تبیان، دستیار زندگی
آیا انتخاب اول و آخر شما هم برای ویرایش عکس، فتوشاپ است؟ نرم‌افزاری که نه‌تنها در ژانر خود حتی یک رقیب سرشناس ندارد، بلکه رقیب هم‌خانواده‌های ادوبی نیز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگزینی ساده‌تر برای فتوشاپ


آیا انتخاب اول و آخر شما هم برای ویرایش عکس، فتوشاپ است؟ نرم‌افزاری که نه‌تنها در ژانر خود حتی یک رقیب سرشناس ندارد، بلکه رقیب هم‌خانواده‌های ادوبی نیز شده است. حالا دیگر این نرم‌افزار شگفت‌انگیز فقط با عکس‌ها سروکار ندارد و با هر به‌روز‌رسانی، به یک حرفه جدید مجهز می‌شود.

اکنون کارهای مختلفی از طراحی وب گرفته تا ساختن انیمیشن و حتی ویرایش فیلم نیز با فتوشاپ قابل انجام است. دیگر کمتر کسی در دنیا می‌تواند مدعی شود از تمام هزارتوی این نرم‌افزار بی‌بدیل سر‌درمی‌آورد.

جایگزینی ساده‌تر برای فتوشاپ

در واقع فتوشاپ شما را از بیشتر نرم‌افزار‌های گرافیکی بی‌نیاز می‌کند. اما همین همه‌کاره بودن باعث می‌شود کار با فتوشاپ برای خیلی‌ها با پیچیدگی‌ها و دردسرهای ریز و درشتی همراه شود. برای همین شرکت ادوبی چند سالی است کنار دیگر محصولاتش، نرم‌افزاری اختصاصی برای ویرایش عکس ارائه می‌کند که تمام کارایی‌های نرم‌افزار محبوب فتوشاپ را دارد. با این تفاوت که همه چیز دم دست شماست.

لایت روم یا همان تاریکخانه همان‌طور که از نامش پیداست، باب دل عکاسان حرفه‌ای و آماتور است تا در زمان کم‌تر، جان تازه‌ای به عکس‌ها بدهد.

در این شماره با محیط این نرم‌افزار و ویرایش ابتدایی یک عکس آشنا می‌شویم.

پیش از شروع کار باید بدانید محیط لایت‌روم از دو بخش اصلی Library و Develop تشکیل شده است. همان‌طور که از نام بخش اول پیداست، Library یک پایگاه جمع‌آوری و دسته‌بندی عکس‌هاست که می‌تواند برای مدیریت تصاویر بسیار کارآمد باشد. در واقع بخش Library لایت‌روم، شما را از نرم‌افزارهای مشابه مانندbridge ، picasa، ACD see و... برای مدیریت عکس‌ها بی‌نیاز می‌کند. اما بخش Develop یا همان تاریکخانه، جایی است که می‌توانید کار ویرایش عکس‌ها را آغاز کنید.

پس بهتر است کار را با وارد کردن یک عکس از Library شروع کنید. برای این کار کافی است روی عکس دلخواهتان کلیک کنید و از سمت راست بالای نرم‌افزار به محیط Develop بروید.

جایگزینی ساده‌تر برای فتوشاپ

اولین کاری که باید انجام دهید، تنظیم کادر عکس است. برای این کار که کراپ نام دارد، در ستون سمت راست روی آیکون مستطیل مشبک Crop Overlay کلیک کنید تا تنظیمات مربوط نمایش داده شود. به این ترتیب پنجره کوچکی برای تنظیمات کراپ نمایان می‌شود. به باید داشته باشید در این پنجره مقابل منوی Aspect باید گزینه Original قرار داشته باشد. این تنظیم باعث می‌شود، عکس شما بیش از اندازه کوچک نشود. حال با استفاده از موس، محدوده مورد نظر را انتخاب کرده و اینتر را بزنید.

در قدم بعد، مانند بیشتر عکس‌هایی که به ویرایش احتیاج دارند باید سراغ White Balance بروید. بیشتر وقت‌ها به علت تنظیم نبودن وایت بالانس دوربین هنگام عکاسی و همچنین تشخیص ندادن دمای اطراف توسط دوربین، رنگ عکس از بین رفته و به نوعی مرده می‌شود. در ستون سمت راست لایت‌روم، منویی با نام Basic قرار دارد. به این قسمت بروید و گزینه مربوط به تنظیمات White Balance را انتخاب کنید. در مقابل عبارت WB براساس شرایط محیط می‌توانید یکی از موارد پیشنهادی مانند Auto (تنظیم خودکار)، Daylight (نور روز)، Cloudy (ابری)، Shade (سایه)، Tungsten (لامپ تنگستن)، Fluorescent (لامپ فلورسنت) و Flash (فلاش دوربین) را انتخاب کنید. در صورت نبود گزینه دلخواه می‌توانید با استفاده از دو گزینه Temp و Tint حالت عکس را به شرایط دلخواه در بیاورید.

Sharpening به شما کمک می‌کند اجزای تصویر را از حالت محو دربیاورید، چهار گزینه برای انجام این کار وجود دارد. به یاد داشته باشید در تغییر این تنظیمات زیاده‌روی نکنید تا عکس شما از حالت طبیعی خارج نشود

در قسمت دوم این منو، شما با دو گزینه auto و tone مواجه هستید. با انتخاب گزینه auto تمام تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شود. اما اگر می‌خواهید خودتان مستقیم وارد عمل شوید، گزینه tone را انتخاب کنید تا تمام گزینه‌ها برای ایجاد تغییرات فعال شوند.

مشکل دیگری که در بیشتر عکس‌ها وجود دارد، تنظیمات کاهش نویز یا همان اختلالات تصویر مانند نقطه و محو بودن است. اگر دوربین شما حرفه‌ای نباشد، این مشکلات بیشتر به چشم می‌آید. برای دسترسی به منوی مخصوص این کار در لایت روم باید از همان ستون سمت راست به منوی Details بروید. در این قسمت دو زیر منوی Sharpening و Noise reduction وجود دارد. Sharpening به شما کمک می‌کند اجزای تصویر را از حالت محو دربیاورید، چهار گزینه برای انجام این کار وجود دارد. به یاد داشته باشید در تغییر این تنظیمات زیاده‌روی نکنید تا عکس شما از حالت طبیعی خارج نشود.

جایگزینی ساده‌تر برای فتوشاپ

Noise reduction کمک می‌کند از شر نویزها خلاص شوید. همان‌طور که می‌دانید عکاسی با ایزوی (ISO) بالا، بیشتر مواقع باعث تشکیل نویز یا همان نقطه‌نقطه شدن عکس می‌شود. پنج گزینه در بخش Noise reduction برای این کار وجود دارد. با دقت از آنها استفاده کنید تا عکس شما حالت بهتر و چشم‌نواز‌تری بگیرد. توجه داشته باشید زیاده‌روی در استفاده از گزینه‌ها، عکس شما را خراب می‌کند. به طور مثال زیاده‌روی در افزایش Luminance باعث محو شدن عکس و از بین رفتن جزئیات می‌شود.

به مرحله اصلی و پایانی یعنی تنظیم عناصر اصلی یک عکس مانند نور، رنگ، روشنایی، کنتراست، سایه‌ها و... رسیدیم. باز هم به ستون سمت راست بروید و گزینه Tone Curve را انتخاب کنید تا تعداد زیادی از ابزارهای مختلف برای انجام تنظیمات اصلی عکس نمایان شود.

گزینه‌هایی مانند Exposure،Brightness،Contrast،Blocks و... همراه تنظیمات موجود در بخش Tone Curve یک نتیجه دلخواه ایجاد می‌کند. این بخش درست مانند (Ctrl+M) فتوشاپ عمل می‌کند. با توجه به عکستان تغییرات را اعمال کنید و در همان لحظه آنها را روی تصویر ببینید.

پس از کار با منوی Tone Curve، ویرایش ابتدایی عکس تمام شده و بدون نیاز به فتوشاپ و با کمک نرم‌افزار لایت‌روم، عکس‌های خود را ویرایش و ذخیره کرده‌اید.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک