تبیان، دستیار زندگی
غول تراشه‌سازی جهان در حال تکمیل خودروهای هوشمندی است که با استفاده از سیستم حسگرهای متعدد و ارتباط اینترنتی وایرلس، از قانون‌شکنی رانندگان و بروز تصادف جلوگیری می‌کند و اطلاعات مفیدی را برای پلیس، بیمه و شرکت‌های نگهداری جاده فراهم می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینتل خودروی هوشمند می‌سازد

غول تراشه‌سازی جهان در حال تکمیل خودروهای هوشمندی است که با استفاده از سیستم حسگرهای متعدد و ارتباط اینترنتی وایرلس، از قانون‌شکنی رانندگان و بروز تصادف جلوگیری می‌کند و اطلاعات مفیدی را برای پلیس، بیمه و شرکت‌های نگهداری جاده فراهم می‌کند.

اینتل خودروی هوشمند می‌سازد

دانشمندان علوم کامپیوتر ماشین‌های هوشمندی ساخته‌اند که مانند هواپیماها دارای جعبه‌های سیاه هستند و می‌توانند فیلم‌هایی از صحنه تصادف را با اطلاعات دیگری در مورد رفتار رانندگان به اداره پلیس و شرکت‌های بیمه بفرستند.

به گزارش تلگراف، این خودرو که توسط محققان غول تراشه‌سازی دنیا یعنی اینتل ساخته شده، می‌تواند اطلاعاتی در مورد سرعت خودرو، گردش فرمان و ترمزهای راننده را به همراه فیلم‌هایی از داخل و خارج خودرو ضبط کند.

دانشمندان علوم کامپیوتر ماشین‌های هوشمندی ساخته‌اند که مانند هواپیماها دارای جعبه‌های سیاه هستند.

این اطلاعات در هنگام تصادفات به طور خودکار به پلیس و شرکت‌های بیمه فرستاده می‌شود و به این ترتیب، تصمیم‌گیری در مورد علت این حوادث و هویت افرادی که در این موارد مقصر هستند، ساده‌تر خواهد شد.

این تجهیزات قسمتی از خودروهای هوشمندی را شکل می‌دهد که در شرکت اینتل در حال ساخت است. محققان این شرکت در حال توسعه فناوری‌هایی هستند که خودروهای عادی را به خودروهای هوشمندی تبدیل می‌کند که می‌توانند خطرات جاده‌ها را شناسایی کرده و حتی کنترل خودرو را از رانندگان گرفته و آن را به دست بگیرند.

این محققان از هم‌اکنون سرگرم مذاکره با شرکت‌های خودروسازی هستند که بتوانند خودروهایی با اتصال دائم به اینترنت بسازند که به وسیله فناوری وایرلس با دیگر خودروها نیز ارتباط دارند.

اینتل خودروی هوشمند می‌سازد

برای مثال این خودروها دارای دوربین‌هایی هستند که می‌توانند علائم جاده‌ها و خیابان‌ها را تشخیص دهند و به این ترتیب اگر راننده‌ای قصد داشت در یک خیابان یک طرفه اقدام به رانندگی کند، امکان این کار از او گرفته می‌شود.

حسگرهای تعبیه شده در بدنه نیز می‌تواند چاله‌ها و دست‌اندازهای جاده‌ای و موقعیت آن‌ها را در جاده شناسایی کرده و در حین حرکت خودروها از اطراف آن‌ها، اطلاعات مورد نیاز را به مسوولان نگهداری از جاده‌ها ارسال کنند.

این خودروها هم‌چنین می‌توانند موقعیت خودرو‌های اطراف را نیز دنبال کرده و در صورتی که آن‌ها بیش از حد به خودروی مورد نظر نزدیک می‌شود یا قصد دارند به طور ناگهانی تغییر مسیر بدهند، به خودروهای اطراف هشدار بدهند.

با استفاده از چراغ‌های ال.ای.دی که در جلو و عقب بسیاری از خودروهای مدرن امروزی یافت می‌شود، یک خودرو می‌تواند موقعیت خودروهای دیگر را ردیابی کرده و آن‌ها را روی یک نقشه ماهواره‌‌ای نشان دهد.

رانندگان هم می‌توانند با استفاده از تلفن‌های همراه، خودروی خود را از راه دور قفل کرده یا قفل آن را باز کنند، دزدگیر آن را به صدا درآورند و حتی قبل از بیرون آمدن از خانه، خودروی خود را روشن کنند تا هنگام سوار شدن، موتور آن گرم شده باشد.

اینتل خودروی هوشمند می‌سازد

این فناوری‌ها توسط اینتل در سانتاکلارای کالیفرنیا به نمایش درآمده است. این شرکت سرگرم مذاکره با چند کارخانه تولید خودرو است تا آن‌ها را به استفاده از این فناوری‌ها ترغیب کند.

جاستین راتنر مدیر آزمایشگاه‌های اینتل در این باره گفت: «ما به دنبال دسته گسترده‌ای از فناوری‌ها هستیم که می‌تواند تجربه رانندگی، امنیت و اطمینان خودروها را به بالاترین شکل ممکن ارتقا دهد. خودروهای هوشمند موضوعی است که ما در حال حاضر سرگرم بررسی روی آن هستیم. با استفاده از سیستم‌های تصویری روی خودروها، منطقی است که یک خودرو بتواند با دیدن تابلو ورود ممنوع یا خیابان یک طرفه در یک طرف خیابان متوقف شود و از بروز تصادف‌های بی‌مورد جلوگیری کند. علاوه بر آن ما با سازمان‌های نگهداری از جاده‌ها نیز صحبت کردیم تا با استفاده از حسگرهایی که در خودروها به کار رفته‌اند، مختصات چاله‌ها در جاده‌ها را با مختصات جی‌پی‌اس دریافت کنند».

هم‌چنین انتظار می‌رود شرکت‌های بیمه نیز از این فناوری‌ها استقبال کنند، چرا که این سیستم‌ها احتمال تصادفات را به طور قابل توجهی پایین خواهد آورد. سخنگوی سازمان بیمه بریتانیا نیز اعلام کرد وجود جعبه سیاه در خودروها می‌تواند زمان پرداخت‌های خسارات بیمه را نیز کاهش دهد، چرا که این فناوری می‌تواند زمان تعیین علت وقوع حوادث را نیز کاهش دهد.

منبع: تلگراف

برگرفته از خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی