تبیان، دستیار زندگی
سه تلسکوپ فضایی ناسا با مشاهده کهکشان‌های برخوردی آنتن در 3 نور متفاوت، تصویر ترکیبی منحصر به فردی را ایجاد کرده‌اند که جزئیات فرآیند 100 میلیون ساله برخورد این دو کهکشان را به وضوح مشخص می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر برخورد دو کهکشان

کهکشان‌های آنتن

سه تلسکوپ فضایی ناسا با مشاهده کهکشان‌های برخوردی آنتن در 3 نور متفاوت، تصویر ترکیبی منحصر به فردی را ایجاد کرده‌اند که جزئیات فرآیند 100 میلیون ساله برخورد این دو کهکشان را به وضوح مشخص می‌کند.

بهترین مشاهده‌گرهای سازمان فضایی ناسا،‌ یعنی تلسکوپ های چاندرا، اسپیتزر و هابل، این بار دست به دست هم داده‌اند و با همکاری یکدیگر، تصویری بی‌نظیر از کهکشان‌های آنتن در اختیار ما قرار داده‌اند. کهکشان‌های آنتن، یک جفت کهکشان هستند که به مدت یکصد میلیون سال است با نمایش‌های عظیم آتش‌بازی در حال ترکیب شدن با یکدیگر هستند و باعث تشکیل میلیونها ستاره در ابرهای گاز و غبار کهکشانها شده اند. حجیم ترین این ستاره های جوان در طی تکامل تدریجی خود در چند میلیون سال به عنوان ابر نو اختر منفجر شدند .

کهکشان آنتن 62 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و هر نقطه از تصویر، نشان‌دهنده محدوده‌ای به قطر 12 سال نوری در این کهکشان است. (سال نوری، مسافتی است که نور با سرعت 300هزار کیلومتر بر ثانیه در مدت یک سال طی می‌کند که تقریبا برابر یک هزار میلیارد کیلومتر است.)

برای رسیدن به این تصویر که در خبرگزاری پاپ‌ساینس منتشر شده است، دانشمندان ناسا اطلاعات پرتوهای ایکس ثبت شده در چاندرا، نور مریی بدست آمده از هابل و پرتوهای فروسرخ گردآوری شده در اسپیتزر را با هم ترکیب کرده‌اند. تصویر چاندرا گازهای داغ را به رنگ بنفش و آبی نشان می‌دهد که ستارگان تازه متولدشده نیز در آنها قرار دارند؛ درحالیکه تصویر هابل جایگاه ستارگان قدیمی را به رنگ زرد مشخص کرده و تصویر اسپیتزر هم ابرهای گرد و غبار را در منطقه‌ای که دو کهکشان با هم برخورد کرده‌اند، به رنگ سرخ نشان داده است.

کهکشان‌های آنتن

تصویری که شما در بالا می‌بینید،‌ اثر هنری مشترک این سه مشاهده‌گر است که از ترکیب این سه تصویر به دست آمده است. تصویر روبرو که همین دو کهکشان را نشان می‌دهد، توسط تلسکوپ فضایی هابل در نور مریی ثبت شده و با مقایسه آن با تصویر فوق می‌توانید به شگفتی تصویر ترکیبی جدید ناسا پی ببرید.

برای مشاهده فیلم مقایسه این سه تصویر اینجا را کلیک کنید.

به نقل از: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر