تبیان، دستیار زندگی
فرمان Match Color یكی از ویژگی‌های جــــدیـد در Photoshop CS است كه به شما امكان اعمال مشخصه رنگ از یك تصویر یا لایه منبع را به لایه یا فایل دیگر می‌دهد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه استفاده از فرمان Match Color

فرمان Match Color یكی از ویژگی‌های جــــدیـد در Photoshop CS است كه به شما امكان اعمال مشخصه رنگ از یك تصویر یا لایه منبع را به لایه یا فایل دیگر می‌دهد.

باز كردن پالت Match Color

نحوه استفاده از فرمان Match Color

در حالیكه دو تصویر منبع و مقصد خود را باز كرده‌اید، گزینه Image\Adjustments\Match Color را انتخاب كنید. كادر محاوره‌ای Match Color باز می‌شود.

تعیین فایل یا لایه منبع

نحوه استفاده از فرمان Match Color

فایل یا لایه منبع در واقع محل مبنایی هستند كه از طریق آن رنگ مورد نظر برای تصویر مقصد تعیین می‌شود. از منوی كشویی Source در قسمت Image Statistics فایل منبع را انتخاب كنید. برای انتخاب یك لایه از تصویر مقصد به عنوان یك منبع، لایه مورد نظر را از منوی كشویی Layer انتخاب كنید. اگر گزینه Preview انتخاب شده باشد، رنگ منبع به تصویر اعمال می‌شود.

تعیین میزان روشنایی

نحوه استفاده از فرمان Match Color

برای تنظیم روشنایی، نوار لغزنده Luminance را جابجا كرده تا تصویر مقصد به شكل مناسب تغییر یابد.

تغییر شدت رنگ

نحوه استفاده از فرمان Match Color

برای تنظیم میزان اشباع رنگ تصویر مقصد، نوار لغزندهColor Intensity را جابجا كنید.

محو كردن افكت

نحوه استفاده از فرمان Match Color

برای كاهش یكجای افكت در تصویر یا لایه مقصد، نوار لغزنده Fade را افزایش دهید. برای بی‌اثر كردن هر تبدیل رنگ در تصویر، گزینه Neturalize را انتخاب كنید. این گزینه برای مواردی كه تغییرات رنگ ناچیزی به تصویر اعمال خواهد شد، مناسب است. در مواردی كه تصویر منبع رنگ یا نور بیشتری دارد این گزینه خوب كار نمی‌كند.

اعمال افكت

نحوه استفاده از فرمان Match Color

برای بسته شدن كادر محاوره‌ای Match Color و اعمال افكت نهایی به تصویر، گزینه OK را كلیك كنید.

* توجه *

استفاده از انتخابگرها برای محاسبه نتایج

انتخابگرها روش مؤثری برای تغییر رنگ‌مایه تعیین شده در محاسبات Match Color هستند. در تصویر منبع محدوده رنگ‌بندی مشخص را انتخاب كنید. در این حالت، گزینه Use Selection In Source to Calculate colors را در قسمت Image Statistics انتخاب كنید. اطلاعات رنگ‌بندی فایل تصویر منبع، در محدوده رنگ تصویر مقصد اعمال می‌شود. برای محدود كردن ناحیه رنگ‌بندی تصویر مقصد، قبل از اجرای فرمان Match Color قسمت مورد نظرتان را در تصویر مقصد انتخاب كنید. در این وضعیت، افكت تنها به قسمت انتخابی اعمال می‌شود. در صورتی كه تصمیم بگیرید این تغییرات به تمام تصویر اعمال شود، گزینه Ignore Selection When Applying Adjustment را كه در بالای گزینه Match Color قرار دارد، فعال كنید.