تبیان، دستیار زندگی
دوربین های دیجیتال را می توانیم براساس ساختمان ، اندازه و تنظیمات آن ها به پنج دسته تقسیم کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع دوربین های دیجیتال

دوربین های دیجیتال را به طرق مختلف تقسیم بندی می کنند یکی بر اساس ساختمان و اندازه که بر این اساس به پنج دسته تقسیم می شوند ، و در حالت دیگر تنها به دو  دسته تقسیم می شوند ؛

دوربین های دیجیتالی که لنز آن ها جدا نمی شود و دوربین هایی که لنز آنها قابل جدا شدن است و یا به بیانی می توان لنز آن ها را تعویض کرد . ولی به نظر می رسد که دسته بندی پنج تایی روش دقیق تری باشد .

digital camera, دوربین های دیجیتال

1 -  Ultracompact دوربین های بسیار فشرده

2 -  point - and - Shoot 5

3- Subcompactفشرده

4 – Prosumer 6

5 – dSLRدوربین های تک لنز انعکاسی دیجیتال

در اینجا به توضیح این دوربین ها خواهیم پرداخت:

1 - دوربین های بسیار فشرده یا Ultracompact، خیلی سبک و کوچک و باریک ساخته می شوند و لنز آن ها قابلیت زوم اپتیکال (Optical) ندارد .

2 -  این گروه که با عبارت تبلیغاتی " نشانه روشن کن و عکس بگیر " - point & shot شناخته می شوند ، از نظر اندازه تقریباً به اندازه دوربین ها ی فشرده هستند و برخی از آن ها دارای تنظیمات محدودتری نیز هستند .

3 -  دوربین های فشرده در سایز جیبی ساخته می شوند ، دارای تنظیمات دستی اند و لنز آن ها قابلیت زوم اُپتیکال دارد و برای برآورده شدن این مهم ، لنز آن ها می تواند بصورت دو استوانه که یکی از آن ها درون دیگری تعبیه شده است ، از بدنه دوربین خارج شده و دوباره به حالت اول بازگردد و به این وسیله فاصله های کانونی متفاوتی را برای لنز فراهم سازد .

4 -  دوربین های  " پروسومر "  Prosumer از نظر اندازه مشابه دوربین های دیجیتال انعکاسی تک لنزی هستند که به شرح آنها خواهیم پرداخت ، با این تفاوت که معمولاً لنز آن ها را نمی توان از بدنه جدا کرد . این دوربین ها سبک تر و ارزان تر از دوربین های حرفه ای بوده و بهترین گزینه برای کسانی به شمار می روند که قصد دارند یک دوربین خانگی با قیمت مناسب ، خریداری کنند ولی به یادگیری عکاسی و گرفتن عکس های هنری نیز علاقمندند از جمله این نمونه از دوربین ها می توان به دوربین SX20 canon اشاره نمود.

5 – گروه آخر دوربین های حرفه ای دیجیتال هستند ، که از هر جهت از کیفیت بالایی برخودار بوده و به قصد برآورده کردن تمامی نیازهای یک عکاس حرفه ای طرح ریزی شده اند ، با خرید این نوع دوربین شما امکان انتخاب گروه بزرگی از لنزهای حرفه ای و دیگر ملزومات و تجهیزات عکاسی ، که برای کار با این دوربین ها ساخته شده اند را در اختیار خواهید داشت . البته انتخاب یک دوربین از میان دوربین های حرفه ای دیجیتال نیز به دلیل پیچیدگی و تنوع فن آوری این دوربین ها از یک سو و این که عوامل فنی متعددی در تعیین قابلیت ها و کیفیت تصویر یک دوربین دیجیتال مؤثرند ، همیشه کار ساده ای نیست .

digital camera, دوربین های دیجیتال

به همین دلیل در زیر به برخی نکات که می توانند در انتخاب یک دوربین دیجیتال مؤثر باشند ، به طور مختصر اشاره می شود .

1– اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید میزان بودجه ی شما برای خرید یک دوربین است ، با مشخص کردن بودجه ی خود از میان دوربین های بی شماری که وجود دارند ، تنها تعداد محدودی می توانند ، در گزینه های شما قرار داشته باشند . البته نوع استفاده شما از دوربین نیز در تعیین هزینه ای که صرف خرید آن می کنید ، مؤثر است . اگر قصد استفاده ی حرفه ای از یک دوربین را ندارید ، ضرورتی ندارد که هزینه ی خرید یک دوربین حرفه ای را به خود تحمیل کنید .

2 - دومین نکته ای که باید به آن توجه کنید ، شرکت سازنده ی دوربین است ، عقل سلیم حکم می کند که هرگز یک دوربین ارزان قیمت را که به شرکتی ناشناس تعلق دارد خریداری نکنید ، چون نه از کیفیت خوبی برخوردار است و نه مدت زیادی کار خواهد کرد . ولی در میان شرکت های شناخته شده به سختی می توان یکی را به دیگری ارجحیت داد و بیشتر باید به نیاز های خود توجه نموده و به مقایسه مدل هایی با قیمت یا امکانات مشابه بپردازید .

digital camera, دوربین های دیجیتال

3 -  با توجه به نیازهای خود در بزرگنمایی یک عکس هنگام چاپ ، می توانید دوربینی با " مگاپیکسل " متفاوت تهیه کنید ، هر چه قدرت تفکیک تصویر در یک دوربین بیشتر باشد ، نسخه ای که با ابعاد بزرگ چاپ می کنید از کیفیت مطلوب تری برخوردار خواهد بود ، ولی هرگز از خاطر نبرید که مگاپیکسل تنها یکی از عوامل مؤثر در کیفیت یک عکس دیجیتال می باشد .

4 -  مورد بعدی که باید به آن توجه کنید ، حجم و اندازه ی دوربین است ، با توجه به مشخصات فیزیکی خود و نوع استفاده ای که از دوربین می کنید ، دوربینی با وزن و حجم مناسب خریداری کنید .

5 -  برای دوربین خود یک لنز مناسب انتخاب کنید ( معمولاً رابطه ی مستقیمی میان کیفیت لنزها و قیمت آن ها وجود دارد . )

اگر قصد استفاده ی حرفه ای از یک دوربین را ندارید ، ضرورتی ندارد که هزینه ی خرید یک دوربین حرفه ای را به خود تحمیل کنید

6 -  مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید ، تجهیزات و ملزوماتی است که شرکت سازنده به همراه یک مدل مشخص به بازار عرضه کرده و یا امکانات از پیش موجودی که دوربین شما سازگار با آن ها طراحی شده است . ما معمولا تجهیزات را به دوگروه تقسیم می کنیم ، گروه اول به صورت همراه در جعبه ی دوربین شما قرار دارند ، که از جمله مهم ترین آن ها باطری و شارژ آن است . ( کیفیت باطری  دوربین یکی از گزینه هایی است که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد . ) گروه دوم تجهیزات را شما می توانید ، به دلخواه و با توجه به نیازهای خود انتخاب و به طورجداگانه خریداری کنید . علاوه بر آن چه گفته شد بایستی در هنگام انتخاب یک دوربین ، به مواردی چون ؛ وضوح مؤثر ، دست کم و دست بالای سرعت شاتر ، باز ترین و بسته ترین حالت دیافراگم ، حالت های متفاوت عکاسی که از پیش برنامه ریزی شده اند ، کیفیت فلاش ، نوع کارت حافظه ، سیستم وضوح یابی ، روش های نورسنجی و کیفیت نورسنج درون دوربین و بسیاری موارد فنی دیگر توجه نمود.

برگرفته از کلاس عکاسی  - خانه عکاسان ایران،

تهیه و تنظیم : فائزه سیدخاموشی