تبیان، دستیار زندگی
تولید مرورگر، كمك بزرگی در گسترش گوگل به چیزی فراتر از یك سایت جستجو خواهد بود، امكانات قابل عرضه آن را به یكدیگر مرتبط كرده و شركت مایكروسافت را سر جای خود خواهد نشاند. بسیاری از مردم می گویند كه نبرد مرورگرها درست به راهی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


مرورگر گوگل؛ اجبار نه اختیار

تولید مرورگر، كمك بزرگی در گسترش گوگل به چیزی فراتر از یك سایت جستجو خواهد بود، امكانات قابل عرضه آن را به یكدیگر مرتبط كرده و شركت مایكروسافت را سر جای خود خواهد نشاند. بسیاری از مردم می گویند كه نبرد مرورگرها درست به راهی می رود كه رقابت دستگاه های ویدئویی بتا در برابر VHS طی كرده بود. اما اما حركت های اخیر به وسیله گوگل، شایعاتی را دامن زده كه این غول جستجومی تواند وارد تجارت مرورگرهای اینترنتی شده و آغاز كننده رقابتی دوباره در بازاری باشد كه از زمان كنار زدن شركت نت اسكیپ در دهه 90، به خواب رفته و غیر فعال باقی مانده است.

شواهد را ببینید. در ماه های اخیر، گوگل متخصصان فنی با تجربه ساخت مرورگر را از شركت هایی مانند مایكروسافت، سان و BEM استخدام و علاوه بر آن در ماه آوریل، نام دامنهhttp://www.gbrowser.com را رزرو نموده است. اگرچه كه دست اندركاران این شركت می گویند كه هیچ مرورگری را در برنامه حتمی خود ندارند، اما تحلیلگران اعتقاد دارند كه گوگل به صورت جدی این موضوع را در دست بررسی دارد.

درحالی كه سرمایه گذاران مشتاق از زمان عرضه عمومی سهام در ماه آگوست، ارزش سهام گوگل را 55 درصد بالا كشیده اند، بسیاری از تحلیلگران براین باورند كه برای تحكیم برنامه ها و طرح های دراز مدت، گوگل باید وارد بازار مرورگرها شود. انجام چنین كاری كمك خواهد كرد تا مایكروسافت بر سرجای خود نشسته، گوگل از ابزار جستجوی صرف فراتر رود و با گسترش نقش خود به عنوان نقطه ورود به اینترنت، امكان یابد كه تبلیغات بیشتری به فروش برساند. مارك ماهانی، تحلیلگر شركت "تحقیقات فن آوری آمریكا" می گوید: «ساخت مرورگر می تواند یك ضرورت باشد. »
دلایل این مسئله در ادامه ارائه می شود؛ در هر حال هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد بهتر است:

امكان توسعه بدون سر درگمی



گوگل به خاطر بارگذاری سریع ومنظم صفحه وب خود كه تنها از 37 كلمه تشكیل شده است، علاقمندان زیادی را به خود جلب كرده است. اما با حركت به سوی خدماتی فراتر از جستجو، مانند پست الكترنیكی، گروه های آن لاین و مدیریت تصاویر، با شرایطی دشوار مواجه می شود؛ اینكه چگونه خدمات خود را بدون به هم ریختن صفحات جستجو، توسعه دهد.
ایجاد یك مرورگر راه حلی منطقی است. ورای دكمه های استانداردی چون "back" و "reload"، معمولا مرورگرها نوار ابزاری برای دسترسی سریع به همه چیز- از سایت های مورد علاقه گرفته تا نرم افزارهایی كه اغلب از آنها استفاده می شود- را نشان می دهند. یك مرورگر منطبق با سلیقه وحال و هوای گوگل می تواند گستره خدمات قابل ارائه توسط آن را به خوبی به رخ كشیده و بدون مجبور كردن این شركت عظیم جستجو در متراكم نمودن صفحه سایت خود با لوگوها و متن های زائد، می تواند همه این سرویس ها را در كنار هم قرار دهد. فراتر از عملكردی مانند ایجاد یك بازار یكجا برای فروش محصولات مورد نظر گوگل، این مرورگر خواهد توانست هنگامی كه از كسی ایمیل دریافت می كنید، شما را آگاه نماید.

ساكن شدن در كامپیوترهای شخصی



اگر شركت گوگل قصد دستیابی به ‎آن چیزی را دارد كه بسیاری فكر می كنند گامی مهم به سوی آینده در زمینه جستجو است، این زمینه همان چیزی است كه گوگل به آن نیاز دارد: سازماندهی داده ها بر روی دیسك سخت كامپیوتر كاربران، از عكس گرفته تا فایل های واژه پرداز و پست الكترونیكی. یك مرورگر می تواند محدوده ای برای جستجو در این قلمروی جدید فراهم كند كه بالقوه باعث تولید میلیون ها نتیجه اضافی جستجو در گوگل می شود. خود این امر می تواند منجر به افزایش فروش آگهی های محتوایی گردد. حقیقت دارد كه گوگل از قبل حضور خود را با یك نوارابزار بر روی صفحه مرورگر اعلام كرده است. این نرم افزار به مرورگر موجود اضافه شده و دسترسی سریع به جستجوگر گوگل و سرویس های دیگر را امكان پذیر می كند. گوگل می گوید این نوار ابزار میلیون ها بار، بارگذاری شده است.

اما بیشتر وبگردها از اینكه چنین نوارابزاری وجود دارد، آگاه نیستند و یك مرورگر نشان دار گوگل می تواند این اشكال را از بین ببرد. در نظر بگیرید كه ظرف دو هفته گذشته كاربران 5/2 میلیون نسخه از یك مرورگر اوپن سورس را بارگذاری كرده اند. این مرورگر كه به وسیله یك شركت نه چندان معروف به نام "بنیاد موزیلا" تولید شده است، این واقعیت را نشان می دهد كه چه قدر تقاضا برای یك مرورگر جایگزین برای مرورگر مایكروسافت وجود دارد. اگر گوگل بخواهد از علامت تجاری خود برای چنین كاری استفاده كند، توان موفقیت آن را تصور كنید.

مقابله با مایكروسافت



مایكروسافت حدود 94 درصد از بازار مرورگرها را در دست دارد و به آرامی به سوی جستجوگرها در حال حركت است. مطمئنا این غول نرم افزاری به حد كافی از مزیت حجم ترافیكی كه به وسیله دگمه های تعبیه شده در مرورگر "اینترنت اكسپلورر" به سایت های مایكروسافت هدایت می شوند، سودی نبرده است. حتی امكاناتی كه به كاربر اجازه می دهند درخواست جستجوی خود را در كادر آدرس تایپ كرده و سپس مستقیما به صفحه نتیجه جستجوی MSN هدایت شوند نیز در بازاریابی مایكروسافت مفید واقع نشده اند. اما برخی از تحلیلگران می گویند اگر روزی مایكروسافت سرویس های مرور و جستجو را با یكدیگر ادغام كند، گوگل به مشكل خواهد خورد.

علاوه برآن بسیاری از كارهای اساسی مورد نیاز برای ایجاد یك مرورگر از قبل انجام شده است؛ بنابراین گوگل خیلی آسان می تواند از فن آوری اوپن سورس موزیلا بهره برداری كرده و منابع خود را در تغییر این مرورگر برای نشان دادن و ارائه خدمات خود به كار گیرد. موهانی می گوید: «اگر ظرغف سه سال آینده گوگل یك مرورگر نداشته باشد، شكاف عظیمی در كار این شركت وجود خواهد داشت واین بسیار غیر عاقلانه است. »

برگرفته از سایت iritn