تبیان، دستیار زندگی
شرکت مایکروسافت (Microsoft Corporation) بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا دارای فروشی بیش از ده‌ها میلیارد دلار و حدود ۶۰٬۰۰۰ کارمند در بیش از ۹۰ کشور است. پایگاه اصلی مایکروسافت در ردموند در ایالت واشنگتن آمریکا واقع شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرکت بزرگ نرم افزاری مایکروسافت

قسمت اول

نمایی از شرکت مایکروسافت

شرکت مایکروسافت (Microsoft Corporation) بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا دارای فروشی بیش از دهها میلیارد دلار و حدود ۶۰٬۰۰۰ کارمند در بیش از ۹۰ کشور است. پایگاه اصلی مایکروسافت در ردموند در ایالت واشنگتن آمریکا واقع شده است. مایکروسافت در زمینهٔ تولید، صدور مجوز، و ارائهٔ خدمات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. معروفترین محصولات این شرکت سیستم عامل ویندوز و مایکروسافت آفیس هستند که هر دو به موفقیت گسترده‌ای در میان کاربران رایانه دست یافتند. از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به کنسول‌های بازی XBOX ۳۶۰وXbox اشاره کرد.

● مقدمه

این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پل آلن در شهر ردموند ایالت واشنگتن آمریکا تأسیس شد. مایکروسافت از تمام وجوه اعم از نرم افزارها، مدارک و ساپورت‌ها و کالاها برای تمام فعالیت‌های کامپیوتری پیشرفت کرد.

● تاریخچه

پل آلن؛همکلاسی بیل گیتس در راه برای ملاقات او بود که آن وقت به مجله‌ای برخورد که حاوی اطلاعاتی در مورد Altair ۸۸۰۰ بود. Altair 8800 اولین(microcomputer) کوچک‌رایانه بود که وارد عرصه رقابت کامپیوتری شد. چند روز بعد گیتس با شرکت سازنده کامپیوتر Altair 8080 تماس گرفت و گفت که اخیراً یک روایت (نسخه) از برنامه مترجم BASIC را نوشته است و می‌تواند آن را روی کامپیوتر آن شرکت اجرا کند؛ اما او دروغ گفته بود. آنها حتی یک خط از برنامه را ننوشته بودند. در واقع گیتس و آلن حتی یک بار هم کامپیوتر Altair 8080 را به چشم ندیده بودند. البته شرکت MITS بدون بررسی دقیق این موضوع پذیرفت که برنامه‌شان را امتحان کند. آنها باید ادعایشان را ثابت می‌کردند. پس دست به کار شدند و در حالی که گیتس شبانه روز مشغول کدنویسی بود (مانند رانندگی با چشم بسته)، آلن نیز در پی راهی می‌گشت که Altair را روی دستگاه PDP _10 شبیه سازی کند. پس از حدود 8 هفته، آلن برنامه را برداشت و به شرکت MITS بُرد. لحظات حساسی بود و اگر حتی یک اشکال کوچک در اجرای برنامه دیده می‌شد، کل آینده این دو ممکن بود به شکل‌گیری رقم بخورد. اما این چنین نشد و برنامه کاملاً درست کار کرد. قرارداد بسته شد و حقوق BASIC به MITS منتقل شد.

● کار آغاز می‌شود

گیتس که حالا شکل‌گیری سریع بازار نرم‌افزار را به چشم می‌دید و از آینده‌نگری قابل توجهی نیز برخوردار بود، علیرغم مخالفت و هشدارهای والدین و بسیاری از دوستانش، از دانشگاه هاروارد انصراف داد (کاری که در آمریکا از هر 1 میلیون نفر، فقط یک نفر جرات انجام آن را دارد)، و بدین ترتیب مایکروسافت متولد شد.

نمایی از شرکت مایکروسافت

● تاریخچه شرکت

در ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پل آلن در Albuquerque در نیو مکزیکو  ایجاد شد، که فعالیت آنان برای گسترش و فروش basic Interpreters برای Altair ۸۸۰۰ بود. واژه"Micro-soft" (کوتاه شده کلمات Microcomputer software مایكروسافت (بدون خط فاصله بین دو جزء مایكرو و سافت) را اولین بار بیل گیتس در نامه‌ای كه نوامبر ۱۹۷۵ به پل آلن نوشت، به كار برد.

● اولین دفتر بین المللی مایکروسافت

در سال ۱۹۷۸ مایكروسافت اولین دفتر بین المللی‌اش را در ژاپن راه انداخت و یك سال بعد هم دفترش را از نیومكزیكو به واشنگتن برد. استیو بالمر، همان موقع به مایكروسافت پیوست و جالب این كه با ریاست گیتس جوان بر هیأت رئیسه هم موافقت كرد.

● اولین سیستم عامل مایکروسافت

مایكروسافت اولین سیستم عامل خود را در۱۹۸۰ به بازار عرضه كرد. این سیستم عامل، ورژن متفاوتی از یونیكس بود كه شركت با كسب اجازه از ایتیاندتی (AT&T) با عنوان زی‌نیكس به بازار فرستاد. زی‌نیكس خیلی فراگیر نبود و در ابتدا فقط توسط نرم افزارسازها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما نكته قابل توجه این است كه این ورژن یونیكس، تبدیل به نخستین ورژن مایكروسافت ورد(Microsoft Word) شد. مایكروسافت ورد (كه آن موقع اسمش مولتی تول ورد بود) به خاطر قابلیت نمایش متن‌های بولد شده(Bold) در كنار سایر توانایی‌هایش خیلی زود معروف شد. كپی‌های مجانی مایكروسافت ورد به همراه شمارهٔ نوامبر ۸۳ مجله پی سی ورلد بین مردم توزیع شد. كاری كه برای اولین بار اتفاق می‌افتاد. اما موفقیت اصلی مایكروسافت، با سیستم عامل داس اتفاق افتاد؛ آن هم فقط یك سال بعد از عرضه مولتی تول ورد به بازار و بعد از این كه مذاكرات مایكروسافت با دیجیتال ریسرچ به نتیجه ای نرسید. IBM قراردادی با مایكروسافت بست تا ورژن جدیدی از سیستم عامل سی‌پی‌ام را تهیه كند. مایكروسافت برای این كار۵۰هزار دلار به تیم پترسن داد و سیستم عامل سریع و كثیف( QDOS (Quick & Dirty را خرید و با نام پیسیداس به IBM داد. منتها به خاطر قوانین كپی رایت، IBM ناگزیر شد سی‌پی‌ام و پی‌سی‌داس را با هم به بازار بفرستد. اولی۲۵۰ دلار و دومی۴۰ دلار. خب شما باشید، كدام را می خرید؟ ملت آمریكا هم همین كار را كردند و نتیجه این شد كه به قول معروف، مشتری بر پی‌سی‌داس جوشید!

منبع: ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

پدربزرگ های کامپیوتری

همه چیز درباره مدارك مایكروسافت

مخلوق شگفت انگیز مایکروسافت!

هشت سؤال رایج در مورد ویستا

سلطه جویی مایکروسافت!

اندیشه های بیل گیتس

بیل گیتس پاسخ می‌دهد : دفتر كار من چگونه است؟