تبیان، دستیار زندگی
این روزها همه کارها به کمک رایانه‌ها انجام می‌شود و برگزاری آزمون‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. شاید شما هم در ایمیل شخصی خود به فرم‌های الکترونیک نظرسنجی برخورد كرده باشید. یا شاید آزمون پایان دوره خود در یک موسسه را به‌صورت الکترونیک پاسخ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسشنامه بسازید!


این روزها همه کارها به کمک رایانه‌ها انجام می‌شود و برگزاری آزمون‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. شاید شما هم در ایمیل شخصی خود به فرم‌های الکترونیک نظرسنجی برخورد كرده باشید. یا شاید آزمون پایان دوره خود در یک موسسه را به‌صورت الکترونیک پاسخ داده باشید!

پرسشنامه بسازید!

همان‌طور که می‌دانید با برگزاری یک آزمون به‌صورت الکترونیک، نه نیاز به کاغذ است و نه نیاز به زمان برای تصحیح برگه‌های امتحانی و اختصاص نمره! بلکه همه چیز به‌طور خودکار و در کسری از ثانیه پس از اتمام آزمون در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین روش‌های سنتی برای تکمیل فرم‌های نظرسنجی نیز مشکلات فراوانی را به‌همراه داشت. مشکلاتی همچون ناخوانا بودن دستخط افرادی که فرم‌ها را پر کرده‌اند، ورود اطلاعات درج شده در فرم‌ها به رایانه و در نهایت نیز جمع‌بندی و ایجاد گزارش‌های موردنظر از جمله مواردی است که نظرسنجی به‌روش سنتی را به یک کار پر هزینه و زمانبر تبدیل می‌کنند.

نظرسنجی الكترونیك

دوست دارید اولین فرم نظرسنجی الکترونیک یا اولین آزمون الکترونیک خود را ایجاد کنید؟ اگر فکر می‌کنید انجام این کار نیازمند تخصص در برنامه‌نویسی یا تسلط به نرم‌افزارهای مختلف از جمله بانک‌های اطلاعاتی است کاملا در اشتباهید؛ چرا که پیشنهاد این هفته ما عکس این مورد را به شما ثابت می‌کند. نرم‌افزار قدرتمند Wondershare QuizCreator ابزاری با روش کار منحصر‌به‌فرد است که همه کاربران حتی کاربران مبتدی را قادر می‌سازد تا در چند دقیقه (باتوجه به تعداد سوالات پرسش‌نامه یا فرم نظرسنجی) آزمون‌ها و فرم‌های نظرسنجی الکترونیک خود را ایجاد کنند.

پرسشنامه بسازید!

به ‌کمک این نرم‌افزار می‌توانید فرم‌ها و آزمون‌های خود را با طراحی بسیار زیبا و رابط کاربری بسیار ساده، به‌گونه‌ای ایجاد کنید که تمام افراد شرکت‌کننده در آزمون یا نظرسنجی بدون نیاز به آموزش قادر به شرکت در آن بوده و پس از اتمام آزمون یا نظرسنجی نیز در چند دقیقه گزارش‌های کاملی از نتیجه عملیات را مشاهده کنید.

طراحی سوال

یکی از مهم‌ترین امکانات قابل ذکر در این نرم‌افزار پشتیبانی از بخش طراحی سوال با روش کاری بسیار ساده است. در این بخش شما می‌توانید بیش از 18 سوال مختلف از جمله سوال‌های چند گزینه‌ای، سوال‌های جای خالی و ... را طراحی کنید. انتخاب پاسخ از بانک کلمات، اتصال پاسخ صحیح از سمت راست به گزینه مناسب در سمت چپ، انتخاب پاسخ از روی تصویر و... نیز برخی از دیگر نمونه‌های این سوالات به‌شمار می‌رود.
پرسشنامه بسازید!

طراحی سوال در این نرم‌افزار مانند پر کردن فهرست سوالات روی کاغذ است و براحتی می‌توانید پرسش‌های آزمون یا نظرسنجی خود را با تصاویر، صداها، فایل‌های ویدئویی و انیمیشن‌های فلش ترکیب کنید تا یک فرم کاملا پویا در اختیار کاربرانتان قرار گیرد. همچنین پشتیبانی از قابلیت فرمول‌نویسی در این نرم‌افزار به‌شما این امکان را می‌دهد تا سوال‌های مرتبط با ریاضی، شیمی و فیزیک را نیز بسادگی تایپ و از آنها استفاده کنید.

محدود، متفاوت و رمزگذاری شده

پرسشنامه بسازید!

آزمون‌های الکترونیک آیین‌نامه رانندگی یکی از بهترین مثال‌هایی است که می‌توانیم برای استفاده از این نرم‌افزار به آن اشاره کنیم. در این آزمون‌ها تعداد سوالات کم است و در اغلب موارد نیز چند گروه سوال متفاوت در اختیار آزمون دهندگان قرار می‌گیرد. آزمون‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که به دلایل مختلف پرسش‌ها در آنها گروه‌بندی می‌شوند یا حتی یک تعداد سوال مشخص با ترتیب‌های متفاوت چاپ شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این روش برگزاری آزمون احتمال تقلب را کاهش می‌دهد و در مواردی نیز شما را قادر می‌سازد تا سطح علمی گروه‌های مختلف را بررسی کنید.

نرم‌افزار Wondershare QuizCreator نیز از این قابلیت به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید آزمون‌های موردنظرتان را به شکل‌های مختلف که در ادامه به آنها اشاره شده است، اجرا کنید:

* برگزاری آزمون با اعمال محدودیت در زمان پاسخ‌دهی

* برگزاری آزمون با قابلیت به هم‌ریختگی ترتیب سوالات برای هریک از کاربران

* برگزاری آزمون‌هایی در گروه‌های مختلف با توجه به پاسخ‌هایی که کاربران قبل از شروع آزمون به سوالات اولیه شما می‌دهند

* برگزاری آزمون پس از دریافت رمز عبور از کاربر (مناسب جهت آزمون‌های آنلاین دانشگاهی و...)

* بررسی عملکرد شرکت‌کنندگان با توجه به سیستم درجه‌بندی تعریف شده توسط شما

* پشتیبانی از قابلیت نمایش لحظه‌ای از وضعیت آزمون‌دهندگان یا نتیجه نظرسنجی

*  امکان اختصاص امتیاز منفی به پاسخ‌های اشتباه

زیبا و جذاب

هنگام برگزاری آزمون یا نظرسنجی به روش سنتی اگر جنس کاغذی که سوالات مورد نظر روی آن چاپ شده است مناسب باشد و در طراحی فرم سوالات نیز از رنگ و لعاب خاصی استفاده شده باشد، کاربران تمایل بیشتری به انجام آزمون یا تکمیل فرم‌های نظرسنجی پیدا می‌کنند.

با توجه به این موضوع مهم، سازندگان نرم‌افزار فوق نیز قالب‌های زیبا و جذابی را به‌طور پیش فرض در این برنامه جای داده‌اند که شما را قادر می‌سازند تا با یک کلیک، جذابیت و زیبایی را به محیط آزمون خود بیاورید. چنانچه بخواهید می‌توانید براحتی هریک از این قالب‌ها را با سلیقه خودتان شخصی‌سازی کنید و قالب‌های بیشتر را نیز می‌توانید با مراجعه به سایت نرم‌افزار دانلود کنید.

سازندگان نرم‌افزار فوق نیز قالب‌های زیبا و جذابی را به‌طور پیش فرض در این برنامه جای داده‌اند که شما را قادر می‌سازند تا با یک کلیک، جذابیت و زیبایی را به محیط آزمون خود بیاورید

انتشار الکترونیک به‌جای چاپ سنتی

پس از طرح سوال و قالب‌بندی فرم آزمون یا نظرسنجی، نوبت به چاپ آن می‌رسد و از آنجا که در روش‌های الکترونیک از چاپ روی کاغذ خبری نیست، عملیات انتشار الکترونیک به‌جای چاپ به‌انجام می‌رسد. نرم‌افزار فوق نیز اجرای این عملیات را به طور کامل و در قالب‌های مختلف از جمله صفحات وب، فایل‌های اجرایی و فرمت‌های قابل ویرایش در نرم‌افزارهای Word و Excel پشتیبانی می‌کند.

به‌این ترتیب می‌توانید براحتی فرم سوالات خود را در اینترنت منتشر کنید یا آنها را روی سی‌دی در اختیار کاربرانتان قرار دهید. همچنین در صورتی که بخواهید نسخه‌های چاپی آنها را نیز تهیه کنید می‌توانید از فرمت‌های Word و Excel آنها استفاده کنید.

گزارش‌گیری

پرسشنامه بسازید!

پس از برگزاری آزمون ـ نظرسنجی، تهیه گزارش از نتایج حاصله جزو مهم‌ترین کارها به‌شمار می‌رود.

در این مرحله از انجام کار نیز پشتیبانی از قابلیت گزارش‌گیری توسط سرویس آنلاین پشتیبانی از قابلیت ارسال خودکار نتایج و پاسخ‌های کاربران به نشانی ایمیل تعیین شده توسط شما و پشتیبانی از قابلیت گزارش‌گیری LMS این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بسادگی گزارش‌های بسیار کاملی را از آزمون ـ نظرسنجی برگزار شده کسب کنید.

پشتیبانی از منوهای ریبون، غلط‌یاب املایی و مشاهده پیش‌نمایش آزمون ـ نظرسنجی قبل از انتشار نیز از جمله امکاناتی است که در این نرم‌افزار به چشم می‌خورند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: jamejamonline