تبیان، دستیار زندگی
همیشه ریختن آب روی كامپیوتر كیفی به معنای پایان عمر آن نیست. مایعات می‌توانند موجب خرابی اجزای الكتریكی داخل كامپیوتر، به ویژه مادربرد شوند، اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیب‌یابی كامپیوترهای كیفی

هر كاربر كامپیوتری مجبور خواهد بود روزی كامپیوتر خود را تعمیر و یا تعویض كند. چنین شرایطی برای هر كاربری بسیار دشوار خواهد بود. اما با مطالعه نكات و ترفندهای مربوط به عیب‌یابی و تعمیر كامپیوترهای كیفی كه در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می‌توانید با اعتماد به نفس كامل، این امور را انجام دهید.

تصادفات

تصادفات همیشه رخ می‌دهند، به ویژه زمانی كه در سفر هستید، به همراه بردن كامپیوتر كیفی در هواپیما، قطار و اتومبیل و یا كار با آن در محل‌های نا آشنا، ممكن است سبب شود تا كامپیوتر شما ضربه بخورد، بیفتد و یا آب روی آن بریزد. اگر كامپیوترتان به زمین بیفتد، ممكن است یك یا تمامی بخش‌های داخلی آن صدمه ببیند. با بررسی ظاهر آن می‌توانید صدمات خارجی را مشاهده كنید، اما تنها راه تشخیص صدمات داخلی آن است كه كامپیوتر را روشن كرده و ببینید كه چه اتفاقی می‌افتد. بسته به علایم ظاهر شده، ممكن است خودتان قادر باشید كامپیوترتان را تعمیر كنید. اگر هیچ صدمه واضحی را مشاهده نكردید اما كامپیوتر شما دارای مشكل بود، ممكن است یكی از اتصالات ظریف داخل آن شكسته و یا شل شده باشد؛ بنابراین پیش از آنكه به فكر خرید قطعات جدید و یا یك كامپیوتر كیفی جدید بیفتید، بهتر است كامپیوتر آسیب دیده خود را به یك مركز تعمیرات كامپیوتر ببرید تا شاید متخصصان آنجا بتوانند مشكل را یافته و برطرف سازند.

در مورد ریختن آب روی كامپیوتر نیز باید گفت این امر در اغلب اوقات بسیار دردسر ساز است. اما همیشه ریختن آب روی كامپیوتر كیفی به معنای پایان عمر آن نیست. مایعات می‌توانند موجب خرابی اجزای الكتریكی داخل كامپیوتر، به ویژه مادربرد شوند، اما اگر به سرعت پس از ریختن مایعات،‌ دست به كار شوید، می‌توانید از بروز فاجعه جلوگیری كنید. بدین منظور بلافاصله كامپیوتر خود را خاموش كرده و آن را به آرامی وارونه كنید. با این كار مایعات داخل آن خارج شده و از صدمات بیشتر جلوگیری خواهد شد. اگر مایع ریخته شده در داخل كامپیوتر، آب است، می‌توانید اندكی صبر كنید تا تبخیر شود و سپس كامپیوتر را از حالت برعكس خارج كنید.

ریختن اندكی آب در داخـل آن، لزوماً به مـعنای پایان عـمر كامپیوتر نیست.

نوشیدنی‌هایی چون نوشابه، آب میوه و قهوه مشكل بیشتری ایجاد می‌كنند؛ زیرا ممكن است آن مایع خشك شود، اما بقایا و رسوبات آنها باقی می‌مانند كه می‌توانند موجب قطعی جریان و خرابی اجزا شوند. در این حالت بهتر است فرد متخصصی كامپیوتر شما را بررسی كرده و آن را تمیز كند.

مشكلات مربوط به صفحه نمایش

صفحات LCD كامپیوترهای كیفی بسیار خوب به نظر می‌رسند، اما این صفحات و اجزایی كه آنها را به مادربرد متصل می‌كنند،‌ بسیار ظریف هستند و افتادن كامپیوتر و یا تكان‌های شدید می‌تواند موجب خرابی صفحه نمایش شود.

مشكلات مربوط به صفحه نمایش انواع مختلفی دارند و هریك از آنها دارای علل مخصوص به خـود هستند. زمانی كه صفحه نمایش فقط تصویر سیاهی را نمایش می‌دهد، نشانگر آن است كه اتصال بین صفحه و مادربرد شل یا قطع شده است. زمانی كه خطوط باریكی روی صفحه نمایش داده شود، معمولاً نشانگر آن است كه یكی از اتصالات مادربرد شل شده است. زمانی كه تصویر تار و كم نور است، احتمالاً نورپردازی پشتی آن به خوبی انجام نمی‌شود. وجود لكه‌های فزاینده در صفحه نمایش، علامت آن است كه زمان آن فرا رسیده صفحه نمایش خود را تعویض كنید. اگر پس از آنكه اندكی با كامپیوتر خود كار كردید، صفحه نمایش دچار اختلال شد، نشان دهنده آن است كه كامپیوتر بیش از حد داغ شده است. پیكسل‌های مرده كه به شكل نقاط سیاه و سفید توپر كوچك نمایش داده می‌شوند، متداول هستند، اما هیچ راه حلی برای آنها وجود ندارد. اما برخی شركت‌ها در صورتی كه تعداد پیكسل‌های مرده از یك حدی بیشتر باشد، كامپیوتر كیفی را تعویض كرده و كامپیوتر دیگری به شما می‌دهند.

حداکثر استفاده از باتری لپ‌تاپ را داشته باشید

اغلب این اشكالات به بررسی یك فرد متخصص نیاز دارند. تعمیر صفحه نمایش فرآیند دشوار و حساسی است و معمولاً به باز كردن كامپیوتر نیاز دارد كه در نتیجه گارانتی سیستم شما را باطل می‌سازد. اولین موردی كه باید بررسی كنید فن‌های كامپـیوتر اسـت. باید از درست كار كردن آنها اطمینان حاصل كنید. منافذ كامپیوتر خود را بررسی كنید تا از بسته نبودن آنها اطمینان یابید. هوا باید بتواند در بخش زیرین كامپیوتر نیز جریان داشته باشد. اگر همه منافذ باز بودند، اما كامپیوتر شما همچنان داغ بود و صدای فن نیز شنیده نمی‌شد، احتمالاً اشكال از فن است. ممكن است فقط كافی باشد خاك روی فن و یا منافذ را پاك كنید اما اگر اسپری‌های هوای فشرده نیز در این خصوص به شما كمكی نكردند، فن را برداشته و به صورت دستی آن را تمیز كنید.

بسته به نوع كامپیوتر كیفی شما، برداشتن فن می‌تواند كار ساده یا دشواری باشد. بهتر است در این مورد احتیاط كنید. پس از آنكه فن را كاملاً تمیز كردید، اگر باز هم كار نكرد، بهتر است آن را تعویض كنید. خاموش شدن كامپیوتر می‌تواند در نتیجه شل شدن سوئیچ‌ها نیز رخ دهد. اگر مشكل داغ شدن بیش از حد كامپیوتر برطرف نشد، كامپیوتر خود را نزد متخصص ببرید تا آن را بررسی كند.

مشكل روشن شدن كامپیوتر

هنگامی كه كامپیوتر روشن نشود، علل متعددی می‌تواند برای این امر وجود داشته باشد؛ اما بهتر است ابتدا ساده‌ترین آنها را بررسی كنید.كامپیوتر بدون نیروی برق نمی‌تواند كار كند، پس بهتر است ابتدا بررسی كنید كه باتری آن شارژ دارد یا خیر. آداپتور A/C كامپیوتر كیفی خود را نیز بررسی كنید. اطمینان یابید كه پریز برقی كه كامپیوتر خود را به آن متصل كرده‌اید، به درستی كار می‌كند. اگر پریز برق به درستی كار می‌كرد و دچار اشكال نبود، بررسی كنید كه آیا LED روشن بوده و تمامی اتصالات در جای خود محكم هستند یا خیر. اگر هیچ مشكلی در این خصوص وجود نداشت، می‌توانید مطمئن باشید كه مشكل از منبع تغذیه شماست.

اگر كامپیوتر شما روشن نمی‌شود، هراسان نشوید، ابتدا اطمینان یابید كه به برق متصل باشد.

پیش از راه‌اندازی كامپیوتر، تمامی تجهیزات جانبی را از كامپیوتر خود جدا سازید. احتمال آن وجود دارد كه تجهیزات جانبی سبب بروز مشكل باشند. جدا ساختن آنها قبل از راه‌اندازی كامپیوتر، این موضوع را مشخص می‌كند. اگر حین فرآیند راه‌اندازی با صدای بیپ مواجه شدید ولی كامپیوتر روشن نشد، احتمالاً مشكل در BIOS كامپیوتر است و یا یكی از ماجول‌های حافظه دچار اشكال شده است. این صداهای بیپ تصادفی نیستند، بلكه كدی هستند كه توسط شركت سازنده ایجاد شده‌اند و به افراد متخصص اعلام می‌كنند كه مشكل چیست. بررسی ماجول‌های حافظه نسبتاً آسان است. حافظه در قسمت انتهایی كامپیوتر كیفی قرار دارد.

اغلب كامپیوترهای كیفی دارای دو شیار حافظه هستند. ابتدا یك ماجول حافظه را خارج سازید و كامپیوتر خود را راه‌اندازی كنید. اگر كامپیوتر به درستی راه‌اندازی شد، مشخص می‌شود كه دارای یك ماجول حافظه یا شیار حافظه معیوب هستید. در غیر این صورت همین كار را در مورد یـك حافظه دیگر نیز انجام دهید. ممكن است مجبور شوید یك ماجول حافظه جـدید نصب كنید تا كامپیوترتان به حالت عادی خود باز گردد. اگر فن و هارددرایو شما به درستی كار می‌كنند و شـما صدای چرخیدن آنها را می‌شنوید، اما در صفحه نمایش هیچ چـیزی نمایش داده نمی‌شود، مشكل مربوط به صفحه نمایش شماست.

مترجم: فرناز رجبی‌مهر

مطالب مرتبط:

حداکثر استفاده از باتری لپ‌تاپ را داشته باشید

مغز دوم در كیف شماست!