تبیان، دستیار زندگی
در Microsoft Windows روش های متفاوتی برای بازیابی رمز عبور فراموش شده Administrator وجود دارد. در این ادامه به یکی از مهمترین این روش ها اشاره می کنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز عبور خود را بازیابی کنید


در Microsoft Windows روش های  متفاوتی برای بازیابی رمز عبور فراموش شده  Administrator  وجود دارد. در این ادامه به یکی از مهمترین این روش ها اشاره می کنیم.

شاید برایتان پیش آمده باشد که رمز حساب کاربری Administrator  خود را فراموش کنید و یا رمز آن را تغییر دهید و آن را از یاد ببرید. در صورتی که اطلاعات مهمی در حساب کاربری خود داشته باشید، در چنین حالتی چه می کنید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

چگونه رمز عبور Administrator در ویندوز Vista و  Sevenرا بازیابی کنید!

در Microsoft Windows روش های  متفاوتی برای بازیابی رمز عبور فراموش شده Administrator وجود دارد. در این ادامه به یکی از مهمترین این روش ها اشاره می کنیم.

قبل از شروع توصیه می کنیم که برای مواقع ضروری یک Password Recovery Disk برای خود تهیه کنید. برای این منظور  پس از اینکه مجدد وارد حساب کاربری Administrator خود شدید، قبل از اینکه بصورت کامل به سیستم دسترسی پیدا کنید، میتوانید توسط خود ویندوز یک Password Recovery Disk تهیه کنید. بدین ترتیب ازاین به بعد در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کردید ، بدون هیچ دردسری و هیچ برنامه ی اضافی دیگری می توانید رمز عبور خود را  مجددا بازیابی کنید.

مزیت این روش نسبت به سایر روش های موجود این است که به برنامه ها ی جانبی نیازی ندارد

این روش برای مدیران شبکه و تمام کاربرانی که دارای اطلاعات مهمی در سیستم خود هستند، پیشنهاد می شود. مزیت این روش نسبت به سایر روش های دیگری که موجود می باشد (برای بازیابی رمز عبور) این است که به برنامه ها ی جانبی نیازی ندارد. شما با استفاده از امکانات خود ویندوز و CD/DVD نصب، می توان رمز عبور را بازیابی کنید.

Restore Point باید قبل از زمانی که قادر به دسترسی به حساب کاربری خود نیستید، در سیستم ایجاد شده باشد

شما با استفاده از امکانات خود ویندوز و CD/DVD نصب، می توانید رمز عبور را بازیابی کنید. نکته ی قابل توجه این است که برای استفاده از این روش، باید System restore سیستم خود را فعال کنید. همچنین باید یک Restore Point، تنظیم کنید. اما  Restore Point  باید قبل از زمانی که  قادر به دسترسی به حساب کاربری خود نیستید، در سیستم ایجاد شده باشد.

 در ادامه به توضیح روش می پردازیم:

1.برای شروع کار، ابتدا CD/DVD نصب ویندوز Vista یا Seven را در سیستم خود قرار دهید.

2.سپس  سیستم را Restart کنید. در هنگام Boot سیستم، زمانی که  تصویر زیر نمایش داده شد، دکمه Enter را بزنید تا وارد محیط نصب ویندوز شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید

اگر CD/DVD ویندوز ویستا یا 7 خود را ندارید، باید وارد تنظیمات پیشرفته بوت (Advanced Boot Options) شوید و سپس گزینه Repair your computer را اجرا کنید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید

3. در این مرحله، زبان سیستم، زمان و فرمت فعلی سیستم خود را انتخاب کنید و سپس دکمه Next را بزنید تا به مرحله بعدی بروید.

4.در این قسمت درصورتی که حالت نصب ویندوز بوسیله CD/DVD به منظور Boot ، انتخاب کرده باشید، گزینه Repair your computer را مشاهده خواهید کرد.

رمز عبور خود را بازیابی کنید

5. سپس سیستم عامل مورد نظر خود را که قصد تعمیر آن را دارید، از لیست انتخاب کنید. (توجه داشته باشید در این قسمت همان سیستم عاملی که رمز عبور آن را فراموش کرده اید را انتخاب کنید)

رمز عبور خود را بازیابی کنید

6.سپس در این مرحله بر روی گزینه System Restore کلیک کرده و Restore Point را انتخاب کنید. مدتی صبر کنید تا مراحل به اتمام برسد. نکته قابل توجه در این قسمت، این است که از Restore Point انتخابی خود اطمینان حاصل کنید، که تاریخ ایجاد آن قبل از زمانی باشد که شما قادر به دسترسی به حساب کاربری Administrator خود نیستید، تنظیم شده باشد. در این صورت است که می توانید  رمز خود را بازیابی کنید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید

با پشت سر گذاشتن مراحل بالا رمز عبور شما به حالت قبلی بازیابی شده است و براحتی می توانید وارد محیط کاربری خود در ویندوز شوید.

جلوگیری از ورود غیر مجاز به ویندوز XP

آیا کلمه عبور Setup کامپیوتر را فعال کرده اید ؟

این کلمه عبور به راحتی و تنها با خارج کردن باطری مادربرد ، قابل حذف است !

آیا از کلمه عبور User ، ویندوز استفاده می کنید ؟

برای ورود به ویندوز می توان به راحتی این مرحله را پشت سر گذاشت و مثلا با نام کاربری مدیر سیستم و یا ساخت یک User دیگر (توسط نرم افزارهای جانبی ) به راحتی وارد سیستم شد !

اما بدون استفاده از نرم افزار و با قراردادن یک کلمه عبور دیگر و یا با ساخت یک دیسکت ، از ورود افراد متفرقه به رایانه تان جلوگیری کنید. قبل از شروع به کار ویندوز لازم است تا کلمه عبور را وارد کنید و یا دیسکتی که قبلا ساخته بودید در فلاپی درایو قرار داشته باشد تا امکان وارد شدن به رایانه امکان پذیر گردد.

برای انجام این کار

1. ابتدا به منوی Start رفته و گزینه Run را انتخاب کنید .

2.سپس عبارت syskey را در در کادر Run تایپ کنید و Ok کلیک را فشار دهید. پنجره مشابه پنجره زیر را مشاهده خواهید کرد.

رمز عبور خود را بازیابی کنید

3.بر روی دکمه Update کلیک کنید.

پنجره ی زیر ظاهر می گردد که در رابطه با گزینه های آن توضیح می دهیم .

رمز عبور خود را بازیابی کنید

به منظور ساخت کلمه عبور برای ورود به سیستم ، بر روی گزینه اول، یعنی Password Startup کلیک کنید. سپس در کادر ظاهر شده ، در قسمت Password ، کلمه عبور مورد نظر خود را وارد کرده و در Confirm نیز مجددا کلمه عبور خود را وارد کرده و بر روی دکمه Ok کلیک کنید. در این صورت هنگام شروع ویندوز، می بایست این کلمه عبور را وارد نمایید .

در پنجره Startup Key که توضیح داده شده در صورتی که گزینه Store Startup Key on Floppy Disk را انتخاب و بر روی OK کلیک کنید، ویندوز بوسیله  Floppy Disk  اجرا می گردد (البته سیستم های جدید این گزینه مورد استفاده قرار نمی گیرد).

در این صورت ویندوز از شما می خواهد که یک Floppy Disk  در درایو قرار دهید. پس از انجام این عمل فایلی با پسوند reg در فلاپی شما (با حجمKB  1) ایجاد می شود. به این ترتیب  هنگام شروع به کار ویندوز ، باید Floppy Disk فوق را در Floppy Drive قرار دهید .

دقت داشته باشید شما می توانید از کلمه عبور معمول که بر روی User های مختلف نیز اعمال می شود نیز استفاده کنید.

** کلمه عبوری که از این روش بر روی ویندوز خود قرار می دهید  هیچ گونه راهی به غیر وارد کردن صحیح کلمه عبور ندارد و در صورتی که فردی کلمه عبور را در اختیار نداشته باشد تنها قادر است سیستم را مجددا Restart کند !

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

How can I gain access to a Windows computer? by Daniel Petri - January 19, 2009

Windows Password Recovery Tools

7 Free Windows Password Recovery Tools By Tim Fisher, About.com Guide