تبیان، دستیار زندگی
روی خود کره ی زمین، نقطه ای وجود دارد، که اگر مسلمانی در آنجا بخواهد نماز بخواند، تمام جهات اطرافش برای او قبله است!! فکر می کنید آن نقطه کجا باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی که همه طرف، قبله است!

جایی که همه طرف، قبله است!

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که اگر یک مسلمان به کره ماه برود قبله اش کدام طرف می شود؟ خب، چون کعبه در روی زمین قرار دارد، وی باید رو به زمین نماز بخواند. وچون موقعیت زمین در آسمان ماه، تغییر نمی کند، در هر نقطه ای از سطح ماه هم، قبله جهت مشخص و بلاتغییری دارد.

ولی روی خود کره ی زمین، نقطه ای وجود دارد، که اگر مسلمانی در آنجا بخواهد نماز بخواند، تمام جهات اطرافش برای او قبله است!! فکر می کنید آن نقطه کجا باشد؟ بله! نقطه ای که دقیقاً در آنطرف زمین در نقطه ی مقابل شهر مکه قرار گرقته باشد! اگر قبله کوتاهترین فاصله، میان هر جایی تا مکه باشد، در این نقطه ی خاص تمام خطوطی که روی زمین تا مکه کشیده می شود، با هم مساوی هستند!  ولی این نقطه کجاست؟

موقعیت

طول جغرافیایی شهر مکه برابر است با 39 درجه و 49 دقیقه شرقی، و عرض آن 21 درجه و 25 دقیقه شمالی. بنا براین می توانیم مختصات نقطه ی مقابل مکه در آن سوی کره ی زمین را بیابیم.

روش تعیین

طبق تصویر روبرو، طول جغرافیایی، نقطه ی مقابل مکه، برابر است با 11؛140 غربی  = 49؛39 - 180، و عرض جغرافیایی آن 25؛21 جنوبی. خوب این نقطه کجاست؟ اگر فکر می کنید که یک جای خوش آب و هوا توی امریکای جنوبی، کاملا اشتباه می کنید! این نقطه جایی نیست جز وسط اقیانوس آرام! نقطه ای در 1074 کیلومتری جنوب شرقی جزایر پولنژیا(Polynesia). اگر یک کشتی به این نقطه سفر کند، یا یک هواپیما در مسیر خود از استرالیا به امریکا، از این جا بگذرد، مسافرانِ مسلمان می توانند با خیال راحت به هر طرف که دوست دارند، نماز بخوانند، چون اینجا نقطه ای است که در نقطه ی مقابل کعبه قرار دارد! البته حتما با مرجع تقلید خود مشورت کرده و نظر ایشان را در این زمینه جویا شوید.

موقعیت نقطه ی مقابل مکه       موقعیت نقطه ی مقابل مکه

ولی شاید در آینده های دور یک جزیره از آنجا سر درآورد! چرا که کف اقیانوس آرام به علت فعالیتهای تکتونیک صفحه ای و آتشفشانها دارای پستی بلندی های زیادی است. جزایری هم که در همان اطراف وجود دارند، در واقع نوک قله های میان

جزیره پولنژیا

اقیانوسی هستند. پس هیچ بعید نیست که در عصر یخبندان بعدی، که سطح اقیانوسها پایین می آید، یک جزیره هم دقیقاً در نقطه ی مقابل کعبه سبز شود!

تآلیف و تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی