تبیان، دستیار زندگی
اپرا مینی مرورگر وب شرکت اپرا برای تلفن‌های همراه است که با فرمت جاوا بر روی بیشتر سیستم عامل‌های موبایل قابل نصب و استفاده است، این مرورگر با تکیه بر سادگی و سرعت مناسب خود، حالا در صدر نرم‌افزار دانلود شده برای سیستم‌های موبایل قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپرا مینی در صدر نرم‌افزارهای موبایل

اپرا مینی مرورگر وب شرکت اپرا برای تلفن‌های همراه است که با فرمت جاوا بر روی بیشتر سیستم عامل‌های موبایل قابل نصب و استفاده است، این مرورگر با تکیه بر سادگی و سرعت مناسب خود، حالا در صدر نرم‌افزار دانلود شده برای سیستم‌های موبایل قرار گرفته است و این در حالی است که این مرورگر قبل از این به عنوان محبوبترین مرورگر وب بر روی سیستم‌های موبایل شناخته می‌شد.

آمار ارائه شده توسط سایت GetJar که یک فروشگاه برای نرم‌افزار موبایل است حاکی از این است که کاربران سیستم‌های موبایل با دانلود ۲۵ میلیون باره نرم‌افزار اپرا مینی آن را به محبوب‌ترین نرم‌افزار موبایل تبدیل کرده‌اند. همچنین آمار ارائه شده توسط StatCounter نشان از سهم ۲۵٪ اپرا مینی در میان مرورگرهای موبایل دارد، این درحالی است که سافاری نصب شده بر روی گوشی‌های آیفون در رتبه دوم قرار گرفته است، این موضوع ناشی از این واقعیت است که اپرا مینی نرم‌افزاری مبتنی بر جاوا است و بنابراین طبق گفته GetJar کاربران این نرم‌افزار را به منظور استفاده در سیستم‌های متفاوتی از قبیل سیمبیان، جاوا، آندروید، بلک‌بری و ویندوز موبایل دانلود می‌کنند و همین موضوع باعث اختلاف اندک میان اپرا مینی و سافاری موبایل است. البته نباید از قابلیت‌های این نرم‌افزار نیز غافل شد، اپرا مینی نرم‌افزاری سبک و سریع است که سرعت مرورگر اپرا را بر روی گوشی‌های موبایل برای شما به ارمغان می‌آورد، اپرا مینی می‌تواند صفحات وب را در اندازه نمایشگر موبایل شما نمایش دهد و تصاویر را به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های شما با کیفیت کمتری دریافت کند.

اپرا مینی

همانطور که مشاهده می‌کنید اختلاف میان سافاری موبایل و اپرا مینی چندان زیاد نیست و با توجه به رشد سریع فروش آیفون شاید صدر نشینی اپرا مدت زیادی دوام نداشته باشد. نمودار بالا مروگر پیش‌فرض گوشی‌های نوکیا را در مکان سوم و آندروید را در مکان ۷ نشان می‌دهد.

حال نگاهی به این نمودار در کشور ایران می‌اندازیم جایی که مرورگر نوکیا در صدر جدول قرار دارد.

در ایران نیز اپرا مینی با ۳۳٪ در مکان دوم قرار دارد که با توجه به اطلاع کم کاربران ایرانی از این مرورگر می‌توان این آمار را به عنوان آماری برای سهم نوکیا و سونی‌اریکسون در بازار تلفن همراه در ایران دانست

در ایران نیز اپرا مینی با ۳۳٪ در مکان دوم قرار دارد که با توجه به اطلاع کم کاربران ایرانی از این مرورگر می‌توان این آمار را به عنوان آماری برای سهم نوکیا و سونی‌اریکسون در بازار تلفن همراه در ایران دانست زیرا که مرورگر پیشفرض بسیاری از گوشی‌های سونی اریکسون مرورگر اپرا است، البته اپرا نسخه‌های متفاوتی را برای مرورگرهای موبایل خود در نظر گرفته است که مهمترین آن‌ها اپرا مینی است، نسخه‌های دیگر روی گوشی‌های Touch Screen از قبیل w950 نصب شده‌اند که از سیستم‌عامل UIQ بهره می‌برند.

اپرا مینی

موزیلا نیز در این بازار به دنبال جایی برای خود مرورگر Fennec را معرفی کرده است که البته هنوز از نسخه بتا خارج نشده است، این مرورگر که برای گوشی‌های لمسی طراحی شده است هنوز مراحل آزمایشی را می‌گذارند که البته با در نظر گرفتن سهم بالای دو مرورگر اپرا مینی و همینطور مشکلات Fennec با بسیاری از سیستم‌های حاضر این موضوع که این مرورگر بتواند به رتبه‌های بالای لیست فوق راه پیدا کند اندکی بعید به نظر می‌رسد، تاخیر بیش از اندازه در ارائه این نرم‌افزار نیز یکی از دلائل ادعای فوق می‌باشد، هرچه زمان ارائه Fennec بیشتر به درازا کشیده شود احتمال موفقیت آن کمتر است، درست مشکلی که فایرفاکس با آن روبرو شده است.

برگرفته از پریانا

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی