تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟(3)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

حدس بزنید

حدس بزنید

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

ماه و زمین

تصویر اول: ماه و زمین از نگاه فضاپیمای مسنجر

فضاپیمای روباتیک مسنجر حدود سه ماه پیش، وقتی در حضیض مدارش به دور خورشید قرار گرفت به سمت زمین نگاه کرد. ماه و زمین مثل دو نقطه درخشان در سمت چپ و پایین عکس نمایان شدند. فضاپیمای مسنجر در هنگام گرفتن این عکس در کنار عطارد قرار نداشت اما مکان فضاپیما و فاصله اش از خورشید، چیزی حدود فاصله مدار عطارد تا خورشید بود. از دید ناظری که روی عطارد ایستاده باشد، زمین و قمر غول پیکرش همیشه مثل دو گوی درخشان دیده می شوند و هرگز حالت هایی مثل هلال یا تربیع را تجربه نخواهند کرد! مسنجر از زمانی که در سال 2004 پرتاب شده تا کنون 3 بار از نزدیکی های عطارد گذشته است و طبق برنامه ریزی ها باید در ماه مارچ سال 2011 یکبار دیگر از کنار این سیاره بگذرد!

سحابی حباب

تصویر دوم: سحابی حباب

این سحابی با نام علمی NGC 7635 و در میان اخترشناسان آماتور با نام سحابی حباب شناخته می شود. قطر این سحابی در بیشترین مقطع به 10 سال نوری می رسد. در گوشه سمت چپ و بالای مرکز این حباب، ستاره ای زندگی می کند که چندین هزار برابر خورشید می درخشد و چیزی حدود 45 برابر گوی آتشین مرکز سامانه خورشیدی ما وزن دارد. فشار تابشی این ستاره در نقاط مختلف متفاوت است، بنابراین ساختار این سحابی به صورت همگن منتشر نشده است و ستاره مرکزی در مرکز حباب قرار ندارد. برای رسیدن به این سحابی باید در راستای صورت فلکی ذات الکرسی، یازده هزار سال نوری از کره خاکی خودمان فاصله بگیریم. برای تهیه چنین تصویر شفافی، از فیلترهای مختلفی مثل فیلترهای حساس به گوگرد و اکسیژن وهیدروژن و... در طیف های قرمز، زرد و آبی استفاده شده است. تصویر بالا در زیر یک آسمان صاف توسط یک تلسکوپ معمولی و کوچک از رصدخانه مونت ویلسون تهیه شده است.

آیا حدس هایتان درست بود؟  شاید معدود افرادی توانسته باشند زمین و ماه را در تصویر نخست تشخیص دهند اما با توجه به مطالب گذشته تشخیص این که عکس دوم متعلق به یک سحابی است کار چندان دشواری به نظر نمی رسید. برای آشنایی با سایر مناطق کیهان، در هفته های آینده همراه ما باشید.

تصاویر و توضیح برگرفته از: تصویر نجومی روز

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر