تبیان، دستیار زندگی
این یکی کابل مشهوری است. با آقای RJ45 آشنا شوید. ایشان نقش مهمی را در زندگی شبکه‌ای ما بازی می‌کننداین کابل در بین عموم به نام «کابل شبکه» مشهور است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای تصویری آشنایی با انواع کابل

در قسمت اول با کابل‌های USB type A,B ، Mini Usb، Micro Usb و  Firewire آشنا شدیم. در این قسمت با این کابل‌ها آشنا می‌شویم:

  • firewire 800
    firewire 800
  • rj45 cable
    rj45 cable
  • esata
    esata
  • hdmi cable
    hdmi cable
  • dvi cable
    dvi cable
  • displaport cable
    displaport cable

توضیح تصاویر از راست به چپ:

FireWire 800:  نسبت به اتصال FireWire 800 سریع‌تر است و در سال 2003 معرفی شده است. اما برای اتصال نیاز به کانکتورهای متفاوتی دارد که این کار استفاده آن را محدود کرده است.

RJ45: این یکی کابل مشهوری است. با آقای RJ45 آشنا شوید. ایشان نقش مهمی را در زندگی شبکه‌ای ما بازی می‌کنند. البته از وقتی که قیمت مس گران شده این کابل‌ها هم به شدت گران شده‌اند. این کابل در بین عموم به نام «کابل شبکه» مشهور است. این کابل به چند دسته بندی تقسیم می‌شود که مشهورترین آنها شامل Cat5 و Cat6 است. نوع Cat5 امکان انتقال اطلاعات را تا 100 مگابیت در ثانیه را دارد. و نوع Cat6 این امکان را تا 1000 مگابیت افزایش داده است.

eSATA: اسم این کابل تازگی‌ها زیاد به گوش می‌خورد. اگر کامپیوتر رومیزی خود را اخیرا خریده باشید نوع اتصال هارد دیسک شما از نوع SATA است.

این یکی یک حرف e اضافه دارد که مخفف External یا همان خارجی است. این کابل را خارجی‌ها ساخته‌اند!؟ نه، منظور این است که این کابل خارج از کیس کامپیوتر استفاده می‌شود. سرعت انتقال اطلاعات این کابل بیشتر از USB و Firewire است. و معمولا در هارد دیسک‌های اکسترنال استفاده می‌گردد. لپ تاپ‌های جدید هم معمولا ورودی این کابل را دارند.

HDMI:این یکی خیلی مهم است. با آمدن این اتصال فاتحه کابل های S-Video و DVI خوانده شده است. ضمنا اسم با کلاسی هم دارد High Definition Multimedia Interface و همانطور که از اسمش مشخص است برای انتقال صوت و تصویر HD به کار می‌رود.. از لپ تاپ‌ها گرفته تا تلویزیون‌های ال سی دی و دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال در حال مجهز شدن به این نوع اتصال هستند. سرعت بالای انتقال اطلاعات تنها خصوصیت مفید این اتصال نیست. این اتصال از مکانیزمی به نام CEC پشتیبانی می‌کند که امکان کنترل وسایل الکترونیکی را از طریق این پورت فراهم می‌کند. از طریق این درگاه می‌توان به دستگاه مورد نظر فرمان داد. در آینده خواهید دید که این امکان چقدر مورد استفاده خواهد بود.

DVI:این یکی DVI نام دارد. و همانی است که گفتیم در حال جایگزین شدن با HDMI است. این یک اتصال تصویری است که اغلب برای اتصال مانیتورهای LCD به کامپیوتر استفاده می‌شود. و ممکن است شما هم یکی از آنها را داشته باشید.

DisplayPort: برای اتصال بین کامپیوتر و مانیتور طراحی شده. اما هنوز به صورت عمده عرضه نشده است. این کابل علاوه بر سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات از DRM هم پشتیبانی می‌کند. DRM چیست؟ یک روش محافظت سخت افزاری از کپی رایت صوت و تصویر.

تمام شد. این هم راهنمای کابلی که از سایت نارنجی انتخاب کرده بودیم. راستی شما از کدام یک از این کابل‌ها استفاده میکنید؟ می‌توانید کابل‌های خودتان را در بخش نظرات بنویسید تا ببینیم چه کسی تنوع کابلی بیشتری دارد.