تبیان، دستیار زندگی
در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا با تصویر جدید ناسا از محلی شبیه صورت انسان بر روی مریخ آشنا خواهید شد و در ادامه تصویری فوق العاده از پوشانده شدن لکه خورشید توسط ایستگاه فضایی را مشاهده خواهید کرد. در پایان نیز مطلبی درباره کشیده شدن یکی از بزرگترین نق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صورت انسان بر روی مریخ وجود ندارد

با دانشمندان (12)

در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا با تصویر جدید ناسا از محلی شبیه صورت انسان بر روی مریخ آشنا خواهید شد و در ادامه تصویری فوق العاده از پوشانده شدن لکه خورشید توسط ایستگاه فضایی را مشاهده خواهید کرد. در پایان نیز مطلبی درباره کشیده شدن یکی از بزرگترین نقاشی های نجومی در ایران خواهید خواند.

صورت مریخی!

تصاویر ناسا از منطقه‌ای شبیه صورت انسان در مریخ

تصویر جدیدی که به تازگی توسط ناسا منتشر شده ادعای دیرینه این سازمان را به تایید می رساند: هیچ صورتی بر روی مریخ وجود ندارد و آنچه به عنوان صورت دیده شده تنها یک تپه سنگی است.

فضاپیمای وایکینگ ناسا در سال 1976 تصاویری شگفت انگیز از منطقه ای در مریخ به ثبت رساند که در آن ساختاری مشابه صورت انسان به چشم می خورد. از آن زمان نظریه های بحث برانگیزی برای توضیح و توجیه چنین ساختاری بر روی مریخ ارائه می شدند نظریه هایی مانند اینکه این ساختار اثباتی بر وجود مریخی ها است و ناسا و دولت آمریکا از حضور این موجودات آگاه بوده اند و آن را پنهان می کرده اند.

با این همه تصویر جدیدی که از دوربین HiRISE بر روی مدارگرد اکتشافی ماه به دست آمده است از نزدیکترین فاصله از سطح سیاره به ثبت رسیده و می توان به خوبی دید چهره انسانی که در تصویر قدیمی دیده می شد، در تصویر جدید کاملا ناپدید شده است.

تصویر مشهور سال 1976 فضاپیمای وایگینگ در سمت چپ و تصویر جدید ناسا در بخش راست قرار دارد

تصویر اولیه ای که توسط مدارگرد وایکینگ به ثبت رسیده بود از وضوح و کیفیت تصویری پایین تر و ساختار نوری متفاوتی برخوردار بوده است، عواملی که می توانستند به راحتی به خطای دید منجر شوند.

در نهایت مشخص شد این چهره بر روی مریخ تنها یک تپه سنگی در منطقه "سیدونیا" بوده است. از زمان ثبت اولین تصویر بسیاری بر این باور بودند صورت انسان اثر هنری به جا مانده از تمدن باستان مریخیان است که مقایسه دو عکس قدیمی و جدید به خوبی جزئیات و مدارکی کافی را برای پایان دادن به فرضیه های مجسمه سازی بر روی مریخ به فراهم آورده است.

برخورد ایستگاه فضایی با لکه خورشیدی

 ایستگاه فضایی و لکه خورشیدی

هفته گذشته، ایستگاه فضایی بین‌المللی که در ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین با سرعت 27هزار کیلومتر بر ساعت یا 7.5 کیلومتر بر ثانیه به دور سیاره مادری می‌گردد، از دید رصدگران کشور گرجستان از مقابل خورشید عبور کرد و در یکی از کم‌نظیرترین پدیده‌های نجومی، یکی از لکه‌های خورشیدی را پوشاند.

سطح دانه‌دانه خورشید که در تصویر به وضوح دیده می‌شود، اشکال تصویربرداری نیست، چراکه تصویر شفاف ایستگاه فضایی نیز نشان از کیفیت بالای تصویربرداری است. این ساختارهای دانه‌دانه‌ای یکی از ویژگی‌های ذاتی خورشید است. این دانه‌ها که هریک هزار کیلومتر پهنا دارند، مقطع ستون‌هایی مرتفع ازپلاسمای داغ هستند که در قلب خورشید به شدت داغ می‌شوند و به بالا صعود می‌کنند و در سطح خورشید، خنک می‌شوند و دوباره به پایین برمی‌گردند.

اگر شما هم علاقه مند به تهیه تصاویر از عبور ایستگاه فضایی از مقابل قرص خورشید یا ماه هستید، می‌توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی Calsky، زمان این پدیده را از هر نقطه‌ای در زمین تعیین کنید.

یکی از بزرگترین نقاشی‌های ستاره‌شناسی ایران

یکی از بزرگترین نقاشی‌های ستاره‌شناسی

هفته گذشته فرهنگسرای اشراق شاهین شهر میزبان برنامه ای بود که توسط انجمن نجوم افلاک شاهین شهر برگزار گردید.

رصد سیارات با تلسکوپ و پخش فیلم های مستند درباره علم نجوم از برنامه هایی بود که در این روز اجرا گردید. اما پر بازدید ترین بخش برنامه، غرفه ی نقاشی نجومی بود که کودکان و بزرگسالان می توانستند با مداد شمعی بر روی ورق بسیار بزرگی که آماده شده بود تخیلات و تصورات خود را از علم نجوم به تصویر بکشند و به این ترتیب یکی از بزرگترین نقاشی های نجومی ایران با طول 50 متر و عرض 90 سانتی متر توسط علاقه مندان به نجوم و منجمان ساکن شاهین شهر کشیده شد. گفته می شود بیش از 300 نفر در کشیدن این نقاشی سهیم بوده اند.

اخبار به نقل از: آسمان شب ایران / خبرآنلاین / مهر

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر