تبیان، دستیار زندگی
بعد از تایپ كردن متن، می‌توانید كارهای زیادی با آن انجام دهید مانند فرمت بندی یا انتقال و كپی كردن آن. البته، قبل از اینكه بتوانید این كارها را انجام دهید، ابتدا باید یاد بگیرید كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه متن را انتخاب كنیم

بعد از تایپ كردن متن، می‌توانید كارهای زیادی با آن انجام دهید مانند فرمت بندی یا انتقال و كپی كردن آن. البته، قبل از اینكه بتوانید این كارها را انجام دهید، ابتدا باید یاد بگیرید كه چگونه متن را انتخاب كنید. انتخاب كردن متن به این معنی است كه آن قسمت از متن را كه می‌خواهید تغییر دهید یا فرمان‌هایی را روی آن اجرا كنید را Highlight كنید. متن انتخاب شده (یك كاراكتر، كلمه، پاراگراف یا كل یك سند) همیشه با یك نوار سیاه رنگ مشخص می‌شود.

انتخاب متن با استفاده از ماوس

برای انتخاب یك كاراكتر، كلمه یا عبارت، در ابتدای آن كلیك كنید، دكمه سمت چپ ماوس را نگه دارید و تا انتهای متن انتخابی بكشید. وقتی دكمه ماوس را رها می‌كنید، متن انتخاب می‌شود.


انتخاب متن با استفاده از صفحه كلید

برای انتخاب متن با استفاده از صفحه كلید، دكمه‌های جهتی را برای انتقال مكان نما به ابتدای كلمه یا عبارتی كه می‌خواهید انتخاب كنید، فشار دهید. كلید S h ift را نگه دارید و كلیدهای جهتی مورد نظر را فشار دهید تا متن مورد نظر انتخاب شود. برای مثال، برای انتخاب یك كلمه، مكان نما را به ابتدای كلمه انتقال دهید، كلید Shift را نگه دارید و كلید جهتی سمت راست را آنقدر فشار دهید تا متن انتخاب شود.

استفاده از میان برهای ماوس

برای انتخاب یك كلمه، روی آن دابل كلیك كنید. برای انتخاب یك پاراگراف، روی آن، سه بار پشت سر هم كلیك كنید.

در حاشیه سمت راست كلیك كنید

برای انتخاب یك خط از متن می‌توانید در حاشیه سمت راست كلیك كنید. اشاره گر ماوس را در سمت راست خطی كه می‌خواهید انتخاب كنید قرار دهید تا به شكل یك فلش در جهت شمال غرب در آید. یك بار كلیك كنید تا این خط انتخاب شود.

انتخاب كردن یك پاراگراف

از حاشیه سمت راست برای انتخاب یك پاراگراف نیز می‌توانید استفاده كنید: فقط كافی است كه كنار پاراگرافی كه می‌خواهید انتخاب كنید دابل كلیك كنید.

انتخاب كردن كل سند

از حاشیه سمت راست برای انتخاب سند هم می‌توان استفاده كرد: سه بار پشت سر هم در حاشیه سمت راست كلیك كنید تا كل سند انتخاب شود.

*توجه*

خارج كردن متن از حالت انتخاب

برای خارج كردن متن از حالت انتخاب، روی یك نقطه، خارج از متن كلیك كنید یا یكی از كلیدهای جهتی را فشار دهید.


ویرایش كردن متن انتخاب شده

براحتی می توانید متن انتخاب شده را با متن جدید جایگزینی كنید. فقط كافی است كه تایپ كنید. متن انتخاب شده حذف می شود و با متن جدیدی كه تایپ می كنید جایگزین می‌شود. برای حذف متن انتخاب شده بدون تایپ كردن متن جدید، كلید Delete را بزنید.


میان‌برهای صفحه كلیدی

برای انتخاب كلمه به كلمه با استفاده از صفحه كلید، كلید جهتی راست C trl + Shift + یا كلید جهتی چپ Ctrl + Shift + رابفشارید. برای انتخاب پاراگراف به پاراگراف متن، كلیدهای كلید جهتی بالا Ctrl + Shift +یا كلید جهتی پایین Ctrl + Shift + را بفشارید. برای انتخاب كل متن از نقطه درج به بعد، كلیدهای Ctrl + Shift + End رابفشارید. و برای انتخاب كل متن به طرف بالای نقطه درج، Ctrl + Shift +Home را بفشارید. برای انتخاب كل متن، Ctrl + A را بفشارید.