تبیان، دستیار زندگی
قبل از اینكه فایلهای RAW در نرم افزارهای مبدل توسط كاربر ویرایش شوند، سه پردازش زیر بر روی آنها صورت می گیرد:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با فرمت برنامه ها آشنا شوید

در مقاله پیشین گفتیم که خروجی RAW یكی از مهمترین مفاهیم عكاسی دیجیتال حرفه ای است

تنها متغیرهایی كه بر اطلاعات فایل RAW تاثیر دارند، سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو است.

picture

قبل از اینكه فایلهای RAW در نرم افزارهای مبدل توسط كاربر ویرایش شوند، سه پردازش زیر بر روی آنها صورت می گیرد:

1. ماتریكس بایر از حالت كد شده خارج می شود

2. یك منحنی تونال بر گسترش خطی تونیسیته عكس اعمال می شود

3. رنگ های ضبط شده بر اساس پروفایل درونی و یا خارجی، تفسیر می شوند.

مشخص است كه دوربینهای مختلف، در نحوه ذخیره اطلاعات تونال ، گسترش آن و نیز اطلاعات رنگ متفاوت عمل می كنند. از طرفی این تفاوت ها در شرایط مختلف مانند وضعیتهای مختلف نوری، دماهای مختلف رنگ و ... بیشتر نیز خواهد شد. نرم افزار های مبدل مخصوص هر دوربین كه توسط كارخانه سازنده عرضه می شود، با استفاده از آن سه مرحله اولیه، فایلهای RAW خود را آماده پردازشهای بیشتر توسط كاربر می كنند. به دلیل همین تفاوت ها در نوع اعمال منحنی های تونال و نیز تفسیر رنگ است كه بسیاری كاربران خروجی اولیه برخی مبدل ها را بیشتر می پسندند. مثلا دارندگان دوربین های Canon گاهی از خروجی نرم افزار DPP بیشتر از خروجی Adobe Camera RAW رضایت دارند. و یا در وادی نیكون، برخی بر سر خروجی Capture NX قسم می خورند.

بنابراین حتما متوجه شده اید كه برحسب اینكه چه نرم افزاری را برای پردازش RAW انتخاب كنید (نرم افزارهای اصلی شركت سازنده و یا نرم افزارهای دیگر مانند ACR و Capture One ....)  تفاوتهایی در خروجی فایلها وجود خواهد داشت. شاید بگویید كه انعطاف پذیری زیاد فایل RAW این امكان را می دهد كه بتوان با هر مبدلی، خروجی مورد نظر را تهیه كرد.

تنها متغیرهایی كه بر اطلاعات فایل RAW تاثیر دارند، سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو است.

در این مورد توجه شما را به موارد زیر جلب می كنم:

الف- گاهی تهیه خروجی مورد نظر با استفاده از كنترلهای مختلف مبدل RAW امكان پذیر است اما با صرف وقت فراوان.

ب - گاه اصلا امكان تهیه خروجی مانند خروجیهای نرم افزارهای اصلی شركت سازنده فراهم نمی شود. چون در مورد برخی عكسها و شرایط نور و رنگ شان، تفسیرهای خاص رنگ و اعمال منحنی تونال نرم افزار اصلی، اساسا توسط نرم افزارهای دیگر ممكن نیست. در این موارد حتما دیده اید كه هرچقدر با كنترلهای مبدل RAW بازی می كنید، بازهم نتیجه دلخواه حاصل نمی شود.

ج - در برخی موارد شاید بتوان برخی رنگها را تقریبا شبیه نرم افزارهای اصلی پردازش كرد. اما شاید تجربه كرده باشید كه در این موارد، اشكالات دیگری در سایر رنگها ایجاد می شود و یا در مورد گسترش روشنایی، مشكلات دیگری مانند آثار مصنوعی در لبه ها، ایجاد می گردد.

مساله و مشكل دیگری نیز در مبدل های RAW بخصوص مبدلهای پرطرفدار ACR و Lightroom وجود دارد. در بسیاری از موارد كاربران خواستار رنگ های خاص در شرایط نوری ویژه هستند كه چه بسا نتوان با كنترلهای رنگ موجود به آنها دست یافت. مثلا در یك پروژه عكاسی صنعتی، تمام رنگهای قرمز، ته رنگ نارنجی داشته و اشباع آنها هم كم است. در این موارد یا دسترسی به رنگ مورد نظر بدون ایجاد اشكال در سایر رنگها خیلی وقت گیر است و یا گاه غیر ممكن.

Adobe DNG Profiles and Editor

در تاریخ 8 مرداد 1387 ادوبی ACR 4.5 و Lightroom 2 را معرفی كرد. اما در بطن این معرفی، یك تغییر بزرگ هم وجود داشت كه كمتر مورد توجه قرار گرفت. آن هم Adobe DNG Profile و Editor Profile بود.

ادوبی ابتدا فرمت استاندارد DNG را آپدیت كرد و آن را به نسخه 1.2 ارتقاء داد. این ارتقاء باعث شد كه ادوبی بتواند برای مبدل RAW خود (یعنی ACR و Lightroom ) پروفایل بسازد. پروفایل یعنی چه؟ یعنی اینكه شما خواهید توانست مبدل RAW خود را مجبور كنید كه رنگها و روشنایی را طبق نظر و منظور شما پردازش نماید. مثلا اگر بخواهید پردازش رنگ قرمز در یك پروژه، و یا نحوه گسترش روشنایی را كنترل كنید، به راحتی این كار ممكن خواهد بود. توجه كنید كه این كنترل در واقع بر موتور اصلی نرم افزار مبدل خواهد بود و شما بعد از این مرحله اولیه، می توانید بقیه پردازشهای خود را طبق معمول انجام دهید.

برای این پیشرفت بزرگ دو مسیر در اختیار كاربران خواهد بود. یكی اینكه از پروفایلهای آماده ادوبی استفاده نماید. این پروفایل ها فعلا و در مرحله آزمایشی شامل چند پروفایل از دوربین های Canon و  Nikon است. مثلا شما براحتی می توانید مبدل ACR و Lightroom خود را مجبور كنید كه دقیقا شبیه دوربین  Canon و Nikon (ونیز شبیه نرم افزارهای مبدل DPP و Capture NX ) فایلهای RAW شما را پردازش كند. به عبارت دیگر اصلا مهم نیست كه چه دوربینی دارید؛ براحتی می توانید رنگهای عكسهای دوربین Nikon (مانند آنچه كه در خروجی JPEG اش دیده می شود و یا در خروجی Capture NX حاصل می شود) را بدست آورید و یا منحنی روشنایی را دقیقا مانند دوربین Canon و نرم افزار DPP اعمال نمایید. همچنین با این پروفایلها، پیش نمایش اولیه عكسهای RAW شما نیز دقیقا شبیه آنچیزی است كه با كنترلهای درونی دوربین در فایل jpeg به آن دست می یافتید و یا در پیش نمایش اولیه RAW مبدلهای كارخانه ای نمایش داده می شد.

ادامه دارد...

نوشته: فائزه سیدخاموشی