تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟(7)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟(7)

این عکس، کجای عالم است؟(7)

به نظر شما این دو تصویر مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست، فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

سحابی مرداب

تصویر اول: سحابی مرداب

این سحابی زیبا، یکی از محبوبترین اجرام صورت­فلکی قوس نزد منجمان آماتور محسوب می­شود. در فهرست اجرام اعماق آسمان آقای چارلز مسیه که در قرن هجدهم تهیه شد، این سحابی نام علمی M8 را به خود اختصاص داد. این سحابی که می­توان آن را یک آسایشگاه ستاره­ای نیز نامید، در فاصله 5000 سال نوری از مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته است. در تصاویری که با این کیفیت تهیه می­شوند رشته گازهای درخشان و خطوط سرد و تیره ابر سحابی به وضوح نمایان می­شود. نوار تاریکی که در مرکز تصویر و پایین آن دو ستاره درخشان می­بینید، به علت فشار گازهای تابشی و بادهای ستاره­ای و راندن گازهای سحابی به جهت­های مختلف توسط همان دو ستاره درخشان، شکل گرفته است. از آنجا که این عکس در آسمان صاف و تاریک کشور شیلی تهیه شده است، خیلی دور از انتظار به نظر نمی­رسد که جزئیات و نوارهای درخشان این سحابی با چنین دقت بالایی خودنمایی کنند. این سحابی که نزد منجمان آماتور به سحابی مرداب هم معروف است، بیرونی­ترین لایه­هایش حدود 30سال نوری از ما فاصله دارند.

ابر مبهم ستاره ای iras 05437+2502

تصویر دوم: ابر مبهم ستاره ای IRAS 05437+2502

محدوده ای که در بالای سحابی IRAS 05437+2502 دیده می شود چیست؟ این سوالیست که هیچ کس پاسخ دقیقی برای آن پیدا نکرده است. این ناحیه درخشان که بر خلاف سایر جاهایی که ما به صورت درخشان تا کنون با آن مواجه شده بودیم، شکلی غیر کروی دارد و به صورت حرف V انگلیسی در قسمت مرکزی تصویر و بالای سحابی دیده می شود. در اولین تصویری که در سال 1983 میلادی و توسط ماهواره IRAS و در طیف مادون قرمز از این ناحیه تهیه شده بود، چنین به نظر می آمد که این محدوده نامتعارف جایگاهی برای تولد ستاره های جوان باشد. با وجود آنکه تصویری که در بالا می بینید توسط تلسکوپ فضایی هابل و در نور مرئی بدست آمده و  جزئیات ریزتری از این کمان نورانی را آشکار کرده اما هنوز پرده از این راز عجیب برداشته نشده است! یکی از تئوری های جالب در توجیه این کمان حضور ستاره ای در مرکز ابرهای درخشان است که با سرعت نسبتا بالایی در حال گذر از مرکز آن است و نواحی اطراف را هم گداخته و درخشان نشان می دهد. این ناحیه مرموز در صورت فلکی ثور واقع است.

برگرفته از: تصویر نجومی روز

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر