تبیان، دستیار زندگی
Internet Explorer یا IE ، مرورگر وبی است كه برای مشاهده صفحات وب در اینترنت بكار می‌رود. نه تنها می‌توانید محتویات وب را مشاهده كنید بلكه می‌توانید اطلاعات را جستجو كنید،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردش در وب با استفاده از Internet Explorer

Internet Explorer یا IE ، مرورگر وبی است كه برای مشاهده صفحات وب در اینترنت بكار می‌رود. نه تنها می‌توانید محتویات وب را مشاهده كنید بلكه می‌توانید اطلاعات را جستجو كنید، فایل download كنید، كلیپ‌های صوتی تصویری مشاهده كنید و غیره. این كتاب نمی‌تواند تمام امكانات IE را پوشش دهد ولی اصول اساسی استفاده از این مرورگر را یاد خواهید گرفت. قبل از استفاده از IE باید به اینترنت، Log on كنید. در برخی موارد، ممكن است اتصال شما دائمی باشد مانند اتصال T1 ، DSC یا مودم. اگر برای اتصال از مودم استفاده می‌كنید روی آیكون اتصال روی دسك تاپ دابل كلیك كنید.

مشاهده صفحه اصلی (Home Page)

گردش در وب با استفاده از internet explorer

وقتی كه IE را باز می‌كنید پنجره این مرورگر، صفحه شروع پیش فرض (صفحه‌ای كه مرورگر طوری تنظیم شده است تا هر وقت كه باز می‌شود نشان دهد) نمایش داده می‌شود. دو نوار ابزار منحصر به فرد وجود دارد: نوار ابزار Address برای وارد كردن آدرس صفحات وب و نوار ابزار Links كه به شما امكان می‌دهد تا با یك كلیك، سریعاً به صفحات وب معروف دستیابی پیدا كنید.

مشاهده یك صفحه وب

گردش در وب با استفاده از internet explorer

هر صفحه در وب، یك آدرس خاص بنام (Uniform resource LocatorURL) دارد. با تایپ كردن URL یك صفحه در كادر Adderss می‌توانید آن صفحه را مشاهده كنید. برای مثال، در كادر متنی Address كلیك كنید، تایپ كنید www.mcp.com/sams و Enter را بزنید. لازم نیست كه پیشوند//:http را تایپ كنید زیرا IE آن را درج می‌كند.

خواندن صفحه

گردش در وب با استفاده از internet explorer

IE صفحه وب مربوط به URL ی كه وارد كردید را نمایش می‌دهد. زمانی كه طول می‌كشد تا یك صفحه نمایش داده شود بسته به سرعت مودم، شلوغی ترافیك اینترنت یا تعداد تصاویر گرافیكی در صفحه فرق می‌كند. وقتی كه صفحه ظاهر می‌شود، می‌توانید اطلاعات آن را بخوانید. بسته به اندازه صفحه، می‌توانید از اسكرول بار برای مشاهده قسمت‌های مختلف صفحه استفاده كنید.

دنبال كردن یك لینك

گردش در وب با استفاده از internet explorer

برای مشاهده صفحات وب مرتبط، یك لینك را دنبال كنید. لینك‌ها كلماتی هستند كه زیرشان خط كشیده شده است ولی با این حال گاهی تصاویر گرافیكی، دكمه یا آیكون هم بصورت لینك در می‌آیند. وقتی كه اشاره‌گر ماوس را روی یك لینك می‌برید، به شكل دست در می‌آید، روی یك لینك كلیك كنید تا صفحه وب مربوطه را باز كنید.

از دكمه‌های حركت در صفحه استفاده كنید

گردش در وب با استفاده از internet explorer

بعد از مشاهده چند صفحه، ممكن است بخواهید به صفحه قبل برگردید. برای برگشتن به صفحه قبل، روی دكمه Back در نوار ابزار IE كلیك كنید. برای رفتن به صفحه بعد روی دكمه Forward كلیك كنید.

استفاده از دكمه Stop

گردش در وب با استفاده از internet explorer

اگر مدت زیادی طول بكشد تا یك صفحه نمایش داده شود، با كلیك كردن روی دكمه Stop می‌‌توانید این كار را لغو كنید.

استفاده از دكمه Refresh

گردش در وب با استفاده از internet explorer

اگر به هر دلیلی، یك صفحه بخوبی نمایش داده نشود مثلاً مقداری متن یا تصویر به خوبی بار نشده باشد، روی دكمه Refresh كلیك كنید تا این صفحه را دوباره باز كنید. IE وضعیت روند بارگذاری را روی نوار وضعیت نشان می‌دهد.

برگشت به صفحه اصلی

گردش در وب با استفاده از internet explorer

برای برگشتن به صفحه شروع (صفحه‌ای كه هر وقت IE باز می‌شود بصورت خودكار باز می‌شود)، روی دكمه Home كلیك كنید.

لینك مورد علاقه (Favorite)

گردش در وب با استفاده از internet explorer

به جای تایپ كردن آدرس هر صفحه‌ای كه می‌خواهید مشاهده كنید، آدرس‌های مورد علاقه خود را در لیست Favorites ذخیره كنید. وقتی كه صفحه وبی پیدا كردید كه می‌خواهید آدرس آن را ذخیره كنید، از منوی Favorites، گزینه Add to Favorites را انتخاب كنید تا كادر محاوره‌ای Add Favorite باز شود.

صفحه را نامگذاری كنید

گردش در وب با استفاده از internet explorer

اگر چه یك اسم پیش فرض در فیلد Name ظاهر می‌شود، اغلب آنقدر طولانی است كه نمی‌توانید آن را به خاطر بسپارید. در كادر متنی Name كلیك كنید و یك اسم بهتر وارد كنید یك پوشه برای ذخیره كردن این آدرس انتخاب كنید و بعد روی Ok كلیك كنید.

نمایش لیست Favorites

گردش در وب با استفاده از internet explorer

برای استفاده از آدرسی كه بعنوان آدرس دلخواه ذخیره كرده‌اید، روی دكمه Favorites در نوار ابزار كلیك كنید تا لیست Favorites باز شود. كادر Favorites در سمت چپ صفحه IE باز می‌شود.

یكی از آدرس‌های مورد علاقه را انتخاب كنید

گردش در وب با استفاده از internet explorer

برای مشاهده صفحه مورد علاقه‌ای كه آدرس آن را ذخیره كرده‌اید، روی اسم آن در كادر Favorites كلیك كنید. اگر آدرس‌های دلخواه را در پوشه دیگر قرار داده‌اید، روی آن پوشه دابل كلیك كنید تا باز شود و اسم آن صفحه را انتخاب كنید.

ذخیره كردن در نوار Links

گردش در وب با استفاده از internet explorer

نوار Links، دكمه‌هایی دارد كه صفحات وب مورد علاقه شما را نشان می‌دهند. برخی از دكمه‌های اولیه روی این نوار، مورد علاقه شما نمی‌باشند. برای حذف یك دكمه از این نوار، روی آن كلیك راست كنید و Delete را انتخاب كنید. برای اضافه كردن یك دكمه برای صفحه مورد علاقه شما به نوار Links، آن صفحه را باز كنید و آیكون آدرس آن را به روی نوار links بكشید.

استفاده از نوار Links

گردش در وب با استفاده از internet explorer

برای مشاهده یكی از صفحات مربوط به یك دكمه در نوار Links، روی آن دكمه كلیك كنید، اگر نوار Links، دكمه‌های زیادی داشته باشد كه در صفحه جا نگیرند، روی فلش دوتایی سمت راست (كه در انتهای سمت راست نوار Links قرار دارد) كلیك كنید تا این لیست را باز كنید و بعد صفحه مورد نظر را انتخاب كنید.

 *توجه *

تعریف كردن صفحه شروع جدید

وقتی كه IE را نصب می‌كنید، از صفحه وب MSN بعنوان صفحه پیش فرض استفاده می‌كند. برای تغییر دادن صفحه شروع، به صفحه مورد نظر بروید، بعد از منوی Tools، گزینه Internet Options را انتخاب كنید. در برگه General ، روی Current Use كلیك كنید و روی OK كلیك كنید.

سازماندهی آدرس‌های مورد علاقه

IE صفحاتی كه بصورت صفحات مورد علاقه مشخص كردید را در پوشه ذخیره می‌كند. برای ایجاد پوشه‌های جدید، روی دكمه New Folder در كادر محاوره‌ای Add Favorites در مرحله 10 كلیك كنید. این پوشه را نامگذاری كنید، پوشه پدر آن را انتخاب كنید و روی Ok كلیك كنید. اگر می‌خواهید صفحه وب را در پوشه جدید ذخیره كنید حتماً آن را انتخاب كنید. برای سازماندهی آدرس‌های مورد علاقه موجود، كادر Favorites را باز كنید و آدرس‌ها را به پوشه‌های مورد نظر بكشید. برای حذف یك آدرس مورد علاقه قبلی، روی آن كلیك راست كنید و Delete را انتخاب كنید.