تبیان، دستیار زندگی
در آینده صفحات نمایشی OLED به عنوان بخش مهمی از کامپیوترهای پوشیدنی به کار برده می¬شوند. از مزایای آن قابلیت پوشش دادن و اتصال به پوست بدن و فرم گرفتن به هر صورت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده صفحات نمایشی OLED

در آینده صفحات نمایشی OLED به عنوان بخش مهمی از کامپیوترهای پوشیدنی به کار برده می شوند. از مزایای آن قابلیت پوشش دادن و اتصال به پوست بدن و فرم گرفتن به هر صورت است.

صفحات نمایشی oled , led ,

بدیهی است در مکان ها و فضاهایی که تاکنون استفاده از صفحات نمایشی غیر ممکن بوده،  OLED امکان استفاده گسترده می یابد زیرا ساخت این صفحات در ابعاد گوناگون هیچ محدودیتی ندارد.

از ویژگی های بارز OLED دوام آنهاست این صفحات نمایشی در مقابل ضربه، خراشیدگی و فرو رفتگی بسیار مقاوم اند و امکان شکستگی در آنها بسیار نادر است

گفته شده است، قطرات آب تنها موردی است که به این صفحات آسیب میرساند

صفحات نمایشی OLED ضخامت بسیار اندکی دارد به همین منظور کاربردهای گوناگونی خواهد داشت که نحوه ساخت هر کدام کمی متفاوت است.

علاوه بر صفحات تلویزیون و مونیتور در نوت بوک ها، لپ تاپ ها و تلفن های همراه، دستگاه های MP3 player، دوربین های دیجیتالی، نمایشگرهای GPS و ... قرار می گیرند و باعث می شود تا این وسایل سبک تر و کوچک تر شوند و حمل و نقل آنها آسان تر گردد. کاربرد OLED در صفحات نمایشی کوچک در حد 3 اینچ بسیار زیاد است.

از دیگر کاربردهای OLED استفاده آن در HUD یا صفحات نمایشگری است که روی سر قرار می گیرد و اطلاعات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد. همچنین OLED  را روی شیشه جلوی خودرو نصب می کنند و کاربر از آن به عنوان صفحه تلویزیون یا نمایشگر به منظور کسب اطلاعات گوناگون استفاده می کند.

این صفحات به دلیل ضخامت اندک و قابلیت انعطاف پذیری در صفحات نمایشی عینک های واقعیت افزوده نیز کاربرد فراوان خواهند داشت.

 واقعیت افزوده مجموعه اطلاعاتی است که به طور طبیعی با حواس پنجگانه قادر به دریافت آنها نیستیم و با استفاده از عینکهای مخصوص می توانیم به راحتی به آنها دسترسی یابیم.

صفحات نمایشی oled , led ,

پیکسل های تشکیل دهنده صفحات OLED شامل ماتریکسی از سطر و ستون می‌باشد که هادی جریان الکتریسته هستند. بین سطرها و ستون ها لایه ای از مواد ارگانیکی وجود دارد که باعث انتقال جریان برق به طرف دیگر لایه می-شود. این جریان الکتریسیته باعث روشن شدن صفحه نمایش می¬گردد. قابل ذکر است که مواد ارگانیکی به کار رفته در OLED، هادی خوبی برای جریان برق هستند. OLED

در واقع یک صفحه LED یا دیود پخش کننده نور است که لایه ای از مواد ارگانیکی به آن افزوده شده است و در اثر جریان برق، نور تولید می کند؛ به عبارتی OLED از دو لایه اصلی تشکیل شده که عبارتست از:

 light emitting polymer (LEP)  به معنای پلیمر پخش کننده نور

organic electro luminescence (OEL) به معنای ماده آلی نور دهنده در اثر جریان الکتریسیته

صفحات OLED از چند لایه تشکیل شده است: لایه محافظ، لایه مواد ارگانیک (آلی)، لایه آند و لایه کاتد

لایه¬های ارگانیکی به منظور بهبود عملکرد صفحات OLED قابل افزایش هستند. بعد از برقراری جریان الکتریسیته در لایه کاتد، الکترونها به لایه ارگانیک هدایت می شوند؛ این لایه شامل ماتریکسی از سطرها و ستون هایی است که در سطحی مسطح قرار گرفته، در این لایه نور و رنگ ایجاد می شود؛ در آخرین مرحله لایه آند،

، الکترون ها را به بیرون هدایت می کند، این عمل باعث جریان یافتن برق و ایجاد شوک در مولکول های ارکانیگی می-شود و در نتیجه تابش نور را در پی خواهد داشت. لایه ارگانیکی از موادی مانندp-phenylene vinylene، لایه کاتد از آلومینیم و کلسیم و لایه آند از اکسید ایندیوم قلع ساخته می شود که باعث تولید نور شفاف می گردد.

صفحات نمایشی oled , led ,

مواد ارگانیک رنگ های سبز، قرمز و آبی را تولید کرده و همچنین از ترکیب آنها طیف رنگ های گوناگون در صفحه نمایشگر ایجاد می شود. قابل ذکر است که مواد ارگانیک در طول مدت زمانی که جریان الکتریسیته در آنها جریان دارد کم کم درخشندگی و شفافیت رنگ های ساطع شده از خود را از دست می دهند.

این مسئله خود مشکلی اساسی در ساخت OLED می باشد. محققان مدت زمان کاهش یافتن درخشندگی این مواد به نصف را اندازه گیری کرده اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که درخشندگی و شفافیت نور ساطع شده از رنگ-های قرمز و سبز بعد از 46000 ساعت، به نصف کاهش می یابد و رنگ آبی بعد از مدت زمان 14000 ساعت به این ناپایداری می رسد

این بدان معناست که رنگ صفحات نمایشی بعد از گذشت زمانی مشخص به زرد تغییر می یابد. گفته شده که این مسئله بزرگ ترین مشکل در راه تولید OLED می باشد.

پژوهشگران روی مواد آلی گوناگونی تحقیق می کنند تا طول عمر درخشندگی را تا حد امکان بالا ببرند، مهم ترین مسئله یافتن مواد آلی است که بعد از برقراری جریان الکتریسته، رنگ آبی از آن ساطع شود و دارای عمری طولانی از لحاظ درخشندگی و شفافیت باشد. در نمایشگرهای LCD 90 درصد نور زمینه به رنگی خاص جذب می شود

ولی با به کار بردن OLED از نوع PHOLED که به نام نمایشگر فسفری مشهور است، نزدیک به 100 درصد الکتریسته به نور تبدیل می شود و از طرفی عمر درخشندگی رنگ های آن افزایش یافته است.

ادامه دارد...

منبع : اخبار فناوری اطلاعات

تنظیم برای تبیان : سیدخاموشی