تبیان، دستیار زندگی
شرکت الکترولوکس هرسال مسابقه بهترین طرح های مفهومی را برگزار می‌کند. در مسابقه امسال 25طرح برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب شده اند. امروز می خواهیم شما را با 2 طرح برگزیده امسال آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یخچال ژله‌ای

شرکت الکترولوکس هرسال مسابقه بهترین طرح های مفهومی را برگزار می‌کند. در مسابقه امسال 25طرح برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب شده اند.

امروز می خواهیم شما را با 2 طرح برگزیده امسال آشنا کنیم.

یخچال ژله‌ای

یوری دیمیتریف طراح روسی، یخچال عجیب غریبی معرفی کرده که مواد غذایی را در ژل سبز رنگی نگهداری می‌کند. این یخچال نسبت به یخچال‌های امروزی انرژی بسیار کمتری مصرف و حجم کمی (چهار بار کمتر) اشغال می‌کند.

این یخچال که بیشتر شبیه ویترین است، نه در دارد و نه موتور بلکه مواد غذایی در ژل سبز رنگی که نوعی پلیمر زیستی است به صورت معلق نگهداری می شوند.

یخچال ژله‌ای
یخچال ژله‌ای

هر ماده‌ای که درون یخچال قرار بگیرد، محفظه‌ای از ژل دور ماده را احاطه می‌کند تا برای دسترسی مشکلی پیش نیاید و مواد غذایی با یکدیگر مخلوط نشوند.

‌یخچال قادر است درجه حرارت مخصوص برای نگهداری هر ماده‌ای را تشخیص دهد و ژل اطراف آن ماده را به همان درجه حرارت تغییر دهد.

این ژل، بی بو و بدون چسبندگی‌ست و بو و تازگی مواد غذایی را حفظ می‌کند.

همچنین می توان این یخچال را به صورت افقی، عمودی و حدی روی سقف نصب کرد.

آشپزخانه مجازی

واقعیت مجازی یا virtual reality مفهومی‌ست که در چند سال اخیر توجه دانشمندان، طراحان و سازندگان وسایل الکترونیکی را به خود جلب کرده است.

مفهوم واقعیت مجازی در واقع ایجاد ارتباط ذهنی بین پدیده ها و ابزار است. کنسول‌های بازی که افراد را در به صورت مجازی در محیط بازی قرار میدهد نمونه ساده و ساخته شده‌ای از این مفهوم است.

آشپزخانه مخفی طرحی بر مبنای واقعیت مجازی‌ست. این محصول مناسب آپارتمان‌ها و پانسیون‌هاییست که افراد آشپزخانه ندارند و از همه از یک رستوران مرکزی استفاده می‌کنند.

یخچال ژله‌ای

این محصول کلاهی‌ست که وقتی فردی آن را روی سر می گذارد خود را درون یک آشپزخانه واقعی مجسم می‌کند و در آشپزخانه مجازی شروع به آشپزی می‌کند. در همین حال دستورات و افعال مجازی شخص به ربات یا سرآشپز آشپزخانه منتقل می‌شود و ربات در آشپزخانه واقعی همان غذا را بر طبق دستورات ذهنی فرد مورد نظر طبخ می‌کند.

یخچال ژله‌ای
یخچال ژله‌ای

یخچال ژله‌ای
یخچال ژله‌ای

منبع: electrolux design lab

تهیه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی