در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا از خبر ماهواره های ایرانی در حال ساخت مطلع خواهید شد و در ادامه با دست آورد احتمالی کاوشگر ژاپنی هایابوسا آشنا می شوید. در پایان نیز از خطر سقوط بقایای راکت های فضایی بر مناطق مسکونی باخبر خواهید شد.

آمادگی ماهواره‌های ایران برای پرتاب

با دانشمندان (16)

در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا از خبر ماهواره های ایرانی در حال ساخت مطلع خواهید شد و در ادامه با دست آورد احتمالی کاوشگر ژاپنی هایابوسا آشنا می شوید. در پایان نیز از خطر سقوط بقایای راکت های فضایی بر مناطق مسکونی باخبر خواهید شد.

ماهواره امید
آمادگی ماهواره‌های ایران برای پرتاب

محمد مردانی معاون فناوری سازمان فضایی در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون ما در مقطعی هستیم که باید در زمینه ماهواره‌های دانشجویی فعالیت خود را گسترش دهیم، زیرا این ماهواره‌ها زمینه‌ساز ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی هستند.

وی افزود: هم اکنون در دانشگاه‌های کشور حدود 10 الی 15 ماهواره از یک تا 100 کیلوگرم در حال طراحی است و ساخت برخی از این ماهواره‌ها هم اکنون به اتمام رسیده و آماده پرتاب است.

مردانی در خصوص پروژه

فرستادن انسان به فضا گفت: این یک پروژه ملی است که در قالب آن حدود 13 ریز پروژه برای طراحی و ساخت لباس‌های فضایی، کپسول زیستی و راکت‌ها تعریف شده و این ریز پروژه‌ها هم اکنون در حال انجام هستند.

وی افزود: قبل از فرستادن انسان به فضا ابتدا باید موجودات زنده را در چند مرحله به فضا بفرستیم و بعد در مرحله بعد حیوان‌هایی که به انسان شبیه‌تر هستند را به فضا می‌فرستیم و روی آن‌ها آزمایش و تست‌های لازم را انجام می‌دهیم و در مرحله نهایی انسان را به فضا پرتاب خواهیم کرد.

کشف نشانه‌های حیات فرازمینی در نمونه‌های کاوشگر ژاپنی

کاوشگر هایابوسای ژاپن بعد از 7 سال ماموریت،‌ با نمونه‌هایی از سطح یک سیارک در حال عبور به زمین بازگشت. حالا در بین این نمونه‌ها ذرات جدیدی کشف شده‌اند که می‌توانند نشانه هایی از حیات فرازمینی باشند.

تصویری خیالی از فضاپیمای هایابوسا در کنار یک سیارک

هایابوسا خرداد ماه گذشته بعد از 7 سال به زمین برگشت. آژانس فضایی ژاپن،‌ در سال 2003/ 1382 کاوشگر خود را برای یک ماموریت ویژه روانه فضا کرد: جمع‌آوری ذرات فضایی از روی سیارک ایتوکاوا.

با این که هایابوسا تنها نیم‌ساعت توانست روی سیارک در حال عبور باقی بماند و با مشکلات فنی زیادی هم روبرو شد،‌ اما محققین آژانس فضایی ژاپن، جاکسا، به اتفاق محققین ناسا، معتقدند که در همین زمان کوتاه هم موفق شده به اندازه کافی نمونه با خود بیاورد. در هر صورت این اولین باری است که یک کاوشگر زمینی موفق شده نمونه‌هایی از سطح یک سیارک در حال عبور فراهم آورد.

به گزارش پاپ‌ساینس، حالا که چند ماه از بازگشت هایابوسا می‌گذرد،‌ محققین ژاپنی اعلام کرده‌اند که به گونه تازه‌ای از ذرات در نمونه‌ها دست یافته‌اند که می‌تواند مربوط به حیات فرازمینی باشد. آن‌ها می‌گویند این ذرات غبار نیستند و با گرد آلومینیومی که در سایر نمونه‌ها فراوان بود هم تفاوت دارند.

اگر چه هنوز ماه‌ها زمان لازم است تا محققین بتوانند اعلام کنند که آن‌چه در این نمونه‌ها کشف کرده‌اند دقیقا چیست، اما آن‌ها بسیار امیدوارند که از طریق این ذرات جدید بتوانند درک بهتری از چگونگی پیدایش جهان و همچنین حیات پیدا کنند.

باران زباله‌های فضایی در چین

ساکنان دو روستای چین شاهد سقوط قطعاتی از راکت پرتاب سفینه ای بودند که ماموریت آن از روز جمعه گذشته به سوی کره ماه آغاز شده است.

مقامات چینی هرگز در برابر خرابکاری هایی که منجر به افزوده شدن مقادیر زیادی زباله فضایی به مدار زمین شده است، معذرت خواهی نکرده و یا هیچ اقدامی جهت جبران این خرابکاری ها انجام نداده اند. اما ظاهرا زمان آن رسیده که این مقامات فضایی و دولتی زبان باز کرده و از شهروندان خود به خاطر بمباران زباله های فضایی دو روستا در چین عذرخواهی کنند زیرا ساکنان دو روستای مجزا در جینگژی چین شب سوم اکتبر 2010 در اثر سقوط بخشهایی از راکت پرتاب سفینه جدید این کشور، چانگ-ای 2 در اطراف روستا از خواب پریدند.

باران زباله‌های فضایی در دو روستای چین

شدت برخورد این قطعات با زمین به اندازه ای بوده که روستاییان با ترس احتمال آغاز یک زمین لرزه از خواب پریده و به فضای آزاد هجوم برده اند و پس از جستجو موفق به یافتن قطعاتی از راکت پرتاب چانگ- ای که روز جمعه گذشته به مدار زمین پرتاب شده بود شدند.

خوشبختانه قطعات راکت در مناطق باز سقوط کرده و منجر به خسارات مالی یا جانی نشده است، اما با در نظر گرفتن میزان زباله های فضایی که چین وارد مدار زمین کرده، تصور اینکه روزی مقادیری از این زباله ها بر سر شهرهای متراکم چینی ببارد بسیار وحشتناک خواهد بود. صرف نظر از سقوط قطعاتی از راکت چانگ-ای در میان مناطق روستایی می توان گفت که پرتاب این سفینه به سوی ماه برای چین موفقیتی فراتر از تصور به شمار می رود. این مدارگرد ماه دومین ماموریت اکتشافی ماه چین است و به مدت 6 ماه به اکتشاف و جستجوی مناطق مناسب فرود فضاپیماها در ماموریتهای آینده انسان به کره ماه خواهد پرداخت.

اخبار برگرفته از: خبرآنلاین، مهر، فارس