تبیان، دستیار زندگی
انسانِ امروز چقدر مشتاق ملاقات با موجودات فضایی یا فرازمینی است. نمی توان در نظر گرفت که رودررو شدن با این موجودات هوشمند فرازمینی چه تآثیر عمیقی در نگاه بشر به عالم در تمام حوزه ها خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار جهانی برای هوشمندان فرازمینی

انسانِ امروز چقدر مشتاق ملاقات با موجودات فضایی یا فرازمینی است. نمی توان در نظر گرفت که رودررو شدن با این موجودات هوشمند فرازمینی چه تآثیر عمیقی در نگاه بشر به عالم در تمام حوزه ها خواهد داشت.

آشنایی با فرهنگی بیگانه در دوردستهای عالم چقدر می تواند هیجان بر انگیز و جالب باشد. ولی آیا ما هیچ گاه خواهیم توانست با چنین موجوداتی روبرو شویم؟ معلوم نیست برای ارتباط با این موجودات، ما باید چند سال نوری سفر کنیم؟ انسانی که هنوز از کره ی ماه پا فراتر ننهاده است، پس کی خواهد توانست به این آرزوی دور و دراز دست پیدا کند؟! آیا اساسا چنین سفری عاقلانه است؟

انتظار جهانی برای هوشمندان فرازمینی

طی یک حرکت جالب، اخترشناسان، جستجوی جدیدی برای درک هرچه بیشتر ماهیت، طبیعت و پراکندگی حیات هوشمند در عالم را شروع کردند.... این طرح جدید با نام WETI - وتی ( Wait for Extraterrestial Intelligence - انتظار برای هوش فرازمینی) برای رسیدن به هدف خود از راه عجیبی استفاده می کند: به جای کاوش فعالانه پیرامون هوش فرازمینی، اینبار فقط صبر می کنیم! ... انتظار تا زمانیکه فرا زمینیان ما را پیدا کنند!

کاری که ما انجام می دهیم این است: صبر! صبر! صبر! به یک دلیل جالب: زیرا موجودات فرازمینی خود راه هایی برای ارتباط با ما خواهند یافت! بجای اینکه ما دنبال آنها بگردیم، منتظر می مانیم تا آنها ما را پیدا کنند!

موسسه ی وتی برای رسیدن به هدف خود ، در آینده ی نزدیک برنامه ای کامپیوتری ارائه خواهد داد که شما با دانلود آن از وقت تلف شده ی  کامپیوتر خود در جهت انتظار برای هوشمندان فرازمینی استفاده خواهید کرد...برای انجام این کار نیز نیازی به اتصال به شبکه نیست...

هنگامیکه شما کسی را در بین شلوغی گم می کنید، بهترین روش این نیست که به دنبال او بروید ، بلکه منطقی تر است که سر جای خود منتظر بمانید تا او بیاید. غیر منطقی به نظر می رسد که جایگاه شناخته شده ی خود را رها کنیم و به دنبال مکان ناشناخته ای برویم.

هدف این طرح ایجاد یک انتظار پرمعنی و علمیِ جهانی با همکاری ساکنان زمین می باشد. متخصصانی در زمینه ی اخترفیزیک ، زیست شناسی ، عصب شناسی ، روانشناسی و فلسفه نیزاین طرح را همراهی می کنند. برای آشنایی بیشتر ، پوستر ویژه وتی را در اینجا ببینید. این پوستر علاوه بر معرفی موسسه و اهداف آن، معادله ی بریک را نیز مورد بررسی قرار می دهد

چه مدت زمانی برای مشاهده ی نتیجه این فعالیت باید صبر کنیم؟ یکی از مسوولین موسسه به این پرسش اینگونه پاسخ داد: ما ترجیح می دهیم هر روز اجرای این طرح را یک نتیجه ببینیم، که به ما اطلاعاتی کوچک پیرامون هوش فرازمینی ارائه خواهد داد. عدم حضور موجودات فرازمینی در سیاره ی زمین همانقدر مفید است که حضور آنها و فعالیت ما در نوع خود یک روش علمی است.

چرا صبر ؟!

ثابت شده است رویدادهایی که احتمال وقوع آنها بسیار زیاد است ، در هر زمانی ، دیر یا زود سرانجام به وقوع می پیوندند.... تنها اگر ما به اندازه ی کافی صبر کنیم...ما می دانیم که حیات فرا زمینی وجود دارد ، پس بهتر است منتظر بمانیم. این خود دلیل محکمی برای اعتبار جهانی این انتظار است. هنگامیکه شما کسی را در بین شلوغی گم می کنید، بهترین روش این نیست که به دنبال او بروید ، بلکه منطقی تر است که سر جای خود منتظر بمانید تا او بیاید. غیر منطقی به نظر می رسد که جایگاه شناخته شده ی خود را رها کنیم و به دنبال مکان ناشناخته ای برویم. مثلا افرادی که در ایستگاه اتوبوس نشسته اند چه کار می کنند؟ چرا بجای اینکه کاری انجام دهند فقط نسشته اند؟ جواب روشن است، آنها در حال صبر کردن هستند!! چرا که اگر بخواهند بدنبال اتوبوس ها بروند هیچ گاه نخواهند توانست سوار آنها شوند.

همچنین صبر کردن بی دردسر و بی خطر است و مسائلی چون گرمایش زمین، تروریسم یا مبارزات هسته ای را به دنبال ندارد.

اقمار گالیله ای
اقمار مشتری؛ یو، گانیمد، کالیستو و اروپا، میلیاردها سال منتظر ماندند تا اینکه در سال 1510 گالیله آنها را کشف کرد.

اگر شما خود را با این انتظار سازگار نمی بینید ، موسسه ی وتی چند پیشنهاد برای شما دارد: برای مثال تکنیک قدیمی ضربه زدن بر روی میز با انگشتانتان، شروع خوبی است! همچنین می توانید رگه ای از کاغذهای شطرنجی را برداشته و تمام مربع ها را با مدادی نرم پرکنید! هنگامیکه کاغذتان تمام شد ، می توانید یک فنجان چای برای خود آماده کنید...تنها برای تنوع! در آخر به تعویق انداختن کار همیشه یک انتخاب موجود است. مطمئنا شما الان در حال انجام کاری هستید. پس در حال صبر کردن هستید؟ شما در واقع عضوی از جامعه ای جهانی هستید که همگی در حال صبر کردن هستند. شما به همکاری بقیه ی اعضا صبر می کنید! این کار هم هوشمندانه و هم غیر عاقلانه است

چگونه به این طرح بپیوندیم؟

شما اکنون می توانید به این لینک مراجعه کرده ، پس از معرفی خود و پیوستن به این طرح جهانی یک مدرک ویژه با نام خود دریافت کنید....بدون انتظار کشیدن! نمونه ای از این مدرک را در اینجا ببینید.

وتی انتظاری عمیق در طول تاریخ بشر را هدایت می کند ، انتظار برای دانستن جایگاهمان در بین ستارگان و کهکشانها و اینکه از کجا آمده ایم.

شاید این حرکت جهانی با مفهوم «انتظار برای ظهور منجی» قابل مقایسه نباشد، ولی نشان می دهد که جهانیان هم اهمیت مفهوم انتظار و ارزش و زیبایی آن را درک می کنند. مفهوم انتظار که در فرهنگ شیعی مقدس ترین و ارزشمندترین عملی است که یک مؤمن انجام می دهد، یک عمل قلبی است که لحظه به لحظه و دقیقه به دقیقه منتظریم تا مولایمان ظهور کند و جهان را از ظلم ها و بدی ها پاک سازد. و البته این انتظار در عمل و رفتار ما ظاهر شود... به امید آن روز!

ترجمه:

فائزه چقاجردی

منبع:

www.universetoday.com

www.weti-institute.org

به تقل از:

http://www.parssky.com/

تصحیح و افزوده ها:

ا.م.گمینی