تبیان، دستیار زندگی
به مرور زمان عملکرد هر رایانه آغاز به کند شدن می نماید. در این مقاله راه های بازگرداندن رایانه به سرعت نرمال توضیح داده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمر رایانه خود را طولانی کنید(1)

به مرور زمان عملکرد هر رایانه آغاز به کند شدن می نماید. در این مقاله راه های بازگرداندن رایانه به سرعت نرمال توضیح داده می شود.

رایانه ها به طرزی با شکوه پیر نمی شوند. پس از گذشت مدتی، نرم افزار ویستا یا XP سریع سابق به طریقی کار می کند که انگار در ظرف خامه غوطه ور شده است و پس از گذشت چند سال تقریباً غیرقابل استفاده می گردد. بسیار دیر آغاز به کار کرده و هنگام کار کردن سرعت آن بسیار کم شده یا عملاً متوقف می شود.

عمر رایانه خود را طولانی کنید(1)

چنانچه چنین چیزی را تجربه نموده اید، نگران نباشید. روش های متعددی برای ترمیم کندی عملکرد رایانه موجود است که کوچک ترین هزینه ای در بر ندارد. بعضی مواقع نتیجه به قدری درخشان است که رایانه ای که در دست دور انداخته شدن بوده، یک تا دو سال دیگر به خوبی کار می کند. پس در شرایط اقتصادی فعلی این روش ها ارزش امتحان شدن را دارند.

کند، کند، تند، تند، کند

چنانچه تجربه روشن کردن یک رایانه شخصی را برای اولین بار داشته اید. احتمالاً به یاد دارید که از سرعت بالای آن به طرز مطلوبی شگفت زده شدید. متاسفانه، این وضعیت به سرعت تغییر می کند.  هر چه از رایانه به مدت طولانی تر استفاده نمایید، هر چه هم که تلاش کنید ویندوز کندتر و کندتر کار می کند. PC را نداریم، لیکن همه تقصیرها بر گردن Microsoft نیست. بخش اعظم اشکال حاصل از عملکرد خود ما است، حتی اگر متوجه نباشیم، و بسیاری دیگر از خطاها به نرم افزارهایی مربوط می شود که درست طراحی نشده اند. علت سرعت عمل PC نو آنست که برنامه ای بر روی آن پیاده نشده است. تنها اجزای اصلی لازم برای راه اندازی سیستم عامل نصب شده اند که تحت کنترل کامل ویندوز نیز هستند. با نصب و حذف برنامه های جدید است که مشکل آغاز می شود.

ممکن است واضح و مبرهن به نظر برسد، لیکن هر برنامه جدید بخشی از ظرفیت PC نظیر حافظه و توان processing، فضای هارد دیسک و غیره را اشغال می نماید. برخی برنامه ها فضای بیشتری اشغال کرده و برخی به راحتی با سایر برنامه ها هماهنگ نمی شوند. زمانی که تعداد زیادی برنامه برای اشغال منابع PC با یکدیگر درگیر باشند، تعجبی ندارد که هیچیک درست کار نکنند.

عمر رایانه خود را طولانی کنید(1)

به ترتیب اهمیت

پیش از اقدام برای پاکسازی PC جهت جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات بک آپ کامل بگیرید. همچنین لازمست پیش از هر اقدامی اسکن کامل آنتی ویروس و آنتی اسپای ور را اجرا کنید. ترمیم سرعت رایانه ای که آلوده به ویروس باشد هیچ فایده ندارد. قدم لازم بعدی اطمینان از عدم خطاهای هارد دیسک است. این اقدام ممکن است به نظر پیچیده بیاید، اما عملاً بسیار ساده است.

بسیاری از ما در طول عمر رایانه شخصی خود، برنامه های بسیاری بر روی آن پیاده کرده ایم. مسئله بعدی آنست که چه تعدادی از برنامه ها را پس از نصب، حذف uninstall نموده ایم؟ هر برنامه نصب شده فضایی را اشغال نموده و به محض روشن شدن رایانه اجزای آن به راه می افتند. حتی اگر هرگز از برنامه استفاده نشود. تعداد محدودی از چنین برنامه هایی فضای زیادی از حافظه PC را اشغال نموده و از سرعت آن می کاهند. حتی در صورت حذف، بخشهایی از هر برنامه باقی مانده فضای حافظه را اشغال و سرعت آن را کاهش می دهند.

کمتر بهتر است

چنانچه ظهور صفحه login ویندوز بیش از چند دقیقه طول بکشد، مشکل به درایوها مربوط می شود. حل این مشکل سخت تر بوده و معمولاً مستلزم نصب مجدد ویندوز است.

عمر رایانه خود را طولانی کنید(1)

از طرف دیگر، چنانچه ویندوز login به موقع صورت گرفته لیکن پس از وارد کردن جزییات login، مدتها طول می کشد تا دسک تاپ ظاهر شود، مشکل به برنامه هایی مربوط می شود که در حال load بخش های مختلف خود هستند. به سمت راست نوار ابزار ویندوز بنگرید در صورتی که بیش از چند آیکون ببینید، علت کند بودن ویندوز خود را یافته اید.

هر آیکون در این بخش (که به محوطه اعلامیه Notification Area معروف است) نشانگر برنامه ایست که بر حافظه PC پیاده شده و فضای ذی قیمتی را که بایستی برای محاسبات و تجزیه تحلیل استفاده شود، اشغال نموده است. برخی از آنها نظیر ساعت و کنترل بلندی صدا مفیدند، اما بقیه فقط از سرعت رایانه می کاهند. خوشبختانه ابزاری به نام " پاک کننده دیسک " Disk Cleanup در ویندوز تعبیه شده که نقطه شروع خوبی برای جوان سازی PC به شمار می رود و به این طریق در دسترس است:

Start – All Programs – Accessories – System Tools – Disk Cleanup

البته در هنگام استفاده از آن برای پاکسازی رایانه بایستی به سه نکته توجه داشته باشید اول " فایلهای  راه اندازی آفیس " Office Setup files که در صورت حذف آنها اگرچه آفیس همچنان کار خواهد کرد لیکن مرتباً درخواست می کند دیسک اوریجینال را وارد نمایید. در صورتی که به دیسک دسترسی دارید. باکس را تیک بزنید در غیر اینصورت از انتخاب این گزینه خودداری نمایید.

استثنای بعدی " فشرده سازی فایلهای قدیمی Compress Old Files " است که برای مدتی اندازه فایلهایی که استفاده نشده اند را کاهش می دهد. اگر چه فضای نسبتاً قابل توجهی فراهم می سازد. سرعت اجرای آن حتی در رایانه ای سریع بسیار پایین است پیش از استفاده از این گزینه مطمئن شوید چند ساعت فرصت دارید.

آخرین نکته به Hibernation File Cleaner مربوط می شود که در صورت استفاده از لپ تاپ نبایستی انتخاب شود. اگر چه حجم فایل بالا است. لیکن بخشی از سیستم مدیریتی محسوب شده و کمترین آسیب ناشی از حذف آن، عدم امکان قرار دادن لپ تاپ در وضعیت sleep خواهد بود.

ادامه دارد...

برگرفته از ماهنمامه رایانه/ شماره 198

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی