تبیان، دستیار زندگی
لنزهای عکاسی را می توانیم به پنج گروه متفاوت تقسیم کنیم : 1 – Normal lens 2 – Wide angle lens 3 – Tele photo lens ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع لنز (2)

بین فاصله ی کانونی لنز و عمق میدان تصویر یک رابطه ی معکوس وجود دارد ؛ هر چه فاصله ی کانونی  لنز بیشتر می شود ، عمق میدان تصویر حاصل از آن کاهش می یابد

camera lenses  انواع لنز

لنزهای عکاسی را می توانیم به پنج گروه متفاوت تقسیم کنیم :

1 – Normal lens

2 – Wide angle lens

3 – Tele photo lens

4 – zoom lens

5 – Special lenses

١ – لنز نرمال

لنز نرمال لنزی است که فاصله ها ، اندازه ها و نسبت های موضوع عکس را همانند چشم انسان ضبط می کند.

به عبارت دیگر پرسپکتیو لنز نرمال شبیه به دید انسان است . زاویه ی دید لنز نرمال بین ٤٢ تا ٤٨ درجه می باشد . فاصله ی کانونی لنز نرمال در دوربین هایی با قطع های متفاوت ، متغیر بوده و برابر با قطر دایره ی محیط بر کادر فیلم مورد استفاده است . این قانون در شرایطی صادق است ، که کادر تصویر ما مربع باشد . در صورت مستطیل بودن کادر فیلم ، باید دایره ای را در نظر بگیریم که هر ضلع مربع محاط در آن با ضلع بزرگ ( طول ) مستطیل کادر ما برابر باشد . به عبارت دیگر در این حالت فاصله ی کانونی لنز نرمال ، برابر است با قطر دایره ی محیط بر مربعی که یک ضلع آن با طول مستطیل تصویر ما برابر است .

لنز نرمال لنزی است که فاصله ها ، اندازه ها و نسبت های موضوع عکس را همانند چشم انسان ضبط می کند . به عبارت دیگر پرسپکتیو لنز نرمال شبیه به دید انسان است

٢ - لنز تله فوتو

لنزی است که فاصله ی کانونی آن بزرگ تر و زاویه ی دید آن از لنز نرمال  کوچک تر است و درنتیجه باعث می شود که موضوع بزرگ تر و نزدیک تربه نظر برسد .

camera lenses  انواع لنز دوربین

در این نوع لنز فاصله های بین اجزإ موضوع در عمق به هم فشرده شده و هر چه لنز قوی تر باشد این حالت فشردگی نیز تشدید می شود .

زاویه ی دید لنزهای تله فوتو از ٤٠ درجه به پایین می باشد .

٣ -  لنز زاویه باز یا واید انگل

لنز زاویه باز لنزی است که فاصله ی کانونی آن کمتر و زاویه ی دیدش از لنز نرمال بیشتر است و در نتیجه موضوع عکس در تصویر حاصل از این لنز کوچکتر و دورتر به نظر می رسد . فاصله ی نقاط موجود در عمق تصویر بیشتر شده و هر چه موضوع به لبه ها نزدیک تر باشد ، نسبت اندازه های آن  بزرگتر و هر چه از آن دورتر باشد ، کوچکتر به نظر می رسد . هر چه فاصله ی کانونی یک لنز واید کوتاه تر باشد ، این خاصیت تقویت می شود . زاویه ی دید لنز واید از ٥٠ تا ١١٠ درجه می باشد .

٤ – لنز زوم 

لنز زوم ، لنزی مرکب با فاصله ی کانونی متغیر است که براساس دامنه ی تغییر فاصله ی کانونی خود شناخته می شود . این دامنه می تواند از فاصله کانونی یک لنز واید تا یک لنز تله را پوشش دهد ( لنز زوم ٢٠٠ – ٢٨ ) و یا این که از فاصله ی کانونی یک لنز تله آغاز و به یک تله دیگر محدود شود . ( لنز زوم ٣٠٠ – ٨٠ )

تصویر حاصل از این لنزها معمولا نسبت به تصویرلنزهای ثابت از کیفیت پایین تری برخودار است و همچنین لنز زوم به دلیل پیچیدگی ساختمان ، اُفت نوری زیادی دارد . در این لنزها به طور معمول قدرت نوری را به جای

stop - f  با stop - T  که در واقع همان قدرت نوری لنز با احتساب مقدار اُفت نور آن است ، نشان می دهند  .

٥ -  لنزها ی ویژه

لنزهای ویژه لنزهایی هستند که برای کارهای خاص ساخته شده اند . این لنزها انواع گوناگونی دارند که در این جا تنها به نمونه عمومی تر از آن ها می پردازیم :

camera lenses  انواع لنز دوربین

الف -  لنز ماکرو ١٠

برای عکس برداری از فاصله های نزدیک مورد استفاده قرار می گیرند .

ب -  لنز میکرو ١١

به منظور عکاسی به وسیله ی میکروسکوپ و در مواقعی به کار می رود که نیاز به صدها بار بزرگنمایی داریم .

ج -  لنز تله فوتوی آینه ای١٢

این لنز تمام ویژگی ها ی یک لنز تله ی معمولی را داراست با این تفاوت که برای کوچک کردن اندازه ی آن ، بویژه در لنزهایی با فاصله ی کانونی ٥٠٠ تا ٢٠٠٠ میلی متر ، از یک مکانیزم آینه ای استفاده کرده و با چند بار انعکاس نور داخل لنز ، یک فاصله ی کانونی بلند را در حالی بوجود می آورند که لنز از نظر فیزیکی از طول کمتری برخوردار است .

د -  لنز سوپر واید انگل١٣

دارای فاصله ی کانونی کوتاهتر از لنزهای واید معمولی بوده و زاویه ی دیدی بین ١٢٠ تا ١٧٠ درجه دارد .

ھ – لنز فیش آی ١٤

یک لنز زاویه باز با زاویه ی دید ی در حدود ١٨٠ درجه است .

رابطه ی لنز و عمق میدان 

بین فاصله ی کانونی لنز و عمق میدان تصویر یک رابطه ی معکوس وجود دارد ؛ هر چه فاصله ی کانونی  لنز بیشتر می شود ، عمق میدان تصویر حاصل از آن کاهش می یابد .

برگرفته از کلاس عکاسی خانه عکاسان ایران

نوشته : فائزه سیدخاموشی