تبیان، دستیار زندگی
امروز صبح بسیار سرحال هستید و به موقع به اداره رسیده، رایانه خود را روشن می كنید وطبق معمول هر روز، نرم افزار مرورگر اینترنت ( Internet Explorer ) را باز كرده تا سری به صندوق پستی خود بزنید. ناگهان از دیدن آنچه روی نمایشگر ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرورگر ربایی

امروز صبح بسیار سرحال هستید و به موقع به اداره رسیده، رایانه خود را روشن می كنید وطبق معمول هر روز، نرم افزار مرورگر اینترنت ( Internet Explorer ) را باز كرده تا سری به صندوق پستی خود بزنید.

ناگهان از دیدن آنچه روی نمایشگر رایانه می بینید شوكه شده و ناخودآگاه دور و برتان را نگاه می كنید مبادا كسی تصاویر زننده ظاهر شده را ببیند! به خاطر می آورید كه تا آخر وقت دیروز مرتكب هیچ شیطنتی نشده اید و دیروز هم جز چند نامه نامفهوم ویا یك سایت كه در حال وب گردی بی هدف به آن برخوردید، چیز مشكوكی ندیده اید.
با رفتن در بخش پیكربندی مرورگر وتغییر صفحه اول آن ( Home Page ) فكر می كنید مشكل حل شده است. همچنین نشانی چند صفحه تبلیغاتی مشابه را كه در بخش دلبخواهی (Favorite ) مرورگر ایجاد شده و روح شما هم از آن خبر ندارد، را می بینید كه آنها را هم پاك می كنید. اما با یكبار بستن و باز كردن مرورگر یا راه اندازی دستگاه می بینید همه چیز به وضع اول صبح بازمی گردد. گویی مرورگر شما كه مانند هواپیمایی شما را از جایی به جای دیگر در دنیای مجازی می برد، به وسیله تروریستها ربوده شده است!
راستش را بخواهید همان نامه های بی اهمیتی كه دیروز خواندید و از آن سردرنیاوردید، در قالب ابرمتن (HTML ) و حاوی دستوراتی برای نشان دادن یك تصویر یا پخش یك صدا بوده است اما با استفاده از نقطه ضعفی كه در نرم افزار مرورگر (IE ) شما بوده به جای گرفتن یك تصویر یا صدا و نمایش یا پخش آن، خودسرانه فایل اجرائی را از جایی در پهنای بی در و پیكر اینترنت گرفته و پشت صحنه اجرا كرده است.
در جریان اجرای این فایل آلوده تغییراتی در رجیستری ویندوز انجام شده است تا همه چیز را برای ناراحتی صبح امروز فراهم كند. به خاطر همین تغییرات در رجیستری است كه دستكاریهای شما در تنظیمات مرورگر نیز مشكل را كاملا حل نكرده است.
آنچه شما به آن دچار شده اید دسته ای از ویروسهای نوظهور است كه البته بیشتر كارشناسان با توجه به اینكه ویژگیهای اصلی ویروس در آن دیده نمی شود آنها را جز برنامه های تبلیغاتی (Adware ) می شمارند كه برای كاربر، آگهی های (Advertisement ) ناخواسته نشان می دهند.
برای مقابله با اینگونه برنامه های ناخواسته در گام نخست باید مرورگر اینترنت خود را به آخرین نسخه یعنی نگارش 6 همراه با سرویس پك 1 (SP1 ) ارتقا دهید. علاوه بر آن اگر می خواهید دچار مشكلات دیگری نشوید باید چند اصلاحیه را نیز كه پس از سرویس پك 1 آمده، نصب كنید. اگر هم به دلایلی نتوانستید این كارها را انجام دهید و مجبورید با نسخه قدیمی مرورگر كار كنید حداقل اصلاحیه شماره MSO3-032 را از سایت شركت مایكروسافت تهیه كرده و نصب كنید تا نقطه ضعف مورد اشاره در این مطلب را برطرف كنید.
آخرین اصلاحیه های میكروسافت را در سایت شركت به نشانی زیر می توانید ببینید:
http://www.z-virus.com/ms-patch
اگر هم از اینترنت پرسرعت برخوردارید می توانید از امكانات بروز رسانی خودكار ویندوز در این مورد سود جویید. با فشار دكمه Start و انتخاب گزینه Windows Update به صفحه بروز رسانی خودكار در سایت میكروسافت رهنمون می شوید.
گام دوم آنست كه نرم افزار ضدویروس خود را به گونه ای تنظیم كنید كه دنبال این برنامه های آزاردهنده نیز بگردد.
- نسخه تك كاربره McAfee نگارش8 به صورت پیش فرض برنامه های ناخواسته و از جمله گونه های Adware را پیدا می كند.
- نسخه شبكه ضد ویروس McAfee بایستی برای اینكار تنظیم گردد:
برای این منظور، وارد كنسول برنامه VirusScan Enterprise7 شده و روی قسمت On-Access Scan راست كلیك كرده و Properties را انتخاب كنید. در صفحه ای كه ظاهر می شود در سمت چپ نشان (Icon) All Processes را انتخاب و سپس در سمت راست زبانه Advanced را فعال كنید.
در این صفحه گزینه:
Find Potentially Unwanted Unwanted Programs را علامت بزنید.
- ناگفته پیداست كه نباید از بروز كردن ضد ویروس خود نیز غافل شوید. از اینگونه برنامه های مزاحم به مشهورترین آنها یعنی Adware-Surfbar می توان اشاره كرد كه مشخصات كامل آنرا در نشانی زیر می توانید ببینید:
http://vil.nai.com/vil/content/v-100597 . htm
z-virus.com

برگرفته از روزنامه ابرار اقتصادی