تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟(2)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟(2)

این عکس، کجای عالم است؟(2)

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.
سحابی m27

تصویر اول: سحابی سیاره نمایM27

وقتی اخترشناس معروف قرن هجدهم فرانسه، شارل مسیه به دنبال کشف دنباله دارهای جدید، آسمان را جست وجو می کرد، با اجرامی مواجه می شد که برای اینکه آنها را با دنباله دارها اشتباه نگیرد، موقعیتشان را در فهرستی ثبت کرد. تصویر کنار نمایانگر 27امین جرم فهرست غیر دنباله دارهای آقای مسیه است. این موضوع که جرم بیست و هفتم فهرست مسیه، یک سحابی سیاره نماست موضوعی بود که در اواسط قرن بیست و یکم میلادی به اثبات رسید اما هنوز هم منجمان آماتوری که به این سحابی نگاه می کنند شباهتهای قابل توجهی با سیاره می بینند و در بزرگنمایی های معمولی حلقه های اطراف ستاره مرکزی به خوبی تفکیک نمی شود. این جرم نمونه بسیار خوبی برای یک سحابی نشری است و نمونه خوبی برای مشاهد آینده خورشید به شمار می رود (وقتی که سوخت خورشید تمام شود). این سحابی نزد منجمان آماتور با نام سحابی دمبل هم شناخته می شود. قطر این سحابی در حدود 2.5 میلیون سال نوری تخمین زده شده است. این تصویر تمام رنگی که مشاهده می کنید، ما را قادر می سازد تا جزئیات بیشتری در مورد هسته متراکم این سحابی، بدست آوریم. این تصویر که با استفاده از فیلترهایی حساس به طیف هیدروژن و اکسیژن بدست آمده، نواحی اکسیژنی را به رنگ آبی لاجوردی و هیدروژنی را به رنگ قرمز به معرض نمایش می گذارد.

خورشید

تصویر دوم: خورشید ناآرام

بعد از یک دوره نسبتا طولانی در رکود فعالیتهای خورشیدی، این غول آرام منظومه­شمسی مجددا در دوره جدیدی از افزایش فعالیتهایش قرار می گیرد. این عکس که در تاریخ اول آگوست و در طیف فرابنفش، توسط رصدخانه­ای خورشیدی گرفته شده است، فعالیتهای مرموزی را در نیمکره شمالی خورشید و در حوالی قطب آن آشکار کرده است. دمای این قسمت که در تصویر کنار با رنگی عجیب و غریب و کمی متمایز از سایر نواحی خودنمایی می­کند بین 1 تا 2 میلیون درجه کلوین تخمین ­زده شده­است. نواحی به هم­ریخته­ای هم که در قسمت پایین و سمت چپ عکس دیده می­شود همان زبانه­های خورشیدی هستند که نوع دیگری از فعالیت­های خورشیدی به شمار می­روند. ذراتی که سوار بر این شراره­ها به سمت زمین پرتاب می­شوند، ابری با حدود چند میلیون تن وزن را شامل می­شود. این جریان مواد، بعد از راهی شدن به سمت زمین مسافتی برابر 93 میلیون مایل را در مدتی برابر  تنها 2 روز طی می­کنند. این مواد بعد از منحرف شدن در میدان مغناطیسی زمین، در نقاط قطب شمال و جنوب زمین روی جو فرود می­آیند و بعد از تحریک مولکولهای اکسیژن و نیتروژن لایه­های فوقانی جو، مناظر بدیع و خیره­کننده­ای را خلق می­کنند که به نام شفق­های قطبی شهرت یافته­اند.

برگرفته از: تصویر نجومی روز

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر