تبیان، دستیار زندگی
وقتی یک کاربر رایانه جدیدی می‌خرد یا سیستم عامل رایانه خود را پاک کرده و آن‌را مجددا نصب می‌کند، اولین کاری که باید انجام دهد، نصب نرم‌افزارهای کاربردی روی سیستم‌عامل رایانه برای استفاده بهینه از آن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

وقتی یک کاربر رایانه جدیدی می‌خرد یا سیستم عامل رایانه خود را پاک کرده و آن‌را مجددا نصب می‌کند، اولین کاری که باید انجام دهد، نصب نرم‌افزارهای کاربردی روی سیستم‌عامل رایانه برای استفاده بهینه از آن است.

همان‌طور که می‌دانید نرم‌افزارهای زیادی در اینترنت یافت می‌شوند که حلال بسیاری از مشکلات کاربران هستند، اما تمام این نرم‌افزارها برای همه کاربران، جزو نرم‌افزارهای ضروری و پایه به‌حساب نمی‌آیند.

پس استفاده از تمام نرم‌افزارهای موجود در اینترنت به همه کاربران توصیه نمی‌شود، اما نرم‌افزارهایی نیز وجود دارند که هر کاربری در 99 درصد موارد به آن‌ها نیاز پیدا می‌کند. در ادامه مقاله این هفته قصد داریم برخی از این نرم‌افزارها را که جزو ضروری‌ترین برنامه‌های یک سیستم‌عامل به‌شمار می‌روند، به شما معرفی کنیم.

1: مرورگر

لذت گشت‌وگذار در اینترنت با یک مرورگر خوب و سریع چندین برابر خواهد بود! پس اولین نرم‌افزاری که برای سیستم‌عامل خود نصب می‌کنید، بهتر است جایگزینی مناسب برای مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل باشد.

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Google Chrome: مرورگر گوگل کروم ابزاری قدرتمند با روش کار بسیار ساده و سرعتی فوق‌العاده است که توسط گوگل برای گشت‌و‌گذارهای سریع در اینترنت طراحی شده است.

http://www.google.com/chrome

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Firefox: فایرفاکس از دیگرمرورگرهای معروفی است که علاوه بر سرعت و امنیت مناسب، امکانات بسیار زیادی دارد. اگر قصد دارید بیش از هزاران قابلیت مختلف را یک‌جا در اختیار داشته باشید، از مرورگر فایرفاکس و افزونه‌های آن استفاده کنید.

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/ie.html

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Opera: چنانچه به‌طور حرفه‌ای با اینترنت سروکار دارید و می‌خواهید لذت گشت‌وگذار ایمن، سریع و جذاب را تجربه کنید، فقط این مرورگر را به شما پشنهاد می‌کنیم و قول می‌دهیم پس از یک هفته استفاده مکرر از این مرورگر، دیگر هیچ مرورگری نیازهای شما در وب‌گردی‌های اینترنتی را برآورده نخواهد کرد!

http://www.opera.com/browser

2: فشرده‌ساز

وقتی فایلی را از اینترنت دانلود کرده و متوجه می‌شوید که این فایل با نرم‌افزار خاصی فشرده شده و قادر به استخراج محتوای آن نیستید، به ضرورت نصب یک نرم‌افزار برای مدیریت فایل‌های فشرده پی می‌برید!

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

IZArc: نرم‌افزار IZArc بهترین و کامل‌ترین ابزار رایگان برای مدیریت انواع فایل‌های فشرده است.

http://www.izarc.org/index.html

WinRAR: از دیگر نرم‌افزارهای مشهور در زمینه مدیریت فایل‌های فشرده است که بسیاری از کاربران نیز با ویژگی‌ها و امکانات آن آشنایی دارند.

http://www.rarlab.com

7Zip: از تفاوت‌های عمده این نرم‌افزار با دیگر ابزارهای مشابه، میزان فشرده‌سازی فایل‌ها در فورمت جدید 7z است. این برنامه قادر است به‌گونه‌ای باورنکردنی، فایل‌های شما را با کمترین حجم ممکن، فشرده سازد.

http://www.7-zip.org

3: ضد ویروس

با گسترش لحظه‌به‌لحظه ویروس‌ها و فایل‌های مخرب، مجهز بودن رایانه به یک سیستم ضدویروس، ضروری است.

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Kaspersky Anti-Virus: بهترین و قدرتمندترین ویروس‌یاب سال 2010 که قادر است امنیت را به‌طور کامل در سیستم شما برقرار کند. تنها مشکل این نرم‌افزار اشغال كردن بیش از حد حافظه رم است.

http://www.kaspersky.com

BitDefender Antivirus: از دیگر نرم‌افزارهای امنیتی که در نظرسنجی‌های منتقدان برتر دنیا در رتبه نخست جای دارد، نرم‌افزار BitDefender Antivirus است. این نرم‌افزار با دارا بودن ابزارهای مختلف امنیتی و امکان برقراری امنیت همه جانبه در سیستم، هیچ افت سرعتی را به‌دنبال ندارد و با وجود آن می‌توانید با خیال راحت از رایانه خود استفاده کنید.

http://www.bitdefender.com

ESET NOD32 Antivirus: اگر به‌دنبال ابزاری قدرتمند با روش کار آسان هستید و حوصله اعمال تنظیمات پیچیده امنیتی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از این برنامه کمک بگیرید.

http://www.eset.com/home/nod32-antivirus

4: ضد جاسوس

الکترونیکی شدن حساب‌های بانکی، گسترش پرداخت‌های اینترنتی قبوض و... موجب شده تا عده‌ای افراد سودجو از ضعف‌های امنیتی کاربران سوءاستفاده کرده و اطلاعات محرمانه آن‌ها را سرقت کنند. نرم‌افزارهای مختلفی برای جلوگیری از این‌گونه فعالیت‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Wondershare Spyware Removal: نرم‌افزاری قدرتمند با کاربرد آسان برای از بین بردن انواع تروجان و فایل‌های جاسوسی از رایانه شما.

http://www.disk-utilities.com.com/spyware-removal

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Spybot S&D

: نرم‌افزار Spybot search and destroy یک برنامه رایگان و موثر برای جستجو و حذف انواع فایل‌های مخرب، تبلیغاتی و جاسوسی در رایانه شما است. این نرم‌افزار قدرت تشخیص فایل‌های آلوده‌ای را دارد که هر نرم‌افزاری قادر به انجام آن نیست!

http://www.safer-networking.org/en/download

Malwarebytes Anti-Malware: بدافزارها ازدیگر فایل‌هایی هستند که وجود آن‌ها در رایانه، موجب مشکلات بسیاری می‌شود. این نرم‌افزار قادر است از رایانه شما در برابر انواع بدافزارها محافظت کند.

http://www.malwarebytes.org/

5: پشتیبان‌گیری

از قدیم می‌گویند وقتی قدر سلامتی را می‌دانیم که بیمار شویم! ما هم می‌گوییم وقتی قدر اطلاعات خود را می‌دانید که آن‌ها را از دست بدهید! پشتیبان‌گیری از اطلاعات، یکی دیگر از اقداماتی است که به‌عنوان یک ضرورت هنگام استفاده از رایانه‌ها به‌شمار می‌رود.

MozyHome Remote Backup: تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات، روی سرورهای آنلاین سایت Mozy بهترین انتخاب برای حفاظت از اطلاعات مهم و ضروری است. استفاده از این سرویس رایگان است و می‌توانید همین امروز پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود را آغاز کنید.

http://mozy.com

6: اسناد قابل حمل

Foxit Reader: روزنامه‌های آنلاین، مقالات، کتاب‌های الکترونیک و ... همگی به فورمت PDF از اینترنت قابل دریافت است و نرم‌افزار Adobe Reader یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین ابزارها برای مشاهده این فایل فورمت است. اما ابزار دیگری نیز برای این کار وجود دارد. نرم‌افزار Foxit Reader ابزاری رایگان با عملکردی سریع‌تر و بهتر از برنامه‌های مشابه، قادر است عملیات مدیریت و مشاهده این‌گونه فایل‌ها را برای شما فراهم كند.

http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/reader3.php

7: پیام‌رسان‌ها

برقراری ارتباطات متنی، صوتی و تصویری با استفاده از اینترنت، تماس کاربران با یکدیگر را بسیار ساده کرده است. برای برقراری این‌گونه ارتباطات، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که برخی از مشهورترین آن‌ها عبارتند از:

نرم‌افزارهای ضروری برای هر رایانه

Yahoo Messenger: بیش از نیمی از کاربران سراسر دنیا، عضو این پیام‌رسان قدرتمند هستند كه قابلیت ارتباط نوشتاری، صوتی و تصویری در آن امکان‌پذیر است.

http://messenger.yahoo.com

Skype: اسکایپ نیز یکی دیگر از پیام‌رسان‌های قدرتمندی است که به دلیل کیفیت و سرعت بالا در ارتباطات صوتی و تصویری، از محبوبیت خاصی در میان کاربران برخوردار است.

http://www.skype.com/intl/en

8: ویرایش تصاویر

هنگامی‌ که عکس‌هایی توسط دوربین دیجیتال تهیه می‌شوند، برای مدیریت، ویرایش، تبدیل و ... آن‌ها نیز می‌بایست به دنبال راه حلی بود.

نرم‌افزار IrfanView ابزاری با روش کار آسان و امکانات منحصر به‌فرد برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای است که قادر است امکانات متعددی را در اختیار آنان قرار دهد. پشتیبانی از چند زبان مختلف، ابزار نقاشی، ابزار نمایش اسلاید، نوار ابزار، پوسته‌های مختلف و ... برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

http://www.irfanview.com

برگرفته از کلیک/ جام جم

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی