تبیان، دستیار زندگی
سامسونگ، نوکیا، اچ.تی.سی و بلک‌بری در واکنش شدیدی نسبت به صحبت‌های استیو جابز اعلام کردند که مشکل آنتن‌دهی آی‌فون4 مربوط به طراحی نادرست این گوشی است. جابز جمعه گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که همه گوشی‌ها دچار چنین مشکلاتی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپل در معرض بدنامی

سامسونگ، نوکیا، اچ.تی.سی و بلک‌بری در واکنش شدیدی نسبت به صحبت‌های استیو جابز اعلام کردند که مشکل آنتن‌دهی آی‌فون4 مربوط به طراحی نادرست این گوشی است و آن‌ها این نوع طراحی استفاده نمی‌کنند. جابز جمعه گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که همه گوشی‌ها دچار چنین مشکلاتی هستند.

تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده تلفن همراه در پاسخ قاطع به شرکت اپل، به استیو جابز مدیر این شرکت اعلام کردند: «مشکل آنتن‌دهی آی‌فون 4 فقط مربوط به خودش است». این حرکت قاطع در پاسخ به ادعای جابز مطرح شده بود که مشکل آنتن‌دهی تلفن‌های همراه همگانی است و در همه گوشی‌ها وجود دارد.

اپل در معرض بدنامی

اما به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، سامسونگ، موتورولا، نوکیا، اچ.تی.سی و آر.آی.ام (سازنده بلک‌بری) اعلام کردند نوع افت سیگنالی که مانند طاعون گوشی‌های آی‌فون4 را مبتلا کرده، در تلفن‌های همراه ساخت آن‌ها وجود ندارد.

یکی از مدیران آر.آی.ام که محصول بلک‌بری آن‌ها پرفروش‌ترین گوشی همراه در ایالات متحده است، در این باره گفت: «اپل تصمیماتی در مورد طراحی تلفن‌های خود گرفته و باید مسوولیت آن را نیز به گردن بگیرد، نه این که ما ودیگر شرکت‌ها را وارد وضعیتی کند که در حال حاضر فقط مختص به این شرکت است».

آر.آی.ام که در اونتاریوی کانادا واقع است، گفته است که از طراحی آنتن‌ به شیوه‌ای مشابه با آن‌چه اپل در جدیدترین گوشی‌های خود به کار برده است، خودداری کرده بود؛ چرا که از مشکلات آن مطلع بود. آنها آنتن‌های خود را داخل روکش‌های پلاستیکی قرار داده‌اند تا از مشکل شناخته شده قرارگیری آنتن در معرض جداره فلزی گوشی‌ها پیشگیری کنند. این در حالی است که آنتن‌های آی‌فون4 درواقع یک چارچوب استیل است که به دور گوشی کشیده شده است.

کیت نواک، سخنگوی اچ.تی.سی نیز در این باره گفت: «بدن انسان‌ها عرق می‌کند و نمک و دیگر موادی که در پوست وجود دارند، می‌توانند در آنتن‌دهی تداخل ایجاد کنند. آنتن‌‌ها قطعاتی هستند که فناوری بالایی در آن‌ها به کار رفته، ولی در عین حال بسیار حساس هستند. به همین دلیل است که از تماس منابع و اشیای خارجی با این قطعه ممانعت می‌شود».

روزی که خورشید جابز افول کرد

اپل هنوز به عکس‌العمل شدید شرکت‌ها نسبت به کنفرانس خبری روز جمعه گذشته که در آن، جابز مشکل آنتن‌دهی را منحصر به آی‌فون4 ندانسته بود، پاسخ نداده است. جابز در مرکز کاپرتینوی کالیفرنیا گفته بود: «شما می‌توانید به یوتیوب بروید و ویدیوهای شرکت‌های نوکیا و موتورولا و دیگر شرکت‌ها را ببینید که همین کار را انجام می‌دهند».

اپل در معرض بدنامی

این کنفرانس خبری بعد از آن انجام شد که مشخص شد در صورتی که گوشی‌های آی‌فون را به شیوه خاصی در دست نگاه دارید، آنتن‌دهی آن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و این ویژگی بخصوص در افراد چپ‌دست بیشتر اتفاق می‌افتد. ظاهرا مشکل طراحی این گوشی‌ها باعث بروز این حالت شده و به همین دلیل، مجلاتی مانند کانسیومرریپورت، خرید گوشی جدید آی‌فون را به خوانندگان خود توصیه نکردند.

جابز برای دفاع از آی‌فون، ویدیوهایی از بلک‌بری بولد 9700 ، سامسونگ اومنیا 2 و اچ.تی.سی دروید اریس را نشان داده بود که آن‌ها هم زمانی که به شیوه خاصی در دست قرار می‌گیرند دچار افت سیگنال شدیدی می‌شوند. در همین راستا او به مشتریانی که این گوشی را خریداری کرده یا تصمیم به خرید دارند توصیه کرد از روکش‌های پلاستیکی به نام بامپر استفاده کنند.

اما نواک، سخنگوی اچ.تی.سی اعلام کرده است: «ما هیچ نظری در مورد ویدیوهای ساخته‌ شده نداریم. این موضوع که این ویدیوها کجا تصویربرداری شده‌اند و آنتن‌دهی در آن‌ها به چه شکلی بوده است، برای ما مشخص نیست. ما واقعا نمی‌دانیم که چه اتفاقی افتاده است. جالب اینجاست میزان شکایت کابران آی‌فون4 در مورد شیوه آنتن‌دهی بسیار بیش‌تر از شکایت‌هایی است که از دروید اریس مطرح شده است».

اپل در معرض بدنامی

چارلز گلوین، تحلیل‌گر شرکت تحقیقاتی فارستر معتقد است: «جابز می‌توانست نظریه‌های خود را بدون نام بردن رقبا مطرح کند تا با این سطح از مخالفت روبه رو نشود. این عادلانه نیست که شما بدون داشتن روش‌های تست مطمئن و حساب‌شده، دیگر شرکت‌ها را متهم کنید. اپل مهندسی‌های دقیق به کار رفته و تفاوت‌هایی که در گوشی‌های رقیب وجود داشت را نشان نداد».

باور کردن صحبت‌های جابز اندکی دشوار است. بلک‌بری اکنون در بازار گوشی‌های هوشمند در آمریکا پیشتاز است و اگر مشکل مشابهی در آنتن‌دهی تلفن‌های این شرکت وجود داشت، تاکنون کارشناسان از آن مطلع می‌شدند، اتفاقی که هنوز روی نداده است

در این رابطه بخوانید:

آزمایشگاه سیاه اپل

مشکلات آیفون4

منبع: لس‌آنجلس تایمز

برگرفته از خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی