تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبل برای آنکه نوت بوک از زیر ضربات مداوم انگشت هایتان سالم در برود روش هایی گفتیم. در این مقاله نیز نکات دیگری را توصیه می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه برای نگهداری از نوت بوک(2)

در مقاله قبل  برای آنکه نوت بوک از زیر ضربات مداوم انگشت هایتان سالم در برود روش هایی گفتیم. در این مقاله نیز نکات دیگری را توصیه می کنیم.

laptop

از باتری خود نگهداری کنید

تردیدی نیست که باتری لپ تاپ شما در طول زمان فرسوده خواهد شد. مدت عمر این باتری به نحوه مراقبت شما از آن بستگی دارد. به گفته ی Russ Reynolds از شرکت Batteries Plus، یک باتری نت بوک معمولی نزدیک به 500 چرخه شارژ و تخلیه را پشت سر می گذارد. که بین 18 ماه تا 3 سال استفاده عادی را در بر می گیرد. برای آنکه تا حد امکان به عدد دوم نزدیک شوید، وقتی لپ تاپ خود را به یک پریز برق متصل می کنید (نظیر مواقعی که در دفتر کار یا منزلتان از آن استفاده می کنید) باتری آن را جدا نمائید. اگر باتری لپ تاپ رادر چنین شرایطی در آن باقی بگذارید، تغذیه برق AC می تواند باعث گرم شده و یا شارژ بیش از حد آن گردد (یکی از رایج ترین دلایل نواقص پیش از موعد لپ تاپها).

laptop

هنگامیکه لپ تاپ شما با تعذیه باتری خود کار می کند، تا زمان دریافت هشدار Low – Battery از آن استفاده نموده و سپس اجازه دهید باتری مجدداً بطور کامل شارژ شود. به این ترتیب، می توانید مجموع تعداد چرخه های شارژ انجام شده خود را به حداقل برسانید (به یاد داشته باشید که تقریباً تنها 500 چرخه شارژ را در اختیار خواهید داشت).  Reynolds همچنین توصیه می کند که نت بوک و باتری خود را در یک محل خنک، خشک و با تهویه مناسب نگهداری کنید، زیرا محیطهای بیش از حد گرم نیز می توانند طول عمر باتری دستگاه را کاهش دهند.

احتمالاً شما نیز مانند هر کاربر دیگری به حالت Standby علاقه دارید زیرا امکان می دهد که لپ تاپ خود را بجای چند دقیقه، تنها در مدت چند ثانیه راه اندازی و یا خاموش نمائید. با اینحال؛ حالت Standby مقداری انرژی مصر می کند و این بدان معنی است که باتری دستگاه شما حتی زماینکه ظاهراً لپ تاپتان خاموش است، در حال تخلیه می باشد.

در نتیجه، شما تعداد ثابت چرخه های شارژ / تخلیه خود را سریعتر از دست خواهید داد. شما می توانید با استفاده از حالت Hibernate از این مشکل اجتناب نمائید. در این حالت، نت بوک شما وضعیت موجود خود را با نوشتن محتویات حافظه در یک فایل بر روی درایو دیسک سخت (که نگهداری آن  هیچ تغذیه اضافی نیاز ندارد)، حفظ می کند. هنگامیکه کامپیوترتان را مجدداً راه اندازی می کنید، این فایل به سادگی مجدداً بارگذاری شده و شما را به همان نقطه ای که در آن قرار داشتید بر می گرداند (درست مانند حالت Standby). البته، استفاده از حالت Hibernate به چند ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد اما رفتاراین حالت با باتری شما درست به اندازه خاموش کردن لپ تاپتان دوستانه است.

فرمت مجدد درایو دیسک سخت

ما نمی توانیم تعداد دفعاتی را بشماریم که دوستان و یا اعضای خانواده مان این پرسش را مطرح می کنند. که "کامپیوتر قدیمی من واقعاً کند شده است، آیا باید یک کامپیوتر تازه بخرم؟". در واقع، مسئله اصلی این است که ویندوز در طول زمان بخاطر معادلهای دیجیتالی کلسترول (فایلهای "یتیم"، ورودیهای باقی مانده در رجیستری و احتمالاً حتی Spyware ها و ویروسها زمین گیر می شود. خوشبختانه شما می توانید گرفتگی شریانهای سیستم عامل خود را با فرمت مجدد درایو دیسک سخت و نصب مجدد ویندوز برطرف نمائید. این یک فرآیند وقت گیر و جسورانه است اما نهایتاً یک کامپیوتر سالم و سریع را در اختیار شما قرار می دهد (البته احتمالاً نه با سرعت روزی که آن را برای اولین بار مورد استفاده قرار دادید، اما تا حدودی زیادی بهتر از وضعیت پیش از فرت مجدد درایو دیسک سخت).

laptop

در اکثر موارد، شما می توانید این عمل جراحی را با استفاده از CD بازیابی سیستم تولید کننده لپ تاپ خود انجام دهید. کافی است کامپیوتر خود را با این CD بوت کرده و سپس از دستورالعملهای گام به گام آن پیروی نمائید. با اینحال، پیش از آغاز کار مطمئن شوید که تمام اسناد e-Mailها، Bookmarkهای مرورگر و سایر داده های حیاتی خود را به یک درایو شبکه، درایو خارجی و یا دیسکهای اپتیکال (CD یا DVD) تخلیه کرده اید. متأسفانه، شما نمی توانید از تمام درایو دیسک سخت خود بطور کامل نمونه برداری کرده و پس از پاکسازی سیستم آن را مجدداً بازیابی نمائید. زیرا به این ترتیب تمام مشکلاتی که قبلاً داشته اید مجدداً یه سیستم بر می گردند. در مقابل، می توانید از یک یوتیلیتی Backup نظیر Genie Backup Manager 8,. برای بایگانی فایلها و تنظیمات خود به هر یک از مقاصد فوق الذکر استفاده نمائید. سپس، بعد از اتمام فرآیند بازیابی سیستم، نرم افزارهای کاربردی خود را مجدداً نصب کره و داده هایتان را بازیابی کنید. حالا سیستم قدیمی و کند شما یکبار دیگر به یک کامپیوتر نو شباهت پیدا کرده و در نتیجه برای مدت بسیار بیشتری به شما خدمت خواهد کرد.

برگرفته از بزرگراه رایانه

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی