تبیان، دستیار زندگی
اولین و آخرین نكته جالب فلو، گرافیك هنری آن است. موجود شما با حركات فوق العاده نرم و چشم نوازی در محیط بازی كه به ظاهر درون آب اقیانوس است حركت می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی Flow؛ ساده ‌‌ولی ‌‌بی‌نهایت‌‌ زیبا

كسانی كه اهل بازی‌های مستقل باشند، احتمالا بازی بسیار لذت بخش Cloud را به خاطر دارند كه دو سال پیش به صورت رایگان در سایت‌ها برای دانلود وجود داشت. در آن بازی باید با هدایت كردن ابرهای زیبا در آسمان، آنها را جمع می‌كردید. در همان زمان، سازنده بازی كه جنوا چن نام دارد، یك بازی دیگر به نامFlow را با نرم‌افزار فلش طراحی كرد كه مورد توجه بسیاری از طرفداران بازی‌های رایانه ای قرار گرفت.

بازی flow

نسخه كامل‌تری از بازی فلو حالا برای پلی‌استیشن3 و PSP  منتشر شده كه به همه علاقمندان به بازی‌های ساده توصیه می‌كنیم آن را تهیه كنند. این نسخه از بازی، در واقع پایان نامه چن در دانشگاه كالیفرنیا و رشته رسانه‌های اینتراكتیو است. فلو با همه بازی‌های دیگری كه انجام داده اید تفاوت دارد. در فلو همه چیز بسیار ساده و ابتدایی است.

شما باید یك موجود كوچك ابتدایی را هدایت كنید تا با خوردن میكروارگانیسم‌های مختلف، رشد كند و به تكامل برسد. در این نبرد برای تكامل، موجود كوچك شما با موجودات دیگری هم مواجه خواهد شد كه آنها هم در تلاش برای بقا و تكامل هستند.

روند بازی بسیار ساده است. به محض اینكه بازی را آغاز كنید، تنها چهار دستورالعمل به شما داده می‌شود: آنالوگ موجود را به اطراف حركت می‌دهد؛ فشار هر دكمه حركت او را سریع تر می‌كند؛ با فشار استارت بازی متوقف می‌شود و می‌توانید بازی را به صورت چند نفره هم انجام دهید. پس از دریافت این چهار دستور بازی آغاز می‌شود. نه هیچ منویی در آن وجود دارد و نه چیزی به نام خط جان، امتیاز، پاورآپ و ... در طول بازی می‌بینید. همه چیز بسیار ساده اما زیباست.

اولین و آخرین نكته جالب فلو، گرافیك هنری آن است. موجود شما با حركات فوق العاده نرم و چشم نوازی در محیط بازی كه به ظاهر درون آب اقیانوس است حركت می‌كند. همه میكروارگانیسم‌های دیگر هم طراحی‌های ساده و حركات زیبایی دارند. مراحل بازی در دو بعد انجام می‌شوند. با خوردن میكروارگانیسم‌های قرمز، شما به لایه تاریك‌تر و عمیق‌تری از اقیانوس می‌روید كه در آنجا موجودات بزرگ‌تر و قدرتمندتر شنا می‌كنند. با خوردن میكروارگانیسم‌های آبی، به لایه‌های روشن تر و بالاتر بر می‌گردید.

بازی flow

موجود در حال تكامل شما، با خوردن می‌تواند تغییر شكل بدهد. این تغییر شكل در قالب اضافه‌شدن طول بدن و زیاد شدن شاخك‌ها خودشان را نشان می‌دهند. حركات شاخك‌ها بسیار زیبا و هنری هستند و به نشان دادن پیچیده تر شدن موجود شما كمك زیادی می‌كنند. پس از اینكه همه موجودات مختلف در همه لایه‌ها را خوردید و به تكامل رسیدید، نوبت به هدایت یك جانور دیگر می‌رسد.

بازی دوباره شما را به سطح روشن آب برمی‌گرداند و هدایت یك موجود تازه متولد شده دیگر را به شما واگذار می‌كند. در این میان، علاوه برتغییر شكل ظاهری، خصوصیات فیزیكی و نحوه حركت موجود جدید هم تغییر می‌كند.

در نهایت با رسیدن به لایه زیرین، می‌توانید با موجود تكامل یافته قبلی‌تان مواجه شوید.

روند بازی بسیار ساده و درگیر كننده است. موسیقی آرام و ملایمی‌در همه طول بازی شما را همراهی می‌كند به طوری‌كه بعد از مدتی خودتان را جزئی از دنیای آرام و آبی فلو تصور می‌كنید. همانطور كه اشاره شد، سازنده‌ها هیچ منو یا چیزی كه حكایت از بازی بودن فلو باشد در آن تعبیه نكرده اند. حتی با فشار استارت هم بازی متوقف نمی‌شود، بلكه موجود شما به لایه بالا و امن می‌آید و تا دوباره استارت را نزنید، برای خودش می‌چرخد و شنا می‌كند.

این بازی زیبا و آرام بخش را برای كسانی كه كنسول دستی PSP دارند و علاقه دارند تجربه‌های جدید و منحصر به فردی داشته باشند توصیه می‌كنیم.

منبع: هفته نامه کلیک

مطالب مرتبط:

بازی منحصر به‌فرد پاتاپون!

یک بازی لذت‌بخش برای همه خانواده