تبیان، دستیار زندگی
اگر کامپیوتر شما دچار مشکل شود، ابزار بازیابی سیستم می تواند با بازگرداندن فایل های سیستمی و تنظیمات مهم به همان وضعیتی که در زمان ایجاد نقطه بازیابی بودند، تغییرات اصلی را خنثی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر با ماشین زمان

نکاتی درباره قابلیت System Restore ویندوز


اگر کامپیوتر شما دچار مشکل شود، ابزار بازیابی سیستم می تواند با بازگرداندن فایل های سیستمی و تنظیمات مهم به همان وضعیتی که در زمان ایجاد نقطه بازیابی بودند، تغییرات اصلی را خنثی کند. با این کار همه فایل های بهنگام سازی و برنامه هایی که به تازگی نصب شده اند برای برطرف شدن هرگونه مشکلی که ممکن است به وجود آورده باشند، حذف می شوند.

سفر با ماشین زمان

خیلی از کارهای کامپیوتری را می توان بازیابی کرد. برای مثال، ممکن است ویندوز چند فایل بهنگام سازی را بارگیری و نصب کرده باشد یا شاید یک سخت افزار جدید را نصب کرده باشید. ابتدا باید برنامه مشکل ساز را با استفاده از صفحه کنترل Programs and Features (برنامه ها و ویژگی ها) در ویندوز 7 و ویستا، یا صفحه کنترل Add or Remove Programs (افزودن یا حذف برنامه ها) در ویندوز XP حذف کنید. اما این کار همیشه مشکل را برطرف نمی کند. در واقع، ممکن است ویندوز آن چنان بی ثبات باشد که حتی بدون مشکل راه اندازی نشود.

در این زمان است که System Restore (ابزار بازیابی سیستم) که در ویندوز تعبیه شده است اغلب می تواند چاره ساز باشد. در این مقاله نشان می دهیم که این ابزار چگونه می تواند کامپیوتر شما را در مواقع بروز مشکل به حالت اول بازگرداند.

طرز کار ابزار بازیابی سیستم

ابزار بازیابی سیستم از طریق گرفتن عکس های فوری الکترونیکی منظم از فایل های سیستمی و تنظیمات مهم از کامپیوتر شما محافظت می کند. این ابزار «نقاط بازیابی» را فرا می خواند. نقاط بازیابی برهه هایی هستند که ویندوز در زمان های مهم یا برنامه ها در طول نصب ایجاد می کند. البته ایجاد یک نقطه بازیابی به صورت دستی نیزامکان پذیر است.

اگر کامپیوتر شما دچار مشکل شود، ابزار بازیابی سیستم می تواند با بازگرداندن فایل های سیستمی و تنظیمات مهم به همان وضعیتی که در زمان ایجاد نقطه بازیابی بودند، تغییرات اصلی را خنثی کند. با این کار همه فایل های بهنگام سازی و برنامه هایی که به تازگی نصب شده اند برای برطرف شدن هرگونه مشکلی که ممکن ات به وجود آورده باشند، حذف می شوند.

ابزار بازیابی سیستم از طریق گرفتن عکس های فوری الکترونیکی منظم از فایل های سیستمی و تنظیمات مهم از کامپیوتر شما محافظت می کند. این ابزار «نقاط بازیابی» را فرا می خواند

آنچه ابزار بازیابی سیستم را به طور خاص به ابزاری مفید تبدیل می کند این است که این ابزار خود را با فایل ها و پوشه های شخصی موجود در کامپیوتر درگیر نمی کند؛ بدین معنا که اسناد، عکس ها و سایر فایل های شخصی شما به همان شکل باقی می مانند و بنابراین وقتی ابزار بازیابی برنامه ای را از کامپیوتر حذف می کند، فقط خود برنامه حذف می شود و هرگونه فایل شخصی ایجاد شده توسط آن باقی می ماند.

سفر با ماشین زمان

دسترسی به ابزار بازیابی سیستم

با فرض اینکه کامپیوتر شما به طور عادی کار کند، می توان در همه نسخه های ویندوز از نسخه XP به بعد به ابزار بازیابی سیستم دسترسی یافت. روی دکمه Start (شروع) کلیک کنید و به ترتیب All Programs (همه برنامه ها)، Accessories  (برنامه های کاربردی کوچک) و سپس System Tools (ابزارهای سیستم) را انتخاب کنید. اکنون روی System Restore (ابزار بازیابی سیستم) کلیک کنید.

از طرف دیگر، اگر کامپیوتر شما درست کار نمی کند، ممکن است لازم باشد به ابزار بازیابی سیستم در حالت Safe Mode یا حالت کاهش یافته ویندوز که به منظور عیب یابی استفاده می شود دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار، کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید، کلید F8 را بزنید تا منوی Windows Advanced Options (گزینه های پیشرفته ویندوز) ظاهر شود. از کلیدهای جهت دار یا مکان نما برای انتخاب Safe Mode (حالت ایمن) استفاده کنید و کلید Enter را دوبار فشار دهید. در صورت درخواست، وارد حساب کاربری ویندوز خود شوید. یک کادر گفت و گو برای توضیح Safe Mode ظاهر می شود. برای راه اندازی ابزار بازیابی، روی دکمه No (خیر) کلیک کنید.

کاربران ویندوز 7 و ویستا هم چنین می توانند از دیسک نصب ویندوز یا سی دی نجات استفاده کنند.

سفر با ماشین زمان

بازیابی ویندوز 7 و ویستا

به کاربران ویندوز ویستا یک گرینه بازیابی «توصیه شده» ارائه می شود که همان جدیدترین نقطه بازیابی است. اگر مشکل به تازگی روی داده باشد، آن را به صورت انتخاب شده رها کنید. اما اگر قبل از تاریخ نقطه بازیابی شروع شده است، Choose a different restore point (انتخاب یک نقطه بازیابی دیگر) را انتخاب کنید و برای انتخاب یک نقطه بازیابی دیگر از فهرست، روی Next (بعدی) کلیک کنید.

ویندوز 7 گزینه «توصیه شده» را نمایش نمی دهد. در عوض، صرفاً فهرستی از نقاط بازیابی جدید را نمایش می دهد که یک ویژگی بی نظیر در ویندوز 7، دکمه Scan for Affected Programs (پویش برای برنامه های تحت تاثیر) است. یک عکس فوری یا همان نقطه بازیابی را انتخاب کنید و برای مشاهده اینکه چه چیزی با استفاده از این نقطه بازیابی حذف می شود یا تحت تاثیر قرار می گیرد روی آن کلیک کنید. در صورت اتمام، روی Close (بستن) کلیک کنید.

کاربران ویستا  ویندوز 7 اکنون باید روی Next و سپسFinish  کلیک کنند. ویندوز دوباره راه اندازی می شود و تلاش می کند کامپیوتر را به وضعیت قبلی بازیابی کند. در صورتی که این کار با موفقیت انجام شد، تغییرات را بررسی کنید و هرگونه فایل بهنگام سازی یا برنامه غیردردسرساز که حذف شده است را به طور منظم دوباره نصب کنید.

سفر با ماشین زمان

ایجاد یک نقطه بازیابی

ابزار بازیابی سیستم زمانی به بهترین نحو عمل  می کند که نقاط بازیابی به صورت منظم ثبت شده باشند تا فقط تعداد معدودی از برنامه ها و فایل های بهنگام سازی تحت تاثیر قرار گیرند. با در نظر گرفتن این نکته، ایجاد یک نقطه بازیابی در هر زمانی که تغییر مهمی در کامپیوتر ایجاد می شود، ارزشمند است.

اگر از ویندوز 7 یا ویستا استفاده می کنید، روی دکمه Start کلیک کنید و Properties (خصوصیات) را انتخاب نمایید. سپس پیوند System Protection (محافظت از سیستم) در پنجره کار سمت چپ را انتخاب کنید. در صورت درخواست، روی Continue  (ادامه) کلیک کنید تا پنجره System Protection باز شود. سپس روی دکمه Create (ایجاد کردن) کلیک کنید. یک نام توصیفی برای نقطه بازیابی انتخاب کنید و برای ایجاد عکس فوری دوباره روی Create کلیک کنید.

سوتیتر: ابزار بازیابی سیستم زمانی به بهترین نحو عمل  می کند که نقاط بازیابی به صورت منظم ثبت شده باشند تا فقط تعداد معدودی از برنامه ها و فایل های بهنگام سازی تحت تاثیر قرار گیرند

بازگشت سریع

برای یک کامپیوتر، ابزار بازیابی سیستم به منزله یک وسیله نجات است. ثبت یک نقطه بازیابی فقط چند ثانیه طول می کشد. اما این کار کوچک بعدها از دردسرهای بزرگ جلوگیری می کند. اگر کامپیوتر شما دچار مشکل شد، یک نقطه بازیابی انتخاب کنید و منتظر بمانید تا ابزار بازیابی ویندوز جادو کند. این ابزار ظرف چند دقیقه کامپیوتر شما را به حالت اول باز می گرداند.

نکات کلیدی و فوت و فن های ابزار System Restore

به یاد داشته باشید که ابزار بازیابی سیستم در صورت استفاده از جدیدترین نقاط بازیابی کارکرد بهتری دارد. همیشه با عکس فوری ثبت شده ای که به زمان بروز مشکل نزدیک تر است، شروع کنید و فقط در صورت لزوم از نقاط بازیابی قدیمی تر استفاده کنید.

اگر ابزار بازیابی سیستم بعد از اقدام به بازگرداندن کامپیوتر شما به حالت قبلی یک پیام خطا را نمایش دهد، ممکن است نقطه بازیابی خراب شده باشد. اما حتی در این صورت نیز راه اندازی کامپیوتر در حالت Safe Mode برای اجرای ابزار بازیابی سیستم ارزشمند است. اگر بازیابی اوضاع را بهتر نکرد، ابزار بازیابی سیستم را دوباره راه اندازی کنید. حتماً گزینه ای را برای خنثی کردن تغییرات خواهید دید که با استفاده از آن می توانید کامپیوتر را به حالت قبلی بازگردانید.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: دنیای کامپیوتر و ارتباطات