تبیان، دستیار زندگی
آیتونز قلب تپنده محصولات اپل است. نرم افزار قدرتمندی از سوی اپل که ده سال پیش برای اولین بار پدید آمد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده سال با آیتونز


آیتونز قلب تپنده محصولات اپل است. نرم افزار قدرتمندی از سوی اپل که ده سال پیش برای اولین بار پدید آمد. مدتی قبل آیتونز 10 ساله شد و به همین مناسبت اپل با یک تایملان زیبا این سالگرد را با هوادارانش جشن گرفت. اما آیتونز واقعا چه تاثیری بر روی زندگی کاربرانش گذاشت؟


ده سال با آیتونز

آغاز دوران پر فراز و نشیب آیتونز

اولین بار سال 2003 بود که اسم آیتونز را از دهان استیو جابز شنیدیم یعنی همان موقع که یک روز بعد از آن آیپاد نسل سوم معرفی شد. استیو جابز این نرم افزار را معرفی تا همانطور که خودش گفته کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات خودشان را با دیگر کامپیوتر ها و دستگاه ها هماهنگ کنند، از آنها بکاپ بگیرند، آهنگ گوش دهند یا بخرند، فیلم و سریال ببینند و بخرند.

آن زمان هنوز خبری از آیکلاود و ذخیره سازی ابری نبود و می توان گفت آیتونز ایده جالبی برای سینک کردن دیوایس ها بود. ضمن اینکه مرجع خوبی برای دسترسی به محتوایی مثل آهنگ و فیلم بود. گرچه آن روزها فقط 200.000 آهنگ در آیتونز وجود داشت. به نظر خنده دار می آید اما واقعیت است. آیتونز با 200.000 آهنگ و مجموعه ای کاملا محدود کار خود را شروع کرد اما اکنون به آنچه امروز از آن می شناسیم رسیده.

شاید تا پیش از آیتونز موزیک و فیلم هایی که داشتید به صورت کاملا نامنظم روی هارد کامپیوتر شما ذخیره شده بود. اما حالا با آیتونز خیلی راحت می توانید با دانلود محتوا از فروشگاه آیتونز، همان لحظه محتوای مورد نظر را دسته بندی کنید

تا کنون 11 نسخه از این نرم افزار منتشر شده. هر کدام از این نسخه ها نقاط ضعف و قوت زیادی داشتند اما در کل می توان آیتونز را یک سکوی موفقیت بزرگ برای اپل دانست چون امروزه همین آیتونز است که بخش اعظم درآمد های شرکت اپل را به وجود می آورد. به نظر من اپل باید در این مورد هم مثل موارد دیگر از استیو جابز تشکر کند که ایده آیتونز به ذهنش رسید.

با اینکه آیتونز تنها نرم افزار در دسته خودش نیست و شرکت های دیگر هم در این دوران سعی کردند نرم افزار هایی مشابه آیتونز بسازند و هنوز هم همین سعی را دارند، اما به جرات می توان گفت که آیتونز از همان ابتدا جای خود را در دل کاربران باز کرد و به پادشاه پرقدرت این عرصه تبدیل شد. با وجود اینکه کاستی هایی در نسخه های مختلف هم وجود داشته اما نقاط قوت آن به خوبی نقاط ضعف آن را می پوشاند.

ده سال با آیتونز

رعایت حقوق خالقان آثار

تا قبل از آیتونز، هر کس می خواست آهنگی دانلود کند یا فیلمی بگیرد یک مرجع اصلی و واحد نداشت وباید برای محتوای مورد نظر خود کلی در وب جست و جو می کرد تا آن را دریافت کند. تازه معلوم نبود که این اثر کیفیت خوبی داشته باشد یا اورجینال باشد یا اینکه اصلا منبع قابل اطمینان باشد یا خیر

اما با وجود آیتونز همه خالقان آثار مختلف صوتی و تصویری، یا صمعی و بصری می توانند با خیال راحت آثار خود را در فروشگاه بزرگ آیتونز عرضه کنند و مخاطبان هم به راحت ترین صورت ممکن محتوای مورد علاقه خود را خریداری و دریافت نمایند.

ده سال با آیتونز

تغییر در شیوه استفاده از محصولات

یکی دیگر از تاثیرات مثبتی که آیتونز داشت این بود که شیوه استفاده ما از محصولاتی مثل موزیک، فیلم و عکس را دچار تحول کرد. شاید تا پیش از آیتونز موزیک و فیلم هایی که داشتید به صورت کاملا نامنظم روی هارد کامپیوتر شما ذخیره شده بود. اما حالا با آیتونز خیلی راحت می توانید با دانلود محتوا از فروشگاه آیتونز، همان لحظه محتوای مورد نظر را دسته بندی کنید تا بعدا در پیدا کردن و استفاده کردن از آن دچار مشکل نشده و به راحت ترین شکل ممکن به آن دسترسی داشته باشید.

حتی اگر محتوای مورد نظر خود را از آیتونز دانلود نکرده باشید هم می توانید آن را به آیتونز منتقل کنید و به لطف رابط کاربری فوق العاده ساده و در عین حال منظم آیتونز، کالکشن خود را مرتب کنید. در آیتونز برای هر کدام از فایل های شما جای خاصی طراحی شده تا همه چیز سر جای خود قرار بگیرند.

آیتونز و ایجاد وابستگی در آیدیوایس ها

یکی از بزرگترین ایراداتی که به آیتونز وارد بود این بود که آیدیوایس ها به آیتونز وابسته هستند. به این معنی که آیفون یا آیپاد بدون آیتونز به هیچ دردی نمی خورند و نمی توان با آنها کار کرد. اول از همه این ادعا حتی در آن زمان هم بسیار نادرست بود و بدون آیتونز هم آیدیوایس ها کاربردهای زیادی داشتند. اما از برخی جنبه ها حق با کاربران بود و اپل هم کم کم به این مساله پی برد.

ده سال با آیتونز

به همین خاطر است که از زمان انتشار iOS 5 امکاناتی به این سیستم عامل اضافه شد که در برخی موارد این دیوایس ها را از آیتونز بی نیاز کرد. مثلا دیگر لازم نیست برای بکاپ و سینک حتما از آیتونز استفاده کرد و می توان از آیکلاود بهره برد که یک سرویس حافظه ابری از اپل است.

یا اینکه دیگر برای نصب سیستم عامل روی آیدیوایس می توانید این کار را مستقیما از روی خود آیدیوایس انجام دهید.

می بینیم که اپل در این مدت تصمیم بر این گرفته که دیوایس هایش را از آیتونز بی نیاز کند و البته احتمالا در آینده هم همین روند را ادامه خواهد داد و شاهد بی نیازتر شدن آیدیوایس ها خواهیم بود.

آیتونز همچنان به راه خود ادامه خواهد داد

درست است که اپل مدتی است سیاست بی نیاز کردن آیدیوایس ها از آیتونز را دنبال می کند، اما این بدان معنی نیست که آیتونز متوقف خواهد شد. با توجه به اینکه آیتونز در سیستم عامل های مختلفی مثل OS X, iOS و ویندوز در دسترس هستند، هیچ دلیل منطقی ای وجود ندارد که اپل آیتونز را از بین ببرد. این نرم افزار همچنان از برترین نرم افزار های نمایش و پخش مدیا است، هنوز هم مرجع اصلی برای دانلود محتوا از جمله فیلم و موزیک و کتاب است.

ده سال با آیتونز

در نتیجه در سال های آتی حتما شاهد پیشرفت آیتونز خواهیم بود. ویژگی های جدید، رابط های کاربری مدرن تر و دیگر تغییراتی که وابسته به زمان در آیتونز ایجاد خواهند شد. اپل پس از یک دهه تجربه موفق در مدیریت آیتونز قطعا قادر خواهد بود که روند رو به رشد آن را ادامه دهد، مگر آنکه اتفاق بدی در شرکت اپل بیافتد یا تیم کوک تصمیم اشتباهی بگیرد ( که البته تا به حال تصمیمات اشتباه تیم کوک کم هم نبوده اند ) و آیتونز با شکست رو به رو شود که در این صورت شرکت های دیگر به سرعت جای اپل را در این عرصه پر خواهند کرد و نرم افزار جایگزین خود را به کاربران معرفی می کنند.

امیدوارم چنین اتفاقاتی هرگز رخ ندهد. تولدت مبارک آیتونز.

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از تایملاین اپل