تبیان، دستیار زندگی
Extensionها یا به قولی AddOnهایی است كه برای فایرفاكس نوشته می‌شوند و هر یك امكانات و خصوصیات جالبی را به آن اضافه می‌كنند كه شاید بعضی از آن‌ها هم هیچ ربطی به وظیفه ذاتی آن، یعنی مرور صفحات وب، نداشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاشنی‌های فایرفاكس‌

اشاره :

در حال حاضر دنیای مرورگرها بین سه نرم‌افزار Internet Explorer ،FireFox و Opera تقسیم شده است. البته هنوز IE به لطف ویندوز در مقام اول قرار دارد، ولی احتمالاً اكثر كسانی كه از آن استفاده می‌كنند، طعم خوش كار با فایرفاكس و امكانات و خصوصیاتی كه این مرورگر در اختیار می‌گذارد را نچشیده‌اند. یكی از مهم‌ترین مزیت‌های فایرفاكس كه توانسته است آن ‌را چند سر و گردن بالاتر از رقبا نگه دارد، Extensionها یا به قولی AddOnهایی است كه برای فایرفاكس نوشته می‌شوند و هر یك امكانات و خصوصیات جالبی را به آن اضافه می‌كنند كه شاید بعضی از آن‌ها هم هیچ ربطی به وظیفه ذاتی آن، یعنی مرور صفحات وب، نداشته باشند. در واقع سادگیِ ساختن اكستنشن‌ها با ابزارهایی كه موزیلا در اختیار قرار می‌دهد، باعث شده است بسیاری ذوق و سلیقه خود را خرج دهند و اكستنشن‌های بسیاری با توانایی‌ها و كاركردهای گوناگون بسازند تا در نهایت این امكان را بیابند كه فایرفاكس خود را به یك برنامه همه‌كاره و نه تنها یك مرورگر صرف تبدیل نمایند. در این مقاله تعدادی از اكستنشن‌های مهم و جالب را معرفی می‌كنیم كه البته شامل همه زمینه‌ها نمی‌شود و احتمالاً خود شما هم می‌توانید با اندكی گشت و گذار، موارد مورد نیاز خود یا اكستنشن‌های جذاب و مفید را بیابید.

قبل از معرفی، به چند نكته توجه نمایید:

1- برای پیدا كردن اكستنشن‌هایی كه در اینجا معرفی می‌شوند، می‌توانید در سایت addons.mozilla.org جست‌و‌جو كنید. روش راحت‌تر نیز این است كه نام اكستنشن به اضافه كلمه Extension و Firefox را در گوگل جست‌و‌جو نمایید تا دقیقاً محل آن اكستنشن خاص به شما نشان داده شود.

2- هنگامی كه به صفحه یك اكستنشن خاص در سایت موزیلا‌ می‌روید، دكمه سبز رنگی با كلمه Install Now روی آن می‌بینید كه با كلیك آن می‌توانید مستقیماً اكستنشن را نصب نمایید یا روی آن راست‌كلیك كنید و گزینه Save Link as را انتخاب نمایید تا فایل ابتدا روی درایو شما كپی شود و سپس آن‌را نصب نمایید. البته من معمولاً روش دوم را ترجیح می‌دهم.

3- همیشه سعی كنید اكستنشن‌هایی را نصب كنید كه از آن‌ها استفاده می‌كنید. چون نصب تعداد زیادی از آن‌ها باعث كند شدن فایرفاكس، به خصوص هنگام آغاز كار آن می‌شود.

4- اكستنشن‌هایی كه در اینجا معرفی می‌شوند، تنها مشتی از خروار هستند و شما مطمئناً قادرید نمونه‌های جالبی را پیدا كنید؛ به خصوص كه هر روز نمونه‌های جدید ساخته و آماده استفاده می‌شوند.

Adblock Plus 0.7.5.1

این افزودنی كه با شعار Ads were yesterday! روی فایرفاكس نصب می‌شود، جلوی نمایش تبلیغاتی كه در میان صفحات وب نمایش داده می‌شوند را می‌گیرد؛ هرچند در بعضی موارد هم اشتباهاتی در تشخیص تبلیغ دارد. با این حال، عملاً  كمك بسیار خوبی در جلوگیری از هدر رفتن پهنای باند می‌كند.

ChromaTabs 2.0

این افزودنی یكی از محبوب‌ترین اكستنشن‌های من است كه با رنگی كردن Tabهای فایرفاكس شما را از محیط خشك و خاكستری آن نجات می‌دهد. البته این كار را بی‌هدف انجام نمی‌دهد، بلكه تمام Tabهایی كه از یك سایت منشعب می‌شوند را با یك رنگ نمایش می‌دهد تا با نگاهی به آن‌ها بتوانید تشخیص راحت‌تری در انتخاب داشته باشید.

Download Statusbar 0.9.5

هنگامی كه با استفاده از فایرفاكس می‌خواهید فایلی را دانلود كنید، پنجره‌ای مجزا باز می‌شود كه عملیات مرتبط با دانلود در آن قسمت صورت می‌گیرد، ولی با استفاده از این برنامه فرایند دانلود فایل‌های در حال دانلود را در نواری بالای StatusBar نمایش می‌دهد و اطلاعاتی همانند حجم فایل و سرعت دانلود را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

ErrorZilla Mod 0.2

این افزودنی كار خیلی خاصی برای شما انجام نمی‌دهد و تنها هنگامی كه فایرفاكس نتواند صفحه‌ای را پیدا نماید، به جای Error معروف Server not Found یك صفحه گرافیكی را به شما نمایش می‌دهد كه امكاناتی همانند Ping ،‌Trace و Whois در آن گنجانده شده است و می‌توانید با استفاده از آن، اطلاعاتی در مورد آن صفحه خاص كسب كنید.

Extended Statusbar 1.2.6

بعد از نصب این برنامه در StatusBar فایرفاكس، اطلاعاتی همانند سرعت، مدت و حجم اطلاعات دریافت شده مربوط به هر صفحه‌نمایش داده می شود. البته اگر با اُپرا هم كار كرده باشید، این امكان را در آن‌جا هم مشاهده كرده‌اید.

Fasterfox 2.0.0

سازنده این افزودنی ادعا می‌كند با نصب آن سرعت بارگذاری صفحات شما افزایش خواهد یافت. یكی از روش‌هایی كه این افزودنی برای افزایش سرعت به كار می برد، بارگذاری لینك‌های یك صفحه به صورت نامحسوس است تا اگر روی آن‌ها كلیك كردید، صفحه حاصله با سرعت بیشتری برای شما لود شود.

FlashGot 0.5.99

این افزودنی در تركیب با نرم‌افزار FlashGet كه یك برنامه مدیریت دانلود رایگان است، به شما قدرت بی‌نظیری در دانلود لینك‌ها و برنامه‌ها می‌بخشد. كافی است روی لینك یك فایل بروید و با راست‌كلیك گزینه FlashGot Link  را انتخاب نمایید تا دانلود برنامه شروع شود.

Gmail Manager 0.5.3

اگر از Gmail استفاده می‌كنید و حساب‌های ایمیل متعددی هم دارید، با استفاده از این برنامه می‌توانید به مدیریت آن‌ها بپردازید. كافی است فهرست حساب‌های خود را به برنامه بدهید تا هر زمان كه نامه جدیدی دریافت كردید، این برنامه اخطارهای لازم را به شما بدهد.

Yahoo! Mail Notifier 0.9.9.5

این برنامه هم همان‌طور كه از نامش پیدا است، هرچند دقیقه یك بار حساب ایمیل یاهو را چك می‌نماید و در صورتی كه نامه جدیدی دریافت كرده باشید، به شما اعلام می‌كند.

Google Browser Sync 1.3

اگر از كامپیوترهای متفاوتی در محل كار و منزل استفاده می‌كنید، احتمالاً یكی از مشكلات یكسان‌سازی Bookmarkهای فایرفاكس آن‌ها است تا بتوانید لینكی را كه به فایرفاكس كامپیوتر محل كار اضافه كرده‌اید، در كامپیوتر منزل هم ببینید.

با نصب این افزودنی و داشتن یك حساب Gmail كه از آن به عنوان محل ذخیره تغییرات استفاده می‌كند، قادر خواهید بود Bookmark ،Cookie ،History و كلمه‌های عبور را در بین كامپیوترهای مختلف یكسان‌سازی نمایید كه البته همه این موارد انتخابی هستند و می‌توانید فقط Bookmark را انتخاب نمایید.

هر زمان كه شما فایرفاكس را باز كنید، این برنامه به طور خودكار كلیه تغییرات موجود در Bookmark را به كامپیوتر شما اعمال می‌كند و تغییراتی را هم كه در حین كار با فایرفاكس در آن مشاهده نماید برای استفاده سایر كامپیوترها Upload می‌كند. حتی اگر فقط از یك كامپیوتر استفاده می‌كنید با نصب این افزودنی مطمئن خواهید شد هیچ‌وقت اطلاعات Bookmark خود را از دست نخواهید داد.

Google Toolbar for Firefox

این نوارابزار بسیار مشهورتر از آن است كه بخواهیم به شما معرفی كنیم. اگر از گوگل زیاد استفاده می‌كنید، با نصب این نوارابزار امكانات بسیار زیاد و مفیدی را به دست خواهید آورد كه در وبگردی به شما بسیار كمك خواهد نمود.

IE Tab 1.3.3

این افزودنی هم برای طرفداران IE ساخته شده است تا دیگر هیچ بهانه‌ای برای استفاده از فایرفاكس نداشته باشند. احتمالاً سایت‌هایی را دیده‌اید كه به علت ضعف در طراحی فقط در صورتی كه با IE باز شوند. به درستی كار خواهند كرد. برای این‌گونه سایت‌ها، این افزودنی محیط IE را شبیه سازی می‌كند. كافی است روی Tab مربوط به آن راست‌كلیك و گزینه "Switch rendering engine" را انتخاب نمایید تا به طور مجازی وارد IE شوید.

ImgLikeOpera 0.6.15

اگر شما هم از سرعت پایین اینترنت رنج می‌كشید، این افزودنی بسیار به كار شما خواهد آمد. با نصب آن جلوی نمایش عكس‌ها گرفته می‌شود. و البته می‌توانید آن را فقط برای سایت‌های خاصی فعال نمایید تا سرعت بارگذاری صفحات شما افزایش یابد.

IranianCalendar 2.2

با نصب این اكستنشن كه توسط یكی از فایرفاكس دوستان ایرانی نوشته شده است، تاریخِ هر روز در StatusBar فایرفاكس به نمایش در می‌آید و با بردن ماوس روی آن، می‌توانید زمان را هم ببینید و با كلیك روی آن به سایت تقویم راهنمایی می‌شوید كه تقویم كامل هر سال شمسی در آن موجود است.

به طور معمول‌ افزودنی‌های فایرفاكس را از سایت http://www.mozilla.org  دریافت می‌كنید كه سایت اصلی توسعه‌دهنده فایرفاكس است. به جز این نشانی، وب‌سایت‌های دیگری نیز وجود دارند كه افزودنی‌های فایرفاكس را ارائه می‌دهند. www.mozdev.org یكی از بهترین سایت‌های ساخت وتوسعه اكستنشن برای محصولات موزیلا است. برای پیدا كردن یك اكستنشن روی این سایت، كافی است نام آن را در قسمت Search وارد كنید. اگر روی لینك Active Projects نیز كلیك كنید، فهرست تمامی پروژه‌های فعال این سایت را مشاهده خواهید كرد كه در مورد هر یك از آن‌ها یك خط توضیح داده شده است. یك روش استفاده دیگر از سایت، رفتن به قسمت Project Categories است. در این بخش نیز می‌توانید برحسب این‌كه چه ابزار یا افزودنی را می‌خواهید، بخش مربوطه را انتخاب و افزودنی خود را دریافت می‌كنید. تمامی افزودنی‌های روی این سایت، رایگان هستند.

ScrapBook 1.2.0.8

این افزودنی هم یكی از پرطرفدارترین و مفیدترین AddOnهای فایرفاكس است كه امكان ذخیره صفحات و دسترسی دوباره به آن‌ها را به راحتی به شما می‌دهد. امكاناتی مانند ذخیره تمام Tabها، به خصوص برای كسانی كه برای دریافت اطلاعات تخصصی از اینترنت استفاده می‌كنند، بسیار مفید خواهد بود. به ویژه این‌كه، صفحات ذخیره شده از طریق منوی ScrapBook قابل دستیابی هستند. لذا دیگر نیازی به گشتن در هارد‌دیسك ندارید.

Tab Mix Plus 0.3.6

با نصب این اكستنشن امكانات زیادی برای كنترل Tabهای فایرفاكس به دست خواهید آورد:امكاناتی همانند قفل كردن Tabها، محافظت از Tabها به منظور جلوگیری از بسته شدن آن‌ها، نمایش میزان لود شدن هر Tab و بسیاری از امكانات دیگر را به آسانی می‌توانید با این افزودنی به دست آورید.

تنها مشكل این اكستنشن، عدم سازگاری آن با افزودنی ChromaTab است كه قبلا‌ً معرفی شد. البته در صفحه Tab Mix Plus در سایت موزیلا می‌توانید راه حل‌هایی را  كه برای این مسئله بیان شده است بیینید كه تا حدی هم جواب می‌دهد.

Tab Scope 0.1.3

این اكستنشن هم جزو افزودنی‌های جالب و البته تا حدی هم كاربردی قرار می‌گیرد. با نصب آن، هنگامی كه ماوس را روی یك Tab می‌برید، نمایی كلی از آن Tab را به صورت یك عكس در زیر آن نمایش می‌دهد.

CLEO 3.0 & FEBE 5.0

این دو اكستنشن كه تقریباً برادر محسوب می‌شوند، برای پشتیبان‌گیری از اكستنشن‌ها و Bookmark و سایر تنظیمات فایرفاكس به كار می‌روند. بعد از نصب FEBE می‌توانید آن‌را برای پشتیبان‌گیری در زمان‌های خاص برنامه‌ریزی نمایید یا هر زمان كه خواستید از فایرفاكس خود پشتیبان بگیرید.

تمام فایل‌های پشتیبان در یك شاخه خاص ریخته می‌شوند تا بعداً بتوانید آن‌ها را به آسانی برگردانید. در كنار آن CLEO هم قادر است اكستنشن را با هم در قابل یك فایل با همان فرمت xpi تركیب نماید كه با اجرای آن تمام اكستنشن‌های داخل آن به طور همزمان نصب خواهند شد.

منبع: نشریه عصر شبکه

مطالب مرتبط:

می‌نی‌مو؛ مرورگر محبوب همراه

فایرفاکس چرا «فایرفاکس» شد؟!

نگارش آلفا از فایرفاکس3

دانلود رایگان اینترنت اكسپلورر7

معرفی کلید های میانبر اینترنت اکسپلورر

30 نقص فاش نشده در مرورگر فایرفاكس