تبیان، دستیار زندگی
قسمت كردن و تكه كردن یك تصویر برای وب عبارت از تقسیم یك تصویر بزرگ به چند تصویر كوچك است كه در هنگام بارگذاری صفحه در داخل یك مرورگر در كنار هم قرار می‌‌گیرند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

قسمت كردن و تكه كردن یك تصویر برای وب عبارت از تقسیم یك تصویر بزرگ به چند تصویر كوچك است كه در هنگام بارگذاری صفحه در داخل یك مرورگر در كنار هم قرار می‌‌گیرند. علت انجام این كار آنست كه در اینترنت بارگذاری تصاویر كوچك سریعتر از بارگذاری تصاویر بزرگ صورت می‌گیرد. در صورتی كه بخواهید بخشی از تصویر بعنوان یك شكل دو حالته حساس به ماوس یا یك انیمیشن عمل كند، استفاده از این ویژگی ضروری است. Image Ready به شما امكان می‌دهد تا یك فایل گرافیكی را با شبكه‌ای از خطوط افقی و عمودی به چندین تكه تقسیم كنید و سپس هر تكه را به صورت یك فایل جداگانه‌ ذخیره نمائید.

باز كردن فایل در Image Ready

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

برای باز كردن فایل مورد نظر در برنامه Image Ready گزینه File\Open را انتخاب كنید.

فعال كردن خط كش‌ها

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

اگر خط كش‌ها از قبل قابل مشاهده نیستند، گزینه View\Rulers را انتخاب كنید. تا خط كش‌ها در اطراف چپ و بالای پنجره تصویر مشاهده شوند.

كشیدن خطوط راهنما

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

نمایشگر ماوس را بر روی یكی از خط كش‌ها قرار دهید و دكمه ماوس را پائین نگه دارید تا اینكه شكل آن به صورت دو خط موازی تغییر یابد. سپس ماوس را به روی تصویر بكشید تا یك خط راهنمای افقی یا عمودی در تصویر قرار گیرد. خطوط راهنما را متناسب با تكه‌های مورد نظرتان كه قصد ایجاد آنها را دارید در تصویر قرار دهید.

تكه كردن تصویر مطابق خطوط راهنما

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

برای تكه كردن تصاویر بر اساس خطوط راهنمای جاری، گزینة Slices\Create Slices from Guides را انتخاب كنید. تكه‌های قرار گرفته در محیط تصویر بصورت بخش‌های مستطیلی با یك رنگ مشخص دیده می‌شوند. تكه انتخاب شده جاری به رنگ زرد می‌باشد.

بهینه سازی تكه‌های تصویر

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

از جعبه ابزار گزینه Slice Select را انتخاب كرده و روی اولین تكة ایجاد شده در تصویر كلیك كنید تا انتخاب شود. سپس پالت Optimize را باز كنید (گزینه Window\Optimize را انتخاب كنید) و بهینه سازی مورد نظرتان را برای آن بخش انجام دهید. این مرحله را می‌توانید برای هر تكه‌ای در محیط تصویر تكرار كنید.

ذخیره فایل‌ها

نحوه چند قسمت كردن تصاویر برای وب

گزینه File\Save Optimzed را برای باز كردن كادر محاوره‌ای Save Optimized انتخاب كنید. در صورتی كه می‌خواهید Image Ready یك فایل HTML برای جدول ضمیمه شده به تصویر ایجاد كند، گزینه HTML and Images را از منوی كشویی Save as type انتخاب نمائید. در صورتی كه تعداد زیادی از تكه‌ها را ذخیره می‌كنید بهتر است با كلیك كردن دكمه New Folder پوشه جدیدی ایجاد كرده و تمام تكه‌ تصویرها را در آن ذخیره و نگهداری كنید. برای ذخیرة تكه‌های بهینه‌سازی شده، دكمة Save را كلیك نمائید. چندین فایل ایجاد می‌شوند و هر فایل شامل یك تكه از تصویر است. نام فایل‌ها برگرفته از نام فایل اصلی به همراه شماره تكه مربوطه است كه به آن ضمیمه شده است.

* توجه *

جابجایی خطوط راهنما

اگر بخواهید بعد از قرار دادن خطوط راهنما در صفحه آنها را تغییر موقعیت دهید، در ابزار Move جعبه ابزار كلیك كرده و نمایشگر ماوس را روی خط راهنمای مورد نظرتان قرار دهید و سپس آن را به محل مورد نظر بكشید.

تعیین تنظیمات تكه تصویرها

برای تعیین دقیق نحوة ایجاد و نامگذاری تكه‌های تصویر، گزینة File\Output Settings\Slices را انتخاب نمائید. بعلاوه می‌توانید برای تعیین رنگ و شفافیت تكه‌ها در هنگام نمایش آنها، گزینة Edit\Preferences\Slices را انتخاب كنید.