوب متفاوت می کند همین جزییات است.

راهنمای خرید لپ‌تاپ؛ تاچ‌پد

تاچ پد مناسب

تاچ پد ها در اوایل دهه 90 پای خودشان را به دنیای لپ تاپ ها باز کردند تا مشکل به همراه داشتن دایمی موس را حل کنند. مدل های جدید از فناوری به نام capacitive touch استفاده می کنند. این همان فناوری است که در بسیاری از نمایشگرهای لمسی هم به کار می رود و بر اساس تشخیص بار الکتریکی انگشت دست انسان کار می کند. 

اما این نوع تاچ پدها یک مشکل کوچک دارند و آن عدم تشخیص اشیا بی جان است. مثلا وقتی دستکش پوشیده اید دیگر امکان کار با تاچ پد را نخواهید داشت. بعضی تاچ پد های مخصوص هم نیاز به استفاده از قلم مخصوص خودشان را دارند.

با وجود اینکه فناوری به کار رفته در اغلب تاچ پدها یکسان است اما آنها با روش های گوناگونی در لپ تاپ ها به کار رفته اند و تاچ پدها در اندازه ها و جنس های متفاوتی ساخته می شوند

یکی از مهم ترین امکاناتی که باید به آن توجه کنید قابلیت پشتیبانی از «مولتی تاچ» است. هرچند این روزها این قابلیت تقریبا در تمام تاچ پدها یافت می شود اما بهتر است آن را خودتان امتحان کنید. بسیاری از مدل های با یک برچسب بزرگ از پشتیبانی از مولتی تاچ صحبت می کنند اما هنگام کار و در عمل می بینید که تاچ پد به خوبی کار نمی کند و ترجیح می دهید از خیر آن بگذرید. برای امتحان این قابلیت، کافی است در چند صفحه وب به بالا و پایین اسکرول کنید!

جنس تاچ پد

راهنمای خرید لپ‌تاپ؛ تاچ‌پد

در بسیاری از لپ تاپ های ارزان قیمت تاچ پد از همان موادی ساخته شده که بدنه لپ تاپ را تشکیل میدهد. به نظر بد نمی آید اما کمی که با آن کار کنید متوجه می شوید که در کنترل نشانگر کامپیوتر مشکل دارید و حس راحتی وجود ندارد. مدل های بهتر از موادی مانند شیشه استفاده می کنند که مقاومت کمتری ایجاد می کند و اصطکاک کمتر به معنای حرکت راحت تر و روان تر انگشت شما روی تاچ پد است.

اندازه تاچ پد

در یک تاچ پد کوچک، انگشت شما جای حرکت ندارد. بنابراین هنگام خرید دقت کنید که در طراحی لپ تاپ چقدر فضا به تاچ پد اختصاص یافته است؟ اگر جزو کاربرانی هستید که از تاچ پد زیاد استفاده می کنید احتمالا نیاز به یک تاچ پد بزرگ دارید تا با آن راحت باشید. ضمن اینکه به محل قرار گیری هم دقت کنید. برخی شرکت های سازنده، آن را در وسط لپ تاپ قرار نمی دهند و به یک طرف متمایل می کنند. حالا اگر شما چپ دست باشید ممکن است در کار با تاچ پد به مشکل بر بخورید.

دکمه های تاچ پد

راهنمای خرید لپ‌تاپ؛ تاچ‌پد

تا به حال تاچ پدهایی را دیده اید که دکمه های بسیار محکمی دارند و با هر بار فشار دادن آنها یک صدای کلیک بلند تا اتاق کناری شنیده می شود؟ بعضی تاچ پد ها دارای دو دکمه مجزا هستند. در بعضی دیگر تمام محیط تاچ پد یک دکمه بزرگ به حساب می آید و یک دکمه دیگر هم به صورت مجزا قرار گرفته است. در این مورد انتخاب با خود شما است. اما اکثر کاربران روش دو دکمه ای را ترجیح می دهند. به شرطی که دکمه ها خوش دست و به راحتی قابل استفاده باشند.

در هر صورت وقتی که یک لپ تاپ جدید می خرید علاوه بر تمام مشخصات سخت افزاری، حواس تان به تاچ پد هم باشد به دنبال یک تاچ پد بزرگ، با پشتیبانی از مولتی تاچ، با سطحی صاف و دکمه هایی نرم باشید.

و اگر شما هم نکته دیگری بلد هستید آن را در بخش نظرات یادآوری کنید.

بخش دانش و زندگی تبیان

برگرفته از نارنجی