تبیان، دستیار زندگی
اگرچه ویندوز 8 دارای بهترین ساختار Task Manager است و برخی وظایف راحت تر در آن انجام می گیرد اما این ابزار در ویندوز 7 نیز بسیار قدرتمند بوده و کاربران وظیفه دارند که با آن آشنا شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستن برنامه‌‎های بدون پاسخ


اگرچه ویندوز 8 دارای بهترین ساختار Task Manager است و برخی وظایف راحت تر در آن انجام می گیرد اما این ابزار در ویندوز 7 نیز بسیار قدرتمند بوده و کاربران وظیفه دارند که با آن آشنا شوند.

Task Manager ویندوز یکی از ابزارهای مهم برای کاربران ویندوز به شمار می آید. این ابزار می تواند به شما علت کم شدن سرعت سیستم را نشان دهد و یا این که به شما کمک می کند تا چگونه با برنامه هایی که به اصطلاح بدرفتارند و یا نیازمند منبع هستند به درستی برخورد کنید. به عبارتی Task Manager وظیفه آزاد کردن منابعی همچون CPU, RAM، شبکه و ... را بر عهده دارد.

بستن برنامه‌های بدون پاسخ

سالهاست که در استفاده از ویندوز به کار بردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Del رایج شده است. این کلیدها به خصوص زمانی به کار می رود که بخواهیم از Task Manager استفاده کنیم. قبل از ویندوز 7 فشردن این کلیدها موجب هدایت کاربر به بخش مدیریت کارها یا همان Task Manager می شد اما در ویندوز 7 به بالا فشردن این کلیدها ابتدا شما را به صفحه ورود ویندوز هدایت می کند و این امر می تواند برای کاربر کمکی وقت گیر باشد.

برای این که بتوانید به صورت مستقیم به این بخش وارد شوید بهتر است کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را امتحان کنید.

همچنین شما می توانید بر روی نوار وظیفه ویندوز کلیک راست کرده و Task Manger را انتخاب کنید.

زمانی که Task Manager را باز می کنید و به قسمت processes می روید در صورتی که تیک گزینهShow processes from all users را نزده باشید، تنها فرآیندهای مربوط به خود را مشاهده خواهید کرد. حال اگر شما نقش یک مدیر را داشته باشید و بخواهید فرآیندهای مربوط به تمامی کاربران را تحت نظارت داشته باشید می توانید این تیک را بزنید. علاوه بر این می توانید برای Task Manager خود بر روی دسکتاپ و یا در منوی استارت یک Shortcut ایجاد کنید تا به سرعت به این منو دسترسی داشته باشید.

بستن برنامه‌های بدون پاسخ

برای ایجاد این میانبر در ابتدا بر روی دسکتاپ و یا هر جای دیگری کلیک راست کرده و گزینه New \ Shortcut را انتخاب کنید. سپس در کادر ظاهر شده عبارت taskmgr.exe را تایپ کنید.

بستن برنامه‌های بدون پاسخ

حال بر روی آیکون ظاهر شده کلیک راست کرده و به Properties بروید. در این قسمت شما می توانید برای خود یک میانبر کیبوردی ایجاد کنید.

بستن برنامه‌های بدون پاسخ

بر روی گزینه Advanced کلیک کرده و عبارت Run as administrator را برگزینید.

بستن برنامه‌های بدون پاسخ

با ایجاد این میانبر شما می توانید به راحتی پردازش ها و عملکرد کاربران خود را تحت نظر داشته باشید.

زمانی که کار با یک برنامه به پایان می رسد و آن را می بندید ممکن است این برنامه در پشت صحنه مشغول ادامه عملیات خود باشد و این امر موجب می شود تا مقدار زیادی از CPU شما را اشغال کند. در این حالت می توانید به تب process در Task manager مراجعه کنید و با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه End Process به اجرای کامل آن پایان دهید.

بستن برنامه‌های بدون پاسخ

اما گاهی اوقات کاربران در حال اجرای برنامه ای هستند که ناگهان ویندوز به شما اطلاع می دهد که برنامه ای متوقف شده است و ممکن است این برنامه برای چندمین بار دچار خطا شده باشد در این حالت شما اقدام به بستن این برنامه می کنید اما هیچ اتفاقی نمی افتد. شما سعی می کنید برای پایان دادن به اجرای برنامه از Task manager استفاده کنید اما این راه هم عملی نیست. در این حالت شما با یک برنامه دارای خطا مواجه هستید و کاری نمی تواند انجام دهید.

در این صورت شما می توانید سیستم خود را Reboot کنید اما این کار همیشه عملی نیست چرا که ممکن است در حال انجام یک کار ویژه باشید و با Reboot کردن سیستم موجب نابودی اطلاعات دیگر خود شوید.

زمانی که کار با یک برنامه به پایان می رسد و آن را می بندید ممکن است این برنامه در پشت صحنه مشغول ادامه عملیات خود باشد و این امر موجب می شود تا مقدار زیادی از CPU شما را اشغال کند

برای رفع این مشکل می توانید از نرم افزاری رایگان استفاده کنید که به طور پیش فرض یک جایگزین عالی برای Task manager است.

زمانی که شما نمی توانید یک برنامه با خطا مواجه شده را به طرق عادی آن ببندید نیاز به یک روش بهتر یا به عبارتی اسلحه بزرگتری دارید تا بتوانید به صورتی حرفه ای تر به آن ها پایان بدهید. این برنامه ها می بایست تا سطح ID فرآیند پیش بروند تا بتوانند آن را متوقف کنند. از جمله این برنامه ها می توان به Process Explorer اشاره کرد.

زمانی که این فایل را دریافت کردید آن را از حالت ZIP خارج کرده و به عنوان مدیر سیستم (Administrator) آن را اجرا کنید. سپس از طریق لیست فرآیندها برنامه متوقف شده را جستجو کنید.

بر روی برنامه مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Kill Process را انتخاب کنید و سپس OK کنید. بعد از انجام این کار شما می توانید برنامه خود را به روزرسانی کنید.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

How Do I Kill a “Not Responding”‌ Program When Task Manager Fails Me?

howtogeek

Create a Shortcut or Hotkey to Open Task Manager’s "All Users" View in Windows 7 or Vista