تبیان، دستیار زندگی
با نرم افزارهای اوپن سورس که آشنایی دارید!؟ نرم افزار اوپن سورس، نرم افزاری است که کد منبع آن در اختیار همه قرار می گیرد و معمولاً استفاده از آن برای همه رایگان است با این حساب سازندگان آن ها چگونه کسب درآمد می کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم افزار های متن باز چگونه درآمدزایی می کنند؟

با نرم افزارهای اوپن سورس که آشنایی دارید!؟ نرم افزار اوپن سورس، نرم افزاری است که کد منبع آن در اختیار همه قرار می گیرد و معمولاً استفاده از آن برای همه رایگان است. اوپن سورس واژه ای است که این روزها بسیار زیاد به کار می رود. رایگان بودن و در دسترس بودن کد این نرم افزارها باعث پیشرفت بسیار سریع آن ها شده است. حتماً این سئوال برای شما پیش خواهد آمد که یک نرم افزار اوپن سورس چطور هزینه هایش را تامین می کند. سازندگان آن ها چگونه کسب درآمد می کنند؟

خب تا آخر این مطلب با ما باشید تا بفهمید تولید کنندگان نرم افزارهای اوپن سورس چگونه کسب درآمد می کنند.

نرم افزار های متن باز

تقاضای کمک مالی

اگر یک برنامه اوپن سورس به صورت گسترده توسط کاربران مورد استقبال قرار گیرد و این کاربران از کار کردن با آن برنامه لذت ببرند، توسعه دهندگان اوپن سورس از آن ها می خواهند در صورت تمایل، برای ادامه توسعه پروژه و خرج های اضافی مربوط به آن، به آن ها مبلغی کمک مالی بکنند. بسیاری از افراد حاضرند به برنامه های آزاد خوب و آینده دار کمک مالی بکنند. تقاضای کمک مالی یا Donation در دنیای نرم افزارهای آزاد و اوپن سورس یک امر عادی و معمول است. بسیاری از پروژه های آزاد از این روش هزینه های خود را تامین می کنند. یکی از نرم افزارهای معروف که از این راه هزینه های خود را تامین می کند، VLC Media Player است. به طور مثال چند نفر از کاربران این نرم افزار برای خرید کامپیوترهای PowerMac به تیم VLC کمک مالی کرده اند. وقتی تعداد کاربران یک نرم افزار اوپن سورس زیاد باشد، حتی کمک های مالی بسیار ناچیز هر یک از کاربران نیز برای کسب درآمد مناسب، کافیست.

سفارشی سازی محصول

معمولاً نرم افزارهای اوپن سورس ابتدا بر اساس نیازهای توسعه دهندگان خودشان یا نیازهایی که آن ها در نظر داشته اند، تولید می شوند. هنگامی که این نرم افزارها توسط کاربران و سازمان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، انتظارات جدیدی نیز بوجود خواهد آمد. کاربران و سازمان های مختلف ممکن است نیازهای دیگری داشته باشند. ممکن است سازمانی از یک محصول اوپن سورس راضی باشد اما نیاز به یکسری امکانات مخصوص داشته باشد. در این گونه موارد تولید کنندگان نرم افزارهای اوپن سورس برای ایجاد تغییرات و سفارشی سازی محصول خود از سازمان ها پول دریافت می کنند. ممکن است با خود فکر کنید که نرم افزاری که آزاد و اوپن سورس باشد را هر کسی می تواند سفارشی کند، حتی خود آن سازمان هم می تواند این کار را انجام دهد، چرا برای این کار به تولیدکنندگان اصلی مراجعه می کنند و حاضرند به آن ها پول بدهند!؟ درست است که کد منبع در اختیار همه قرار می گیرد اما تغییر دادن و اضافه کردن امکانات به یک نرم افزار اوپن سورس به همین راحتی ها نیست. تولید کنندگان اصلی بیشتر از بقیه به کدهایی که نوشته اند تسلط دارند و از آن ها سر در می آورند. ایده این پروژه در سر آن ها بوده و بهترین کسی که می تواند این نرم افزار اوپن سورس را سفارشی کند توسعه دهدگان اصلی پروژه هستند.

پشتیبانی محصول

اغلب نرم افزارهایی که تولید می شوند بدون راهنما و پشتیبانی تقریباً غیر قابل استفاده اند. هر چه یک نرم افزار بزرگتر و حرفه ای تر باشد، نیاز کاربران به پشتیبانی قوی بیشتر است. معمولاً مجوزهای اوپن سورس هیچ ضمانتی برای درست عمل کردن نرم افزار یا برطرف کردن نیازهای کاربر توسط نرم افزار به کاربران نمی دهند.

تولید کنندگان نرم افزارهای اوپن سورس هزینه ای برای پشتیبانی و گارانتی محصولشان از کاربران و مشتریان سازمانی می گیرند.

تولید کنندگان نرم افزارهای اوپن سورس هزینه ای برای پشتیبانی و گارانتی محصولشان از کاربران و مشتریان سازمانی می گیرند. معمولاً به صورت دوره ای با مشتریان قرارداد می بندند و به ازای مبلغ مشخصی از محصول خودشان پشتیبانی می کنند. بسیاری از شرکت هایی که نرم افزار اوپن سورس تولید می کنند از این راه کسب درآمد می کنند.

فروش خدمات

ممکن است نتوانند محصول آزاد خود را به صورت مستقیم بفروشند اما می توانند خدمات مرتبط با آن را به کاربران بفروشند. به طور مثال تولیدکنندگان CMSهای اوپن سورس، هاست و دامین می فروشند. افرادی که از CMS آن ها استفاده می کنند اغلب به هاست و دامین های آن ها بیش از شرکت های دیگر اعتماد می کنند. بسیاری از تولیدکنندگان CMSهای اوپن سورس برای نصب و راه اندازی محصول خود بر روی هاست مشتری درخواست پول می کنند و یا قالب های سفارشی و تجاری برای مشتریان خود طراحی می کنند.

نرم افزار های متن باز

فروش سخت افزارها و نرم افزارهای مرتبط

ممکن است یک نرم افزار اوپن سورس برای اجرا شدن نیاز به سخت افزار خاصی داشته باشد یا ممکن است برای اضافه کردن یک قابلیت به آن نیاز به یک سخت افزار باشد. آن ها نرم افزار خود را به صورت رایگان عرضه می کنند و از طریق فروش سخت افزار مربوط با آن، کسب درآمد می کنند. نرم افزار می تواند اوپن سورس و رایگان باشد اما اجزای اضافی یا پلاگین های آن پولی باشند. بسیاری از شرکت ها پلاگین ها یا نرم افزارهایی که قابلیت های یک محصول اوپن سورس را بهبود می بخشند را به فروش می رسانند.

تعیین مبلغی برای استفاده های تجاری

یک نرم افزار می تواند رایگان و اوپن سورس باشد در حالی که برای استفاده تجاری از آن باید مبلغی پرداخته شود. کاربران معمولی و غیر تجاری می توانند رایگان از این محصول استفاده کنند اما شرکت های تجاری باید مجوز تجاری محصول را خریداری کنند. محصول اوپن سورس می تواند دارای دو مجوز یا به اصطلاح Dual-License باشد. کاربران خانگی و غیر تجاری از یک مجوز و کاربران تجاری از یک مجوز غیر رایگان استفاده کنند. به طور مثال MySQL یکی از موفق ترین محصولات نرم افزاری اوپن سورس از این روش برای کسب درآمد استفاده می کند.

یک نرم افزار می تواند رایگان و اوپن سورس باشد در حالی که برای استفاده تجاری از آن باید مبلغی پرداخته شود. کاربران معمولی و غیر تجاری می توانند رایگان از این محصول استفاده کنند

پیدا کردن اسپانسر مالی

نرم افزار های متن باز

هر چقدر محبوبیت محصول یک اوپن سورس بیشتر شود، شرکت های تجاری به سرمایه گذاری روی آن علاقه مندتر می شوند. محبوبیت یک محصول اوپن سورس باعث می شود که وب سایت آن بازدید زیادی داشته باشد. معمولاً تولیدکنندگان اینگونه نرم افزارها در وب سایت خود و مخصوصاً صفحه دانلود محصول خودشان، تبلیغات تجاری قرار می دهند. یافتن یک اسپانسر مالی مناسب برای یک محصول اوپن سورس معروف، به هیچ وجه سخت نیست.

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی