تبیان، دستیار زندگی
) در بخش اول این مقاله با وبلاگ و برخی ویژگی های مهم آن آشنا شدیم . در بخش دوم به بررسی كاربرد وبلاگ ها ، نقش فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در توسعه وبلاگ ها  ، خواهیم پرداخت . كاربرد وبلاگ ها وبلاگ ها دارای مزایا و دستاورده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وبلاگ چیست ؟  ( بخش دوم )


در

بخش اول

این مقاله با وبلاگ و برخی ویژگی های مهم آن آشنا شدیم . در بخش دوم به بررسی كاربرد وبلاگ ها ، نقش فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در توسعه وبلاگ ها  ، خواهیم پرداخت .

كاربرد وبلاگ ها


وبلاگ ها دارای مزایا و دستاوردهای متعددی می باشند كه به برخی از آنان اشاره می گردد :

انتخاب مطلب ( داده ) :

میزان تولید و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت بوده  و روندی كاملا" تصاعدی را طی می نماید . بدیهی است در چنین وضعیتی ، حتی امكان مطالعه بخش اندكی از آنان نیز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مكانیزمهائی به منظور فیلترینگ اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در یك رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشیم  . وبلاگ ها با تمركز بر روی یك موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمایند . با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی یك وبلاگ كه توسط فردی با علایق مشترك با شما تهیه و منشتر شده است ، احتمال یافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد. با تركیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با یك موضوع خاص از  چندین وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست یافت . با توجه به اینكه وبلاگ ها خلاصه ای از سایر موضوعات مربوط به دیگران را نیز ارائه می نمایند ، آنان یك دید اطلاعاتی مناسب  در ارتباط با یك موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمایند. مطالب و موضوعاتی كه در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امكان آگاهی از  نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس  را در ارتباط با یك موضوع خاص ، خواهد داد . بدین ترتیب خواننده  قبل از مطالعه تمام مطلب ، دید مناسبی نسبت به آن را پیدا نماید . به  فرآیند فوق ، triangulation  گفته می شود .

مدیریت دانش و تجارب شخصی

: محتویات وبلاگ  به منزله یك بایگانی از افكار و اندیشه های وبلاگ نویسان آن بوده كه در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و  در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراكز جستجو  و بر اساس یك كلید واژه خاص  به آنان مراجعه نمود. وجود لینك ها ی متعدد مرتبط با یك موضوع خاص كه توسط مولف یك وبلاگ مشخص می گردد ، امكان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یك موضوع خاص را در اختیآر علاقه مندان قرار می دهد .

ارتباط دو سویه

: همانگونه كه در بخش قبل  اشاره گردید ، وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی  تبدیل و امكان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یكطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد . ویژگی فوق از ماهیت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بكار می گیرد.

جامعه شبكه ای

: پدیده وبلاگ نویسی فرصت ها و پتانسیل های  مناسبی را در جامعه شبكه ای ، ایجاد می نماید. نویسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدین ترتیب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت كه شاید هرگز تصور آن را نمی كردند. در جامعه شبكه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نیز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده نماید. شبكه فوق نظیر شبكه های نظیر به نظیر بوده كه یك كامپیوتر می تواند در یك لحظه از منابع موجود بر روی سایر كامپیوترها استفاده نماید و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سیستم خود را جهت استفاده در اختیار سایر كامپیوترها قرار دهد . جامعه شبكه ای دارای ایستگاههائی ( انسان ) است كه در آن هر یك سهمی در تولید و ارائه اطلاعات  و استفاده از اطلاعات دیگران را بر عهده خواهند داشت .

روتینگ اطلاعات :

وبلاگ ها دارای تاثیری مثبت در خصوص چرخش آزادنه اطلاعات در یك جامعه اطلاعاتی می باشند . خواننده و نویسنده یك وبلاگ اغلب به یك جامعه و یا سازمان یكسان تعلق نداشته و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت . بدین ترتیب ما شاهد تقابل افكار ، اندیشه ها در یك مقیاس گسترده و جهانی بوده كه زمنیه یك جامعه اطلاعاتی را ایجاد می نماید . ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ امری مشكل و گاها" غیر ممكن است .

فن آوری و  وبلاگ


فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها  به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد.علت این همه سرعت را می توان در عوامل زیر جستجو نمود :

عدم وجود انحصار

:عملیات یك وبلاگ به یك نرم افزار خاص و انحصاری و یا امكاناتی كه صرفا" در اختیار یك سازمان خاص است ، وابسته نمی باشد. وبلاگ نویسان در حوزه عملكرد وبلاگ خود دارای آزادی عمل مناسبی می باشند و در هر زمان می توانند شكل ظاهری ، لی اوت و یا محتویات  آن را تغییر داده و یا ویژگی های جدیدی را بدون كسب اجازه یك مقام خاص به آن اضافه نمایند. .وبلاگ ها بستر لازم برای خلاقیت انسان را در تمامی زمنیه ها  ارائه نموده  و هر یك از ساكنین این كره خاكی قادر به شكوفائی خلاقیت خود و آفرینش محصولات متفاوت اطلاعاتی ، خواهند بود.

تعداد و تنوع گسترده كاربران

:  تمامی افرادی كه  در یك جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می كنند ، تمایل به انتشار تجارب خود ، استفاده از تجارب دیگران ، دریافت بازخورد سریع  نسبت به موارد منتشر شده ، ارزیابی نتایج و بهبود دانش و تجارب خود  را دارند( فردایمان بهتر از امروز و امروزمان بهتر از دیروز ) . وبلاگ ها یك شبكه ارتباطی قدرتمند را ایجاد نموده و پس از طرح یك ایده و یا موضوع جدید در وبلاگ ، شاهد حركت  سریع آن در شبكه ارتباطی  خواهیم بود. بدین تریتب درصورت ارائه یك مطلب ارزشمند و صحیح ، امكان استفاده از آن در سریعترین زمان ممكن برای دیگران فراهم شده و در صورتی كه مطلب منتشر شده نادرست باشد ، نویسنده آن با دریافت سریع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان ، می تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحیح نماید.

ارتباط شغلی وبلاگ نویسان

: تعداد زیادی از وبلاگ نویسان خود پیاده كنندگان نرم افزار می باشند . در چینین مواردی آنان به عنوان وبلاگ نویس قادر به تشریح ویژگی های جدید یك محصول با كیفیتی مطلوبتر و با استفاده از فن آورهای متعدد خواهند بود .

چه تعداد بلاگ وجود دارد ؟


Blogcount.com  ، از جمله مراكزی است كه اطلاعات مناسب و دقیقی در رابطه با وبلاگ ها در سراسر جهان را جمع آوری و گزارشات متعددی را در این خصوص ارائه می نماید.  در ژوئن سال 2003 ، تعداد وبلاگ ها بین  4 / 2 تا 9 / 2 میلیون ، برآورد شده است . در صورتی كه ظرفیت هر وبلاگ را معادل پنجاه  كیلو بایت در نظر بگیریم ،blogosphere ظرفیتی معادل 81 گیگابایت را خواهد داشت .

وبلاگ ها متعلق به چه افرادی هستند ؟


بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتیJupiter ، تقریبا" دو درصد كاربران اینترنت دارای بلاگ می باشند. اكثریب قریب به اتفاق افرادی كه دارای وبلاگ می باشند به صورتDial-up به اینترنت دستیابی نموده و بیش از نیمی از آنان دارای درآمدی پائین تر از شصت هزار دلار در سال! می باشند.هفتاد درصد بلاگ ها متعلق به افرادی است كه بیش از پنج سال است كه از اینترنت استفاده می نمایند . ( منبعBlogging by the number ) . بیش از پنجاه درصد وبلاگ هائی كه توسط موسسه بین المللی تكنولوژی و علوم انسانی ، پیمایش شده است نشاندهنده این واقعیت است كه آنان به زبان انگلیسی نوشته شده و ده زبان برتری كه وبلاگ ها با آنان نوشته شده اند به ترتیب : پرتقالی  ، لهستانی  ،  فارسی  ، فرانسوی ،اسپانیائی ، آلمانی ، ایتالیائی ، هلندی  و ایسلندی می باشند .

چه كسانی وبلاگ ها را مطالعه می نمایند ؟


موسسه تحقیقاتیJupiter در بررسی خود اعلام نموده است كه صرفا" چهار درصد از كاربران اینترنت ، اقدام به مطالعه و خواندن وبلاگ ها می نمایند . وبلاگ ها ، عموما" توسط مردان خوانده می شوند ( شصت درصد مردان و چهل درصد زنان ) . كاربران خانگی اینترنت كه مجموع درآمد آنان بیش از شصت هزار دلار در سال می باشد ، شصت و یك درصد از خوانند گان وبلاگ ها را تشكیل می دهند . بیش از پنجاه و چهار درصد از گزینهDial-up و چهل و شش درصد از گزینهBroadband برای دستیابی به اینترنت استفاده می نمایند . هفتاد و سه درصد از خوانند گان وبلاگ ها بیش از پنج سال است كه از اینترنت استفاده می نمایند( منبع :Blogging by the Numbers )

نكاتی جالب در رابطه با وبلاگ ها

بیش از ده هزارDomain ثبت شده در ریجستریwhois دارای واژه "blog" می باشد .

بلاگ ها  بطور متوسط  در هر سه روز یك مرتبه بهنگام می گردند . ( بر اساس مطالعه غیررسمی ارائه شده توسطBlogCount )

بر اساس بررسی موسسه تحقیقاتی Nielsen/NetRatings ، در ماه می سال 2003 ،LiveJournal ، شصت و پنجاهمین رتبه را در بین سایت های متداول بر روی اینترنت به خود اختصاص داده بود . ( هر ده روز یكصد د و هشتاد و چهار هزار  بازدید كننده )

خلاصه


اشتراك دانش یكی از مهمترین دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. بدین منظور می توان از روش های متفاوتی نظیر شركت در همایش ها ، مباحث علمی ، كتاب ، روزنامه ها و سایر موارد دیگر ، استفاده نمود. هر یك از روش های فوق دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود می باشند . محدودیت زمانی ، مكانی و میزان تعامل اطلاعاتی با مخاطبان از جمله  چالش های اساسی در ارتباط با  هر یك از روش های فوق می باشد . نشر اطلاعات و دانش شخصی با استفاده از پتانسیل های وب ( نظیر انتشار مقالات ) و وبلاگ ها ، ضمن غلبه بر محدودیت های زمانی و مكانی ، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستری مناسب برای تعاملات اطلاعاتی  دوسویه را  فراهم نماید. انتشار دانش و تجارب شخصی در قالب وبلاگ ها ، گزینه ای پیشرفته و مناسب در ارتباط با امر تحقیقات و اطلاع رسانی صحیح و به موقع می باشد. توسعه پایدار در هر كشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقیق و پژوهش و اطلاع رسانی سریع و صحیح است . در صورتی كه پدیده وبلاگ نویسی را از این زاویه مورد توجه قرار دهیم به جایگاه ارزشمند آنان در ایجاد شبكه های گسترده نشر دانش و ارتباطی بیشتر پی خواهیم برد( دریافت سریع بازخوردها  در ارتباط با ایده های ارائه شده ، تسهیل در ارتباط بین محققین ، طبقه بندی محتوی در زمنیه های مختلف )  .

برگرفته از سایت http://www.data-srco.ir