تبیان، دستیار زندگی
Quick Mask یك شیوه درونی انتخاب محیط‌های پیچیده تصویری با استفاده از ابزار Paint فتوشاپ است. محیط مورد نظر در این شیوه بوسیله یك پوشش رنگ‌آمیزی می‌شود و سپس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه استفاده از Quick Mask

Quick Mask یك شیوه درونی انتخاب محیط‌های پیچیده تصویری با استفاده از ابزار Paint فتوشاپ است. محیط مورد نظر در این شیوه بوسیله یك پوشش رنگ‌آمیزی می‌شود و سپس می‌توانید برای حذف كردن یا اضافه كرن بخشی به قسمت انتخاب شده بر روی پوشش نقاشی كنید تا محیط دقیقی انتخاب شود. بعد از تعریف محیط و برای انتخاب آن از Quick Mask خارج می‌شوید. وقتی از Quick Mask به همراه ابزار رنگ آمیزی دیگری همانند Brushاستفاده می‌كنید، می‌توانید با استفاده از تصویر واقعی بعنوان یك راهنما، یك پوشش یا انتخاب را بی‌كم و كاست رنگ‌آمیزی كنید. در حقیقت نیازی به نگرانی درباره باقی ماندن خطوط نیست، زیرا می‌توانید با سوئیچ كردن رنگی كه با آن رنگ‌آمیزی كرده‌اید محیط غیر رنگ‌آمیزی شده را انتخاب كنید.

باز كردن فایل

نحوه استفاده از Quick Mask

با انتخاب گزینه File\Open ، فایل مورد نظرتان را باز كنید.

انتخاب اولیه

نحوه استفاده از Quick Mask

هر چند می‌توانید با استفاده از Quick Mask شروع به انتخاب كنید اما روش آسان‌تری برای یك انتخاب اولیه است و فقط كافی است ارتباطی بین پوشش و مابقی تصویر برقرار كنید..با استفاده از هر یك از ابزار انتخابی در فتوشاپ محیط عمومی كه می‌خواهید تعریف شود را انتخاب كنید. در این جا ما از ابزار Magic Wand برای انتخاب یك بخش از تصویر استفاده می‌كنیم.

تعیین گزینه‌های Quick Mask Options

نحوه استفاده از Quick Mask

دكمه Quick Mask را كه در جعبه ابزار قرار دارد دو بار كلیك كرده تا كادر محاوره‌ای Quick Mask Options باز شود. برای تعیین اینكه آیا پوشش، زمینه را نشان ‌دهد یا قسمت انتخابی را، یكی از گزینه‌های Masked Area یا Selected Area را انتخاب نمائید. رنگ پیش فرض پوشش قرمز است؛ اما می‌توانید نمونه رنگ را كلیك كرده و رنگ دیگری را انتخاب كنید. ناحیه‌ای كه در مرحله دوم انتخاب نمائید، تحت تأثیر تغییرات اعمال شده قرار می‌گیرد. پس از آنكه به نتیجه دلخواه رسیدید، دكمة OK را كلیك كنید.

ترسیم یا رنگ آمیزی انتخاب

نحوه استفاده از Quick Mask

از ابزار رنگ آمیزی برای تنظیم كردن پوشش استفاده كنید (به بخش 7 مراجعه كنید). می‌توانید از قلم‌های كوچكتر یا بزرگتر استفاده كنید یا تصویر را بزرگ كنید. همچنین همانطور كه در مرحله بعد مشاهده خواهید كرد، می‌توانید به آسانی هر قسمتی كه به اشتباه

رنگ آمیزی شده را پاك كنید.

حذف قسمت‌های نامربوط

نحوه استفاده از Quick Mask

در صورت لزوم می‌توانید از ابزار Erase برای كاهش میزان و محدودة انتخاب شده استفاده كنید. در صورتی كه با استفاده از این ابزار به جای حذف كردن، پوشش توسعه یافت، گزینه Edit\Undo را انتخاب كرده و سپس رنگ پیش زمینه را به سفید تغییر دهید.

خارج شدن از Quick Mask

نحوه استفاده از Quick Mask

برای خارج شدن از Quick Mask و تبدیل پوشش بصورت یك ناحیه انتخابی، دكمه Standard Mode را از نوار ابزار انتخاب كنید. البته می‌توانید با فشردن كلید Q بین حالت استاندارد و Quick Mask جابجا شوید تا مطمئن شوید كه انتخاب انجام شده روی تصویر درست انجام شده است یا خیر.

 *توجه *

بكارگیری فیلتر برای افكت‌های گرافیكی

در حالیكه حالت Quick Mask هنوز فعال است می‌توانید از هر فیلتر فتوشاپ برای اعمال بافتی منحصربفرد به پوشش استفاده كنید. هنگامیكه به حالت استاندارد سوئیچ می‌كنید بافت در ناحیه انتخاب شده به تصویر اعمال می‌شود.

استفاده از ابزار Type برای انتخاب‌های متنی

در حالیكه حالت Quick Mask فعال است می‌توانید از ابزار Type Mask برای ایجاد انتخاب‌های متنی استفاده كنید.