تبیان، دستیار زندگی
در ماه می، Dong Nguyen یک بازی جدید را روی اپ استور iOS آپلود کرد. این هم یکی از صدها نرم افزاری بود که به طور روزانه به بازار آیتونز اپل اضافه می شوند، این هم یک بازی دیگر بود. اما خیلی زود اثبات کرد که این بازی متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ زودرس FlappyBird


در ماه می، Dong Nguyen یک بازی جدید را روی اپ استور iOS آپلود کرد. این هم یکی از صدها نرم افزاری بود که به طور روزانه به بازار آیتونز اپل اضافه می شوند، این هم یک بازی دیگر بود. اما خیلی زود اثبات کرد که این بازی متفاوت است.

مرگ زودرس flappybird

Nguyen یک بازی ساده ساخت که بازی‌باز در آن با تپ کردن روی صفحه کنترل یک پرنده بامزه را در اختیار می گیرد و او برای این بازی یک اسم نیاز داشت. ابتدا آن را فلپ فلپ نام گذاری کرد اما کمی بعد متوجه شد که یک نرم افزار دیگر نیز به همین نام وجود دارد. خوشبختانه عملیات بروز رسانی نرم افزار در اپ استور کار سختی نیست و به سرعت انجام می شود، به همین دلیل او توانست خیلی زود نام این بازی را به فلپی برد تغییر دهد. بازی Nguyen یکی از همان ایده های به شدت موفقیت آمیزی هست که هر از گاهی خلق می شوند، مثل پرندگان خشمگین یا همان Angry Birds و یا مثل Temple Run. چند ماه پس از انتشار، فلپی برد به صدر جدول نرم افزارها رسید و طرفداران زیادی پیدا کرد و خیلی زود محبوب شد، به طوری که Nguyen به جایی رسید که توانست از طریق تبلیغات پاپ آپ در میان بازی روزانه 50 هزار دلار درآمد کسب کند.

اما از سوی دیگر او به شدت تحت فشار بود و مدام به او پیام های تعریف و تمجید یا انتقاد و حتی توهین و همین طور درخواست های بیشمار برای مصاحبه ارسال می شد. کمی بعد او تصمیم گرفت فلپی برد را از اپ استور حذف کند، هر چند انکار کرد که دلیل حذف این بازی مزاحمت هایی است که برایش به وجود آمده.

ببینیم اصلا چه شد که اینطور شد.

مرگ زودرس flappybird

فلپی برد مثل بقیه بازی هایی بود که Nguyen برای دیوایس های موبایل طراحی می کرد، مثل Shuriken Block یا Super Ball Juggling . از نظر گرافیکی خیلی ساده ولی جذاب بود، گیم پلی هم شاید آسان به نظر می رسید ولی به طرز جالبی دشوار بود که همین سختی زیاد باعث می شد که هر بازی بیشتر از چند ثانیه طول نکشد.

ایده اصلی همانطور که ذکر شد بسیار ساده به نظر می رسید: روی صفحه تپ کنید تا پرنده اوج بگیرد، تپ نکنید تا سقوط کند و با همین روش سعی کنید پرنده را از میان فاصله بین لوله های سبز رنگی که آدم را یاد سری بازی های سوپر ماریو می اندازد عبور دهید.

برای چند ماه فلپی برد مثل بقیه بازی های Nguyen بود یعنی کمتر کسی از آن خبر داشت. تا اینکه در ماه اکتبر او یک به روز رسانی برای بازی خود ارائه کرد و چند باگ را در آن رفع کرد. بعد همان افراد کمی که از فلپی برد خبر داشتند در شبکه های اجتماعی آن را به دوستان خود نیز معرفی کردند. این شد که به مرور کاربران بیشتری متوجه فلپی برد شدند.

بررسی ها برای نرم افزار در اپ استور کم کم بیشتر شدند: اول روزی یک بررسی، بعد روزی سه بررسی بعد بیست بررسی. پیشرفت فلپی برد بیشتر مدیون حرف و حدیث هایی بود که باری کنندگانش از آن به وجود می آوردند و یا از آن تعریف می کردند یا تنفر خودشان از این بازی را ابراز می کردند. Nguyen از توییتر برای برقراری ارتباط با طرفداران رو به افزایشش استفاده کرد و کار به جایی رسید که قول داد این بازی را به اندروید هم بیاورد.

پاسخ اینکه چرا Nguyen فلپی برد را حذف کرد می تواند این باشد که او دیگر از دست مزاحمت های دیگران خسته شده بود و نمی توانست این همه فشار را تحمل کند

تا پایان ماه دسامبر، فلپی برد موفق شد که در اپ استور آمریکا به مقام هشتادم بهترین بازی های رایگان برسد. بعد اوضاع از این هم بهتر شد. کاربرانی که فلپی برد را بازی کرده بودند در توییتر بیشتر و بیشتر در مورد سختی بیش از حد این بازی صحبت کردند و به همین خاطر فلپی برد باز هم معروف تر شد. Nguyen خیلی خوشحال بود که فلپی برد توانسته بود به مقام چهلم لیست پر دانلودترین بازی های رایگان آیفون برسد. بعد از مدت کوتاهی فلپی برد جزو 10 بازی اول در این لیست قرار گرفت.

در تاریخ هفدهم ژانویه، فلپی برد به مقام اول لیست رسید. فلپی برد حالا معروف ترین نرم افزار رایگان در دنیا بود.

طرفداران این بازی به آن 5 ستاره امتیاز می دادند و در موردش بررسی های جالب و خنده داری می نوشتند. مثلا یکی از آنها نوشته بود «اخطار می دهم این بازی را دانلود نکنید» و به اعتیادآور بودن این بازی اشاره می کرد یا یکی دیگر از آنها نوشته بود «برادرم یک ماه است به حمام نرفته است!» چون مشغول بازی بوده و وقت برای حمام رفتن نداشته.

به مرور زمان،Nguyen  از احساس اطمینان به عدم اطمینان و سپس به افسردگی رسید. او در توییتر نوشت «من فلپی برد را یک موفقیت برای خودم می دانم. اما این بازی زندگی معمولی من را از بین برده، حالا دیگر از آن متنفرم».

یک نفر پاسخ داد «خیلی خوب است، چون بقیه هم از آن متنفر هستند».

مرگ زودرس flappybird

Nguyen در پاسخ نوشت «ها ها»

اما دیری نگذشت که Nguyen دیگر دست از خندیدن کشید و فلپی برد را حذف کرد.

طرفداران فلپی برد نمی توانستند متوجه شوند که Nguyen چرا باید این بازی موفق را که این همه برای او سود مالی داشته حذف کند. هر چند فلپی برد هنوز هم برای Nguyen پولسازی می کند چون این بازی قبل از حذف شدنش روی بیش از 50 میلیون دیوایس نصب شده و تبلیغات همچنان در این بازی برای افرادی که بازی را به موقع نصب کرده اند نمایش داده می شوند و Nguyen  را پولدارتر می کنند. از سوی دیگر همین ماجرای فلپی برد سبب شده بازی های دیگر Nguyen هم در کانون توجه قرار بگیرند.

بنابراین پاسخ اینکه چرا Nguyen فلپی برد را حذف کرد می تواند این باشد که او دیگر از دست مزاحمت های دیگران خسته شده بود و نمی توانست این همه فشار را تحمل کند. شاید برای من هم در ابتدا این تصمیم غیر عقلانی به نظر می رسید اما حالا که می دانم به خاطر یک بازی موفق چه بر سر Nguyen آمده به این نتیجه رسیدم که کار او کاملا عقلانی و درست بوده!

شرکت‌های اپل و گوگل در اقدامی مشابه بازی‌های کپی شده از روی عنوان محبوب Flappy Bird که بر روی فروشگاهشان قرار داده‌ است را حذف کرده و به این ترتیب از این پس شاهد برخورد اپل و گوگل با متقلبین خواهیم بود.

پس از محبوبیت بالای این بازی در میان مخاطبین علیرغم رشد روزافزون آن سازنده Flappy Bird تصمیم گرفت تا این بازی را از روی شبکه جمع کند ولی این موجب شد تا تعداد زیادی سودجو بازی‌های دقیقاً کپی شده از روی این بازی را ساخته و با نام‌هایی که تنها یک حرف با نام بازی اصلی تفاوت داشتند بر روی بازار نرم‌افزاری اپل و گوگل قرار دهند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا، ای تی رسان